احتمال خودکشی موفق بین معتادان۲۰ برابر افراد عادی است

    کد خبر :389155

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه مصرف مواد اعتیادآور فرد را مستعد خودکشی می‌کند، گفت: احتمال انجام خودکشی موفق در بین این افراد، ۲۰ برابر افراد عادی است و حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مبتلایان به سوء مصرف مواد اقدام به خودکشی می‌کنند.

دکتر پروانه محمدخانی بیان کرد: اعتیاد اختلال روانپزشکی پیچیده‌ای است و همانند سایر اختلالات روان‌پزشکی عوامل زیستی و عوامل محیطی در پیدایش آن اهمیت دارند.

وی افزود: گفته می‌شود که اعتیاد بیماری مغز است، یعنی فرآیند حیاتی که رفتار اختیاری مصرف مواد را به مصرف جبری مواد تبدیل می‌کند و ریشه در تغییراتی در ساختمان و شیمی اعصاب مغز مصرف‌کننده دارد.

متخصص روانشناس بالینی ادامه داد: همانند سایر بیماری‌های مغزی و روانپزشکی نقش عوامل ژنتیک در ایجاد بیماری اعتیاد مشخص شده است؛ همچنین مصرف مجدد مواد می‌تواند از طریق رفع حالت‌های آزاردهنده و یا ناخوشایند نظیر درد، اضطراب و افسردگی به شکل رفتاری شرطی‌سازی و تقویت شود. این عوامل ژنیتیکی، مغزی، روانی و رفتاری وجوه مشترک زیادی با سبب‌شناسی بیماری افسردگی دارند.

عضو بورد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت افزود: در بین مبتلایان به سوء مصرف و وابستگی به مواد، افسردگی بسیار شایع است. در بسیاری موارد فرد جهت تخفیف هر چند موقت علائم آزاردهنده افسردگی و ایجاد احساس لذت و سرخوشی به شکل خود درمانی رو به مصرف مواد اعتیاد آور می‌برد و با مصرف مکرر جهت رهایی از غم و ناراحتی مصرف اختیاری مواد به مصرف جبری تبدیل می‌شود و بیماری اعتیاد آغاز می‌شود که خود در طولانی مدت افسردگی‌زا بوده و مشکلات قبلی را تشدید می‌کند.

محمدخانی یادآور شد: اغلب مواد اعتیادآور در مصرف طولانی مدت موجب تاثیر منفی بر عملکرد مغزی و ایجاد اختلالات روانی ثانویه مختلف از جمله اختلالات خلقی و افسردگی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر وی بیان کرد: به علت اینکه مصرف مواد اعتیادآور از طریق مراکز مغزی و عملکردهای نوروشیمیایی که خود در بروز افسردگی دخیل هستند، اثر می‌کنند، مسلماً مصرف همزمان آنها در بیماران مبتلا به افسردگی پس از مدتی موجب آسیب مناطق و سیستم‌های پاداش و لذت مغز و نهایتاً تشدید افسردگی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این روانشناس بالینی در پایان با بیان اینکه مصرف مواد اعتیادآور فرد را به خودکشی مستعد می‌کند، گفت: احتمال انجام خودکشی موفق در بین این افراد، ۲۰ برابر افراد عادی است و حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مبتلایان به سوء مصرف مواد اقدام به خودکشی می‌کنند که این میزان در افراد با سابقه افسردگی بیشتر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید