کواکبیان:دولت ما دولت نفتی است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۴
    کد خبر :389419

نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه به عملکرد مجلس انتقاد دارم گفت: دولت ما دولت نفتی است.

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم تهران ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت مهمان سه شنبه مهمان برنامه «پیشران» شبکه چهار بودند.

کواکبیان از لزوم شناسایی شفافیت در سیستم گفت: شفافیت چه در سیستم بانکی داخلی و چه در سیستم بین المللی باشد، کسی ضرر نمی‌کند.

وی ادامه داد: شفافیت باعث می شود معلوم باشد که این پول از چه منشا برداشته شده و به کدام بخش رسیده و چطور میخواهد هزینه شود. من حتی به عملکرد مجلس نیز انتقاد دارم.

کواکبیان افزود: تحقیق و تفحص از مجلس باید صورت بگیرد، یعنی دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات حاضر شوند و بررسی کنند که سال فلان کل بودجه مجلس چقدر بوده و الان که سال ۹۷ هست، چقدر هست، و بعد ببینیم چه کردیم.یک نورافکن در بسیاری از تاریکی ها باید روشن شود، حتی در مجلس.

وی همچنین در مورد به حداقل رساندن رانت بیان داشت: کل سیستم فساد برانگیز نیست ولی زمینه هایی که در این ساختار چیدمان شده این بحث را پیش می آورد. بی تعارف، دولت ما دولت نفتی است و اداره ی کشور به این شکل خیلی سخت نیست. ما می خواهیم که سال به سال کشور از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقتضای دولت‌های نفتی رانتی بودن است. که در این مورد باید واقعا فکر کرد و نکته دوم در این خصوص دولتی بودن است. ما باید هر چه بیشتر دولت را لاغر کنیم. در صورتی که دولت فعلی چاق تر نیز شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش از شفافیت حقوق گفت و تاکید کرد: بحث حقوق های نجومی یکی از ثمراتش می توانست این باشد که (در صورتی که با وجود قانونی شدن هنوز این اتفاق نیفتاده است.) حقوق ها به صورت شفاف در سامانه ای اعلام شود، که هر کسی در هر رده ای چقدر حقوق می گیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این موضوع فقط به حقوقها منتهی نمی شود، حسابها و املاک و… جز موارد نجومی بوده و هستند.

کواکبیان اضافه کرد: مثلا در مورد املاک شهرداری تهران ۲بار در مجلس رای نیاورد و مجلس ما نیز بی تقصیر نیست.

همچنین احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دیده بان شفافیت و عدالت مهمان سه شنبه برنامه «پیشران» در پاسخ به سخنان دکتر کواکبیان گفت:بحث شفافیت خیلی جدی است و شفافیت اثر بازدارنده دارد یعنی پیشگیری میکند اگر شفافیت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: احساس «راحتی» را باید از مفسدها گرفت که همیشه احساس رنج کنند و باید هزینه ی فساد را برای آنان زیاد کرد. شفافیت فقط به حقوق و دستمزد نیست که البته خیلی مهم است و در برنامه ششم این موضوع تصویب شده ولی متاسفانه دولت در سال گذشته در این مورد عمل نکرد و با پیگیری دیده بان شفافیت حرکتهای کمی صورت گرفت ولی درحال حاضر ۷ماه از سال میگذرد و این مورد هنوز اجرا نشده است و به این معنی است که سیستم اداری ما ظرفیت کافی، انگیزه کافی و اراده ی کافی برای انجام این کار ندارد. باید از طریق نمایندگان و سازمانهای مردم نهاد و علما و هر کسی که تریبونی در اختیار دارد مطرح شود تا این عمل صورت بگیرد.

به گزارش فارس ،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از راهکار رانت ارزی گفت: سیستمی که در حال حاضر عمل می شود قابل دفاع نیست، چون من با مسئولین بانک مرکزی صحبت کردم و گفتم طبق قانون شما باید رابطه ی ریال و ارزهای خارجی را ثابت نگه دارید ولی ثابت نیست و درحال بالا رفتن است. تا چند برسد شما قبول میکنید راه حل شما غلط است؟اگر درست بود که بالا نمی رفت.متاسفانه سکوت کردند.

وی در ادامه افزود: اطلاعات شفاف جلوی بسیاری از مفاسد را میگیرد و اطمینان خاطر ایجاد میکند و دست دزدها را رو میکند و تخلفات را آشکار میکند و مواردی دیگر از این قبیل. هم سیستم می‌تواند فساد زا باشد که درحال حاضر سیستمی که هست فسادآفرین هست و هم شفافیت که بخشی از سیستم سالم هست اگر نباشد مشکل آفرین خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید