تلاش لابی FDD برای متقاعد کردن آمریکا به قطع دسترسی ایران به «سوئیفت»

    کد خبر :390240

یک لابی ضد ایرانی در آمریکا در تلاش است از اختلافات در کاخ سفید در خصوص دسترسی ایران به سامانه سوئیفت کاسته و سیاستمداران را به قطع دسترسی ایران ترغیب کند.

به گزارش فارس، یکی از مشاوران غیررسمی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی که میان برخی از سیاستمداران آمریکایی توزیع شده خواستار قطع دسترسی ایران به سامانه موسوم به «سوئیفت» شده است.

«مارک دوبوویتز»، مدیر لابی ضد ایرانی‌ «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) که از جمله افراد تأثیرگذار در جهت‌دهی به سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران است در این یادداشت قطع دسترسی ایران به این سامانه را برای اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران ضروری دانسته است.

این خبر را ویکلی‌استاندارد روز پنجشنبه در شرایطی گزارش داده که پیش از این رسانه‌ها از بروز اختلاف میان مقام‌های ارشد کاخ سفید برای قطع دسترسی ایران به سامانه سوئیفت خبر داده بودند.

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» دوشنبه گزارش داده بود برخی از مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از جمله وزیر خزانه‌داری او در تلاش هستند دسترسی ایران به این سامانه را حفظ کنند.

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است.

مقر اصلی این شبکه که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

«مارک دوبوویتز» در گزارش خود تلاش کرده با توضیح درباره ضرورت قطع دسترسی ایران به سوئیفت اختلافات اشاره شده در بالا را از بین ببرد.

او نوشته است: «جمهوری اسلامی، از تمامی کانال‌هایی که به آنها متصل باقی می‌ماند برای ادامه تأمین مالی تروریسم، پولشویی و فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کند.»

دوبوویتز اضافه می‌کند: «تحلیل‌های اقتصادی انجام‌شده از نظام تحریم‌ها در پیش از برجام و گزارش‌های مربوط به آن زمان در این زمینه اجماع دارند که قطع ارتباط ایران با سوئیفت، اقدامی فلج‌کننده است که اقتصاد ایران را به خطر می‌اندازد.»

لابی FDD، موسسه‌ای که دوبوویتز ریاست آن را بر عهده دارد روابط نزدیک و شناخته شده‌ای با گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی و به ویژه حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارند.

این گروه، به ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ توانسته برخی از پیشنهاداتش درباره ایران را به سیاست‌های رسمی کاخ سفید تبدیل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید