مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان:

پرونده «دنیا ویسی» در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است/ موضوع را پیگیری می‌کنیم

    کد خبر :389845

مؤسس انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با بیان اینکه بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۷ از هر ۱۰۰ کودک، چهار پسر و شش دختر در طول زندگی به شکل‌های مختلف مورد آزار قرار گرفته‌اند، گفت: بازتولید چرخه خشونت و انواع خودآزاری پیامد تحمل خشونت در کودکی است.

شیوا دولت آبادی همزمان با جشن روز جهانی کودک و رونمایی از پروژه خود مراقبتی انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: زمانی بود که نمی‌توانستیم از بعضی از آسیب‌های اجتماعی صحبت کنیم و مطرح کردن آنها به معنی شکستن قبح آنها بود، چراکه فکر می‌کردیم با پوشاندن واقعیت‌ها باید آنها را تحمل کنیم، اما امروز می‌دانیم اگر چیزی را درست نشناسیم نمی‌توانم کار درستی برای آنها انجام دهیم.

وی با اشاره به پیچیدگی علل وقوع انواع آزارها افزود: تحقیقات نشان می‌دهد وقتی خانواده یا جامعه سلامت کافی ندارد، خیلی بیشتر با مسأله کودک آزاری روبه رو می‌شود. در سال‌های اخیر مواردی از این کودک‌آزاری‌ها به دلیل مهیب بودن رسانه‌ای شدند، با این وجود می‌توان گفت هیچ اقدامی به اندازه پیشگیری موثر نیست. اگرچه بعد از وقوع هر حادثه راهکارهایی وجود دارد اما باید بیشتر بر این تمرکز کنیم که قبل از حادثه باید چه کنیم.

این روان‌شناس در مورد تاثیر کودک‌آزاری بر روان کودکان نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر در عصب شناسی بعد از آسیب‌ها دیده شده که آزارهایی هستند که در آینده درقالب اختلالات روانی شدید در بزرگ‌ترها نمود پیدا می‌کند. همچنین به جز تکرار چرخه خشونت، برخی از افراد، آسیب‌هایی به خودشان می‌زنند و برای مثال خودکشی می‌کنند که این موارد از جمله پیامدهای این اتفاقات در کودکی آنهاست.
آموزش‌ خود مراقبتی به کودکان قدرت مواجهه و مقابله با آسیب‌ها را می‌دهد

در بخش دیگری از این مراسم فرشید یزدانی مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز با بیان اینکه میزان وقوع آزارهای جنسی نشان می‌دهد چه وظیفه سنگینی برای کمتر شدن این حوادث بر عهده ماست گفت: باید فرصت آموزش به شکل همگانی فراهم شود. درجواب برخی که معتقدند بعد از این آموزش‌ها بچه‌ها به اصطلاح «رویشان باز می شود» باید گفت که این آموزش‌ها به گونه‌ای نیست که این مفاهیم خاصی در بر داشته باشد و اغلب اوقات ارتباط مستقیمی با چنین مفاهیمی ندارد، بلکه به کودک قدرت مواجهه و مقابله با این موضوعات را می‌دهد.

وی با اشاره به پیچیدگی این آموزش‌ها تصریح کرد: متوجه حساسیت و پیچیدگی این آموزش‌ها هستیم و معتقدیم که باید دوستانه‌تر و جامعه پذیرتر ارائه شود. همچنین در انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان نیز دوره‌هایی برای آموزش مربیان و کودکان ۳ تا ۶ سال برگزار می‌شود که همه می توانند در آنها شرکت کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده دنیا ویسی، دانش‌آموز سنندجی نیز گفت: پرونده این کودک از آموزش و پرورش خارج شده و در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است، اعضای حقوقی انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان نیز تا آخرین مرحله آن را پیگیری‌ کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در برخی از موارد حق کودکان ضایع می‌شود چرا که آنها امکان پیگیری حقشان را ندارند، گفت: در بسیاری از این موارد این کودکان حتی نمی‌دانند از چه حقوقی برخوردارند و مراکزی مثل انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مأمن و پناهی برای این دسته از کودکان است تا زندگی بهتری را تجربه کنند.

وی در ادامه افزود: کودکی که در دوران کودکی خاطرات بدی برایش به وجود آمده باشد، زمانی که بزرگتر شده و دنیا را بهتر می‌شناسد، این خاطرات را تا پایان عمر به همراه دارد. روش خود مراقبتی می‌تواند به حل مشکل این کودکان کمک کند.

نظری با بیان اینکه در شرایطی که جوانان هم نمی‌تواند حقشان را مطالبه کنند شاید انتظار اینکه کودکان به حقشان برسند، انتظار بزرگی باشد افزود: جوانان زیادی هستند که برای اداره امور ملی و محلی کشورشان انگیز دارند اما پشت سد مدیران کم انگیزه و سالم مانده‌اند و نمی‌توانند به کرسی‌های تصمیم‌گیری وارد شده و اتفاقات بهتری را رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بیش از ۹ میلیون کودک در ایران هستند توضیح داد: باید بتوانیم مانند کشورهای توسعه یافته تصویر روشنی از آینده برای کودکان ترسیم کنیم، این درحالیست که توسعه در کشور ما پایدار نیست و به مسیر توسعه به شکل همه جانبه نگاه نکرده‌ایم. از طرف خودم و گذشتگان این ایراد را می‌پذیرم امیدوارم تا ۳ سال آینده فضاهای شهری را برای کودکان بهتر کنیم تا شهری مناسب‌تری برای زیست آنها داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید