برندسازی برای حجاب و عفاف

    کد خبر :38764

قرار بود نمایشگاه حجاب و عفاف فرصتی باشد برای ارائه محصولات این چنینی اما آنچه بیش از هر چیز توجه را جلب می‌کرد، پارچه فروشی‌هایی بود که تنها پارچه چادر هم نمی‌فروختند.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمعه ۲۶ خردادماه به کار خود پایان داد. حجاب و عفاف، یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه بود. در نمایشگاه حجاب و عفاف امسال، ۱۸۰ غرفه در بخش ارائه محصولات و ۴۰ غرفه در بخش تبلیغی و ترویجی وجود داشت؛ غرفه‌هایی که بیش از آن که به معرفی محصولات جدید در این زمینه بپردازند، سرگرم تعویض چادر نو با کهنه و فروش انواع پارچه‌های نخی و چادری بودند.

موسسه حلما یکی از موسسات فعال در زمینه تولید محصولات حجاب و عفاف است که در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن شرکت کرده و به ارائه انواع روسری، چادر و مانتوی عربی پرداخته بود. قیمت روسری‌ها از ۵۰ تا ۲۰۰، مانتوها از ۳۰۰ تا ۶۰۰ و چادرهای عربی این موسسه از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود؛ مسئول غرفه حلما در پاسخ به این که آیا قیمت مانتو و چادرهای تولیدی این موسسه گران نیست، بیان کرد: ما تولید انبوه نداریم. معلوم است وقتی از یک طرح، تعداد محدودی تولید می‌شود، به همان میزان، قیمت بالاتر می‌رود.

از او درباره استقبال مخاطبان از انواع مختلف چادر می‌پرسی و او در جواب می‌گوید: چادرهای عربی نگین دار از فروش بیشتری برخوردارند. همه این چادرها در شرکت تولیدی موسسه حلما که در امارات است طراحی و دوخته می‌شوند و پس از آن به ایران می‌آیند.

به گفته مدیر فروش موسسه حلما، نمایشگاه قرآن، فرصت و بهانه‌ای است تا مردم از شهرهای مختلف و حتی از گوشه و کنار تهران به مصلا بیایند و با برندهای مختلف اشنا شوند بگذریم از آن که نمایندگان کشورهای مسلمان هم همزمان با نمایشگاه به تهران می‌آیند و ما می‌توانیم تولیدات خود را به غیر ایرانی‌ها معرفی و برایشان بازاریابی کنیم.

او در پاسخ به این که چرا مانتوهایی که توسط موسسات حجاب و عفاف تولید می‌شود، بسیار بلند است و با قد و قامت بیشتر ایرانی‌ها، تناسب چندانی ندارد بیان کرد: کشورهای عربی هم مشتری ما هستند. اما هموطنان ما می‌توانند مانتوها را کوتاه کنند؛ ضمن این که مانتوهای این چنین، جایگزین چادرند و موسسه ما می‌کوشد تا به نیاز خانم محجبه‌ای که هم دلش می‌خواهد حجاب خود را رعایت کند هم شیک پوش باشد را فراهم کند.

غرفه دیگری از نماشگاه حجاب و عفاف به فروش لباس ویژه روحانیت اختصاص یافته بود و محمد مهدی سلیمانی، مسئولیت آن را برعهده دارد. به گفته او، فروش عمده با عبا و عمامه است اما در فروشگاه آنان، ملزومات دیگر چون پیراهن و شلوار و کت و شلوار پاسداری یا لبنانی هم فروخته می‌شود. قیمت کت و شلوار مردانه ۱۲۵ و پسرانه ۹۵ هزار تومان است. بهای پیراهن‌ها از ۲۰ تا ۳۵ و شلوارهای کمری از ۳۵ تا ۴۵ و خانگی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است.

سلیمانی هم نمایشگاه قرآن را در معرفی برندهای مختلف حجاب و عفاف موثر دانست و این مساله نشان می‌دهد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به یکی از اهداف خود که همانا تبدیل نمایشگاه قران به فرصتی برای ساختارمند شدن محصولات حجاب و عفاف بوده، رسیده است.

پیش از این هم حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: کارشناسان ما معتقدند با تمرکز بخش حجاب و عفاف در نمایشگاه قرآن، ساختار عرضه و توزیع این محصولات نهادینه شده و شکل گرفته است. به عبارتی در ایام نمایشگاه، همه برندهای فعال در زمینه حجاب و عفاف، زیر یک سقف جمع می‌شوند و همین مساله باعث می‌شود، خانواده برندهای مختلف را بشناسند و به فروشگاه‌های هر برند مراجعه و کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

او همچنین به طرح تقای کیفیت چادرهای نماز اشاره و بیان کرده بود: سال گذشته، برای اولین بار این طرح را که یک طرح ملی است اجرا کردیم. مبنای ما هم این بود که پارچه چادر نماز باید روشن و طرح آن شبیه چادرهای قدیمی‌باشد. در این طرح، هرکس می‌توانست با قیمت تمام شده که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است چادر تهیه کند. نخ و پارچه و دوخت این چادرها کاملا ایرانی است و امسال هم در نمایشگاه قرآن اجرا می‌شود.

اما علاوه بر چادر نماز، چادرهای مشکی کهنه هم با چادرهای نو معاوضه می‌شدند و بسیاری از مراجعه کنندگان به نمایشگاه حجاب و عفاف در پی چنین چیزی بودند و گرچه کارگروه مد و لباس کشور، تنها یک موسسه را برای این منظور معرفی کرده بود اما بیشتر غرفه‌های فروش پارچه چادری، چادرهای کهنه را از مشتری‌ها می‌گیرند و در ازای دریافت مبلغی که بین ۴۸ تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و به جنس پارچه مربوط می‌شود، چادر نو در اختیارشان می‌گذارند.

قرار بود انواع چادر و مانتوهای ایرانی – اسلامی‌در نمایشگاه حجاب و عفاف به نمایش و فروش گذاشته و برندهای مختلف معرفی شوند. اما آنچه بیش از هر چیز توجه تو را به خود جلب می‌کرد، پارچه فروشی‌هایی بود که تنها پارچه چادر مشکی و رنگی نمی‌فروختند؛ بلکه انواع ملحفه و پارچه نخی هم در این غرفه‌ها به فروش می‌رسید.

در این میان دو یا سه موسسه‌ای هم بودند که برای کودکان و نوجوانان مانتو تولید می‌کردند. مانتوهایی رنگی و نسبتا زیبا. «هیژا» یکی از این موسسات بود که زیر نظر کارگروه مد و لباس فعالیت می‌کرد و در غرفه آن مانتوهایی برای بچه‌های ۵ تا ۱۳ سال به چشم می‌خورد و این مساله، از نکات جالب توجه نمایشگاه حجاب و عفاف بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید