واکنش ترامپ به قرارداد اس ۴۰۰ میان هند و روسیه: هند به زودی از تصمیم من درباره تحریم‌های کاتسا باخبر می‌شود

    کد خبر :389730

پس از امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ میان هند و روسیه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دهلی نو به زودی از تصمیم وی در ارتباط با قانون مقابله با رقیبان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) آگاهی پیدا خواهد کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه انگلیسی زبان ‘اکونومیک تایمز’، هند و روسیه روز جمعه هفته گذشته در حضور نارندرا مودی نخست وزیر هند و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه قرارداد خرید پنج سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۴۳ میلیارد دلار را امضا کردند.
سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام ‘مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم’ یا ‘کاتسا’ امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم‌های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا کشور‌های دوم که دارای قرارداد‌های مهم با بخش‌های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می‌کند.
بر اساس این قانون تنها رییس جمهوری آمریکا می‌تواند در اعطای معافیت به کشور‌ها از جمله هند تصمیم گیری کند.
دونالد ترامپ در حضور خبرنگاران در کاخ سفید در خصوص قرارداد نظامی هند و روسیه گفت: آن‌ها به زودی از تصمیم من با خبر خواهند شد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنار رییس جمهور آمریکا حضور داشت. وی به همراه جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا پیش از این خواهان معافیت هند از قانون کاتسا شده بودند.
هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرده بود که معافیت‌های ریاست جمهوری در ارتباط با خرید سلاح از روسیه که تحریم شده است با هدف ترغیب کشور‌ها از جمله هند به کاهش وابستگی به تجهیزات نظامی است.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از امضای قرارداد سامانه موشکی اس ۴۰۰ میان هند و روسیه گفت: معافیت‌های کاتسا محدود است و با هدف کاهش وابستگی کشور‌ها به تجهیزات نظامی روسیه اعطا می‌شوند. این معافیت‌ها برای قطعات یدکی تجهیزاتی که پیش از این خریداری شده اند خواهند بود.
سفارت آمریکا در هند نیز اعلام کرده است که قانون کاتسا علیه مسکو تنظیم شده است و قصد ندارد به توانایی‌های نظامی متحدان آمریکا صدمه بزند.
دولت هند تاکنون چند بار درخواست خود برای دریافت معافیت از قانون کاتسا را به آمریکا ارائه کرده است.
هند اعلام کرده است که روابط نظامی هند و روسیه مهم هستند و همچنین اگر هند بخواهد خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند، هزینه‌های واردات نفت این کشور تا ۶ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کنند که این امر به ضرر اقتصاد هند است؛ بنابراین هند دارای یک دلیل موجه برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا است.
آمریکا به نوبه خود می‌داند که تحریم‌های این کشور سبب ایجاد تنش در روابط دهلی نو با دو متحد طبیعی این کشور خواهند شد و دهلی نو را مجبور خواهد کرد تا با چین همکاری بیشتری داشته باشد که این امر سبب نفوذ هرچه بیشتر چین در منطقه و جهان خواهد شد. اقدام هند در کنار گذاشتن سامانه موشکی اس ۴۰۰ و همچنین نفت ایران سبب خواهد شد تا ایران، روسیه و چین بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. وجود این اتحاد میان سه کشور قدرتمند سبب تحت تاثیر قرار گرفتن سرمایه گذاری‌های طولانی مدت هند در افغانستان و همچنین استراتژی طراحی شده دهلی نو در منطقه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید