اردوغان: کشورهای آفریقایی در مبادلات خود با ترکیه دلار را حذف کنند

    کد خبر :389309

رئیس جمهور ترکیه خواستار آن شد که بین کشورهای آفریقایی و ترکیه مبادلات تجاری، بدون دلار صورت بگیرد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا و در گردهمایی همکاری‌های اقتصادی ترکیه و آفریقا سخنرانی کرد.

اردوغان در سخنان خود از کشورهای آفریقایی خواست تا با ترکیه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی معامله کنند و در تمام معاملات بر پایه پول‌های ملی خود عمل کرده و دلار را حذف کنند.
وی در ادامه افزود: همکاری با کشورهای قاره آفریقا برای ترکیه اهمیت فراوانی دارد و ما تمایل داریم با همه کشورهای آفریقایی روابط دوستانه داشته باشیم و به همین دلیل در سال 2019 بزرگترین نشست مشترک اقتصادی با کشورهای آفریقایی را در استانبول برگزار خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در مورد گستردگی فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی کشورش گفت: تا 10-15 سال پیش کشور ما فقط در برخی از نقاط جهان توان آن را داشت که در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی فعالیت کند، اما امروز صاحب ششمین شبکه گسترده دیپلماسی جهان هستیم.

به گزارش تسنیم ،اردوغان در ادامه افزود: بزرگترین سفارتخانه ترکیه در جهان، در کشور آفریقایی سومالی قرار دارد و علاوه بر فعالیت‌های دیپلماتیک، در حوزه‌های دینی، خبری و فرهنگی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در سومالی داریم و افتتاح بزرگترین مرکز دیپلماسی ما در یک کشور آفریقایی، نشان دهنده آن است که تا چه اندازه به این قاره اهمیت می‌دهیم.

اردوغان در مورد مواضع کشورهای آفریقایی درباره اسرائیل گفت: در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به شکل بی رحمانه به خاطر کوچکترین موارد ترکیه را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما در برابر جنایات اسرائیل سکوت می‌کنند. حال آن که کشورهای آفریقایی حامی فلسطین بوده و همواره به اقدامات اسرائیل اعتراض کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید