دانشگاه؛ قطعه گم‌شده در پازل تئاتر کودک

    کد خبر :38847

عادل بزدوده معتقد است: دانشگاه، تکه گم‌ شده پازل تئاتر کودک و نوجوان است که متخصصی از آن بیرون نمی‌آید.

به گزارش ایسنا، با تمام شدن فصل امتحانات مدارس، پُر کردن بهینه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و فراهم کردن شرایطی برای تفریح از جمله دغدغه‌های همیشگی خانواده‌ها بوده و هست، در این بین تئاتر به عنوان هنری که می‌تواند در کنار وجه سرگرمی جنبه آموزشی هم داشته باشد از سوی خانواده‌های زیادی مورد توجه قرار می‌گیرد اما نبود تئاترهای کافی و با کیفیت آن دسته از علاقه‌مندان را هم دلزده کرده است.

در حال حاضر تالار «هنر» تقریبا به عنوان تنها سالنی که به طور مشخص به اجرای تئاتر کودکان می‌پردازد فعال است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم نمایش‌هایی را به صحنه می‌برد، هرچند این مجموعه از روزهای اوج خود فاصله دارد و کمتر محصول هنری شاخصی و پر سرو صدا را در آن می‌بینیم که البته دلایل این مسئله هم قطعا جای بررسی دارد.

با این حال عادل بزدوده ـ کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره کم فروغی تئاتر کودک بیان کرد: به نظرم دانشگاه تکه‌ی بزرگ و گم شده‌ی این پازل است و وقتی این پازل کامل نیست، هیچ انتظاری از بخش‌های دیگر در عرصه کودک نمی‌توان داشت چون افراد تحصیلکرده و خاصی که در این حوزه فعال باشند اصلا وجود خارجی ندارند. اصلا کدام واحدهای درسی در دانشگاه‌های ما در طول چهار سال مختص کودکان و نوجوانان ارائه می‌شوند که بخواهیم امیدوار باشیم، متخصصی از آن فارغ‌التحصیل شود؟

او با اشاره به واحدهای درسی بسیار کمی که در ارتباط با تئاتر کودک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، درباره فعالیت دیگر بخش‌های مربوط از جمله انجمن تئاتر کودک خانه تئاتر افزود:‌ در این شرایط ارتقاء سطح تئاتر کودک و نوجوان یک خیال باطل است، چون مثلا خانه تئاتر هم یک نهاد صنفی است. البته به طور کلی ممکن است استثنا اتفاق بیفتد اما نیازمند یک روال قاعده‌مند هستیم که این هم زمان وحوصله می‌خواهد تا با یک نگرش کاملا مثبت تعامل میان دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش شکل بگیرد که متوجه شویم آیا نیاز است در رشته کودک و نوجوان مدرک تحصیلی گرفته شود یا خیر. این نکته از آنجا اهمیت دارد که معتقدم این نوع سخیف نگاه کردن، بزرگترین معضلی است که برای ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان بوجود آمده و امیدوارم دست‌کم هنرمندان این حوزه بتوانند کنار هم یک راه مهندسی خوب را پیدا کنند.

بزدوده که عضو شورای بازبین متون تئاتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، همچنین درباره انتظاراتی که از این مجموعه وجود دارد، بیان کرد:‌ نکته اصلی که باید همه به آن توجه کنیم این است که وظایف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نسبت به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت متفاوت است، در حالی که شاید دوستانی نسبت به در اختیار قرار ندادن راحت سالن‌های کانون گله‌مند باشند ولی یک روند قانون‌مند برای این مسئله در کانون وجود دارد.

او با اشاره به اینکه وزارت ارشاد موظف است به تمام هنرمندان خود سالن بدهد،‌ ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اجرا در سالن‌ها خودش آثاری را انتخاب می‌کند و این انتخاب بهینه براساس تعریف‌های موجود انجام می‌شود. در واقع کانون سعی می‌کند کارهای الگو را انتخاب کند چون به هر اثری نمی‌تواند مجوز اجرا دهد. این امر هم در تمام بخش‌های کانون از سینما گرفته تا تئاتر و نقاشی از طریق افراد متخصص دنبال می‌شود.

این مدرس و کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه کار کودک روانشناسی و جامعه‌شناسی نیاز دارد و گاهی برخی هنرمندان یادشان می‌رود که در برابر تماشاگران چه چیزهایی ندارند و نمایشنامه‌هایی را می‌نویسند که طبیعتا مجوز اجرا نمی‌گیرند، در پاسخ به اینکه چرا کانون پرورش فکری در حوزه تئاتر کودک جایگاه پررنگی ندارد گفت: وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همانند گذشته نیست چون مسیر بسیار سخت است و آدم‌های سخت‌کوشی باید بیایند تا در این حوزه کار کنند اما آدم‌های سخت‌کوش فعالیت‌شان جای دیگری اجرا می‌شود و این همان‌جایی است که به دانشکاه اشاره کردم و باید دید دانشگاه‌های ما اکنون چه می‌کنند چون تحول اصلی باید در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

عادل بزوده قرار است اولین نمایش غیرعروسکی خود را آماده اجرا کند، اما طبق گفته خودش هنوز زمان آن مشخص نیست چون کانون پرورش فکری هم در صورت همکاری باید بودجه کافی داشته باشد در حالی که این بودجه نسبت به گذشته نصف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید