باید لیست نام دانشجویانی که از خارج به داخل منتقل شده اند منتشر شود/ شرکت هایی تأسیس شده اند که کارهای نقل و انتقال را انجام می دهند

    کد خبر :388390

اوایل ماه جاری با تشدید بحران ارز در کشور، خبری در خصوص انتقال برخی دانشجویان پزشکی خارج از کشور به دانشگاه های داخل، خبرساز شد؛ اما این اخبار همچون برخی دیگر از اخبار مهم دیگر کشور در میان خبرهای مربوط به تصویبCFT و FATF از نظر رسانه ها دور ماند و بحث زیادی بر سر آن نشد.

با این حال انتقال دانشجویان خارج از کشور به داخل با انتقاد برخی روبه رو شد. عده ای بر این باور بودند که برخی نورچشمی های خود را که برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده بودند، اکنون با اوضاع به وجود آمده، سعی دارند، به دانشگاه های تراز اول کشور منتقل کنند.

به باور این افراد، بیشتر این افراد کسانی هستند که نتوانسته بودند در ایران رتبه مناسب برای ورود به رشته های برتر به دست آورند. به همین دلیل به خارج از کشور رفته و در دانشگاه های سطح پایین مشغول به تحصیل شده اند و اکنون با ایجاد این شرایط، قصد دارند تا وارد سیستم دانشگاهی داخل کشور شوند.

محمود صادقی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: پیرو نوسانات نرخ ارز، دانشجویانی که به هزینه های شخصی، در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند، به دلیل تفاوت نرخ ارز، برای تأمین ارز با مشکل مواجه شدند؛ البته وزارت علوم به این افراد به مقدار محدودی ارز 4200 تومان پرداخت می کرد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه گفت: اما وزارت خانه برای تأمین این میزان ارز هم به مشکل خورده و از هفتم شهریور به بعد به کلی قطع شده است؛ بنابراین، خانواده های دانشجویان و خود این دانشجویان با مشکل مواجه شدند، ولی یکی از راهکارها این است که این افراد به دانشگاه های داخلی انتقال داده شود.

وی افزود: ما در دانشگاه های دولتی حدود 5000 ظرفیت خالی داریم و عملا مشکل خاصی نیست و تنها ایراد کار در دانشگاه های برتر کشور است؛ اما در حوزه رشته های علوم پزشکی و به ویژ] پزشکی و دندان پزشکی با ظرفیت محدود در داخل مواجه هستیم.
با این حال، وزارت بهداشت بر اساس معیارهایی که دارد، سعی کرد این افراد را به داخل انتقال دهد؛ البته منتقدان بسیاری در این خصوص وجود داشت و بسیاری بر این عقیده بودند که این افراد شرایط علمی لازم را ندارند و نباید به دانشگاه های رده بالا منتقل شوند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: طبق چیزی که به ما گفته شده، این افراد در دانشگاه های رده علمی بالا پذیرش نشده اند؛ برای مثال هیچ یک این دانشجوها در دانشگاه شهید بهشتی وارد نشده اند. البته گفته می شد که رئیس دانشگاه شهید بهشتی به دلیل این موضوع استعفا داده که البته ناگفته نماند که در جواب گفتند به دلیل مشکلات کاری بین رئیس دانشگاه و دانشکده رئیس استعفا داده است و ربطی به این موضوع نداشت.

وی در خصوص لیست منتشره نیز گفت: لیست حاضر، تنها مربوط به آماری است که نشان می دهد، دانشجو از چه کشورهایی آمده و در چه رشته هایی هستند و اینکه آیا دانشگاه آزاد رفته اند یا دولتی. ما درخواست کردیم که اولا اسامی دانشجویان که به داخل آمده اند و دوم آنکه تک تک دانشگاه هایی که به این افراد پذیرش داده اند نیز مشخص شود.

این نماینده در پاسخ به این که از لیست منتشره چند نفر مربوط به آقازاده ها می شود نیز گفت: آماری به ما نداده اند؛ اما ادعا می شود آقازاده هایی در این لیست هستند، البته خود لاریجانی گفت که ممکن است در همین نقل و انتقال تخلفاتی صورت گرفته باشد ولی هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

صادقی ادامه داد: زمانی که یک وضعیت غیر عادی در یک حوزه اتفاق می افتد، یک عده سوءاستفاده هم می کنند؛ مثلا در مورد همین موضوع یکسری شرکت ها فعال شده اند و کار این جابجایی ها را انجام می دهند و به همین دلیل، احتمال سوءاستفاده و برقراری یکسری روابط غیر عادی با برخی دانشگاه ها وجود دارد. خلاصه آنکه ما آمار دقیقی نداریم و باید موضوع بیشتر بررسی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید