دولت یازدهم هر سال هفت برابر دولت های پیشین شغل ایجاد کرده است

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۴

مرکز آمار ایران در واکنش به خبر شتابزده، غیر دقیق و به دور از اصول کارشناسی، یک رسانه ،در خصوص آمار شاغلین اعلام کرد که دولت یازدهم بطور متوسط هر سال هفت برابر دولت های پیشین شغل ایجاد کرده است .

در جوابیه ی مرکز آمار ایران که روز شنبه منتشر شد، آمده است: انتظار می رود، کاربران حرفه‌ای نظیر رسانه ها، ضمن رعایت اصول اخلاق حرفه ای ، نسبت به نحوه استناد به اعداد و ارقام رسمی دقت بیشتری مبذول دارند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ،متوسط سالانه خالص افزایش تعداد شاغلان در بازه زمانی سال‌های 95-1392 برابر با 490 هزار نفر و در بازه زمانی سال‌های 91-1384 برابر با 76هزار نفر بوده است.
در این جوابیه آمده است : سه‌شنبه 29 فروردین ، مطلبی با عنوان «مرکز آمار آمارسازی را افشا کرد/سالی 700 هزار شغل دروغ از آب درآمد/350 هزار شغل ایجاد شد» در سرویس اقتصادی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد که به نظر می‌رسد شتابزده، غیر دقیق و به دور از اصول کارشناسی، تهیه و انتشار یافته است.
با توجه به اهمیت ارائه آمار و ارقامی که با زندگی مردم عزیز ایران و سیاست‌های کلی کشور ارتباط دارند، به اطلاع می‌رساند که نشر چنین اخبار و گزارش هایی، مستلزم استناد به آمارهای قطعی بوده و نشر اطلاعات نادقیق، بدون تردید موجب تشویش اذهان عمومی در جامعه می‌شود.
در همین راستا نکات ذیل، جهت اطلاع افکار عمومی ارائه می‌گردد و انتظار دارد در راستای تعهد اخلاقی و پایبندی به رسالت رسانه‌ای، آن خبرگزاری محترم نسبت به انتشار این جوابیه در جایگاه مناسب اقدام نماید.
خاطرنشان می‌گردد این مرکز آمادگی خود را برای ارائه مشاوره‌های لازم در جهت استنباط و تفسیر صحیح از آمارهای رسمی اعلام می‌دارد.
مرکز آمار در ادامه این جوابیه ، افزود: طرح آمارگیری نیروی کار در سطح نمونه اجرا می شود و در فاصله بین دو سرشماری بر اساس پیش‌بینی‌های جمعیتی به کل جمعیت کشور تعمیم داده و شاخص‌های بازار کار کشور از آن برآورد می‌شود.
این گزارش می افزاید:تمامی مراحل محاسبه تعداد نمونه، پیش‌بینی‌های جمعیتی و تعمیم نتایج به طریق علمی و براساس استانداردهای بین المللی انجام می‌شود.فرآیندهای مذکور نظیر بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از نتایج سرشماری هر دوره و برای فاصله زمانی بین سرشماری‌ها و دوسال پس از آن انجام می‌شود.
همچنین، پس از اعلام نتایج سرشماری جدید پیش‌بینی‌ها برای دوره بعد محاسبه شده و در عین حال برای سال‌های پس از سرشماری(که براساس نتایج سرشماری دوره قبل محاسبه شده بود) نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد که این مسئله بسیار بدیهی و طبیعی است.
اطلاعات مرکز آمار ایران نیز از این امر مستثنی نیست، لذا نشریه نتایج تفصیلی سال 1391 که حاوی اعداد قطعی می‌باشد، بر روی درگاه ملی آمار قرار گرفته است و انتظار می‌رود کاربران حرفه‌ای نظیر رسانه ها، نسبت به نحوه استناد به اعداد و ارقام رسمی دقت بیشتری مبذول دارند؛ چرا که اعداد مورد استفاده برخی رسانه ها،اطلاعات مقدماتی است که پس از بازنگری و اعلام نتایج قطعی دیگر قابل استناد نمی‌باشد و عدد نهایی تعداد شاغلان در نتایج مذکور 20هزار 628 هزار نفر است.
طرح آمارگیری نیروی کار از سال 1384 بصورت فصلی اجرا شده و نتایج آن در سطح کل کشور در پایان هر فصل از طریق سایت مرکز آمار ایران به اطلاع عموم می‌رسد.
این گزارش ادامه می دهد: رقم اعلام شده (700هزار شغل) مربوط به نتایج فصلی است که براساس نتایج طرح مذکور در فصل بهار 1395 نسبت به فصل بهار 1394 افزایش تعداد خالص شاغلان742هزار و 881 نفر بوده است.
یادآور می شود، نتایج تفصیلی و قطعی مربوط به طرح‌های نیروی کار در درگاه ملی آمار به آدرس www.amar.org.ir در دسترس عموم قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید