گوگل در حال توسعه موتورجستجوی سانسورشده برای چین است

    کد خبر :389552

براساس آخرین گزارش‌ها، با وجود تمام تکذیب‌ها و انکارها، گوگل در حال توسعه‌ی موتور جستجوی سانسورشده‌‌ برای چین است.

براساس یادداشت فاش‌شده‌ی یکی از کارمندان داخل گوگل، ماه گذشته معلوم شد که گوگل قصد دارد موتور جستجوی سانسورشده‌ای را طی ۶ تا ۹ ماه آینده برای کشور چین راه‌اندازی کند.

ريگان گالاگر از وب‌سایت اینترسپت گزارش می‌دهد که بن گومز مدیر پروژه‌ی موتور جستجوی سانسورشده‌ی چین، جلسه‌ای را با حضور کارمندان پروژه برگزار کرد و برای حضور در توسعه‌ی این پلتفرم به آن‌ها خوشامدگویی گفت. ظاهرا اتاق جلسه مملو از کارمندانی بوده است که روی پروژه‌ی موتور جستجوی سانسور‌شده‌ی چین با نام پروژه‌ی دراگون‌فلای کار می‌کنند. براساس گزارش اینترسپت، بن گومز مدیر پروژه در مورد برنامه‌ی زمان‌بندی پروژه اعلام کرد:

زمان عرضه‌ی پلتفرم در حدود ۶ تا ۹ ماه آینده خواهد بود؛ هرچند جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، مکانی بسیار پویا است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود اشاره کرد که با توجه به شرایط خاص سیاسی و جو حاکم، ارائه‌ی جدول زمان‌بندی دقیق برای توسعه‌ی پلتفرم کار دشواری است. ولی هر زمان دری بسته شود، در دیگری باز می‌شود و کارمندان باید آماده‌ی معرفی پلتفرم جدید باشند. موضوعات مطرح‌شده در این جلسه با آنچه پیشتر از سوی بن گومز و کیت انرایت، معاون ارشد حریم خصوصی گوگل مطرح شده بود، در تضاد است. پیشتر گوگل پروژه محرمانه دراگن‌ فلای را تایید کرده بود، ولی در مورد جزئیات آن هیچ‌ صحبتی مطرح نشده بود.

ماه گذشته‌ی میلادی، انرایت در جمعی از اعضای کنگره، تنها نام پروژه‌ی دراگون‌فلای را در خلال صحبت‌های خود به زبان آورد، ولی در مورد جزئایت آن هیچ صحبتی مطرح نکرد. به‌ گزارش Wired، انرایت به‌صورت کلی منکر پروژه‌ی دراگون‌فلای نشد، ولی با توجه به صحبت‌های وی گمان آن می‌رفت که گوگل در حال بررسی ایده‌ی اجرای موتور جستجوی سانسور‌شده است. حتی انرایت در بیانات خود به‌صورت شفاف مطرح کرد که گوگل برنامه‌ی مشخصی برای این پروژه معلوم نکرده است و مشخص نیست این پروژه به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

بن گومز نیز در جریان مصاحبه‌ی خود با شبکه‌ی بی‌بی‌سی اعلام کرد که آنچه تاکنون در مورد این پروژه انجام شده است، بررسی آن است. حتی گومز مطرح کرد که گوگل هنوز هیچ‌گونه برنامه‌ای برای معرفی موتور جستجوی سانسورشده‌ی چین ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند در مورد زمان راه‌اندزای آن صحبت کند.

بی‌شک افراد بسیاری از جمله دولت امریکا، در پشت پرده‌ی پروژه‌ی دراگون‌فلای حضور دارند. مایک پنس، معاون رییس جمهور امریک در سخنرانی هفته‌ی گذشته‌ی خوداعلام کرد:

وقتی ما در اینجا جمع شده‌ایم، توافقات جدید بسیاری در سراسر امریکا در حال شکل‌گیری است. صاحبان تجارت و کسب‌وکار، در فکر سه‌ماهه‌ی بعدی خود هستند. اما اگر حضور در بازار چین به معنی تغییر وضعیت در مالکیت معنوی است یا به‌معنی مشارکت در ظلم و ستم پکن می‌شود، برای شیرجه زدن به بازار چین باید مجددا روی این موضوع بازنگری و فکر کرد. باید بیشتر به‌دنبال چنین موضوعاتی باشیم. به‌عنوان مثال، اگر پروژه‌ی دراگون‌فلای، حزب کمونیست را در چین تقویت می‌کند و منافع شهروندان چینی را به خطر می‌اندازد، گوگل باید آن را به‌سرعت متوقف کند.

در حال حاضر گوگل، در این حوزه فعالیت‌هایی را به‌انجام رسانده است و قصد دارد نسخه‌هایی از موتور جستجوی سانسورشده را با نام‌های Nobel Prize ، democracy و peaceful protest برای شهروندان پرجمعیت‌ترین کشور جهان اجرا کند. Google موتور جستجوی سانسور‌شده‌ای را با ویژگی‌هایی خاص برای کشور چین توسعه می‌دهد که در آن شماره تلفن کامل، IP و امکان ردیابی موقعیت مکانی به نتایج جستجو اضافه می‌شود. پیشتر نیز گفته شده بود که موتور جستجوی گوگل چین، شماره تلفن کاربر را ضمیمه‌ی نتایج جستجو می‌کند. همچنین پیشتر ویژگی‌های جدید موتور جستجوی گوگل منتشر شده بود.

به‌نظر می‌رسد که در مقابل دسترسی به بازار چین، یک شرکت آمریکایی که در حال حاضر میلیاردها دلار ارزش دارد، حاضر است چنین پروژ‌ه‌ای را به انجام برساند و از حکومت چین در مقابل مردم و شروندان چینی حمایت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید