بافل طالبانی جای جلال طالبانی را پر می‌کند؟

    کد خبر :387347

پس از وزن کشی تازه در عراق و موفقیت اتحادیه میهنی کردستان در رساندن برهم صالح به ریاست جمهوری عراق، این واقعیت مشخص شد که بافل طالبانی پا جا پای پدر گذاشته و از ظرفیت لازم برخوردار است تا در آینده عراق، نقشی کلیدی داشته باشد و به عنوان بازیگری جوان، حضور پررنگ‌تری در صحنه سیاسی کلان عراق بیابد.

به گزارش تابناک؛ انتخاب برهم صالح به ریاست جمهوری عراق، دور از پیش بینی بسیاری از چهره‌ها بود و با توجه به ترکیب آرا و مواضع برخی طرفین، تشخیص ترکیب سیاسی عراق تا روزهای منتهی به برگزاری نشست مجلس عراق با دشواری همراه بود. در این میان، آنچه باعث شد سرنوشت این رقابت سیاسی مشخص شود، رویکرد معتدلی بود که اتحادیه میهنی کردستان عراق در پیش گرفت و خانواده طالبانی با محوریت بافل طالبانی نشان دادند، رویکرد سیاسی متعادل و عمل گرایانه ی مام جلال را تداوم بخشیده‌اند و در واقع این اتفاق، صحنه پررنگ شدن نقش بارزانیِ جوان در سپهر سیاسی عراق بود.

حزب دموكرات كردستان عراق با محوریت مسعود بارزانی، تلاش‌های مداومی برای انتخاب گزینه دیگری کرده بودند تا بدین ترتیب چهره بارزانی که پس از ماجرای تلاش ناکام برای تجزیه عراق به دنبال برگزاری همه پرسی غیرملی، به حاشیه سیاست رفته بود و بسیاری از گروه‌های حامی‌اش نیز به منتقدش تبدیل شدند، بازسازی شود. با این حال جریان سیاسی طالبانی با این رویکرد همراهی نکرد و این عدم همراهی محاسبات جریان‌های مخالف با دولت کنونی عراق را برهم زد.

پس از تصمیم بافل طالبانی برای ائتلاف با دیگر جریان‌ها و تشکیل دولت کنونی عراق، عناصر کلیدی حزب دموکرات کردستان عراق به شدت خشمگین شدند و تأکید کردند که به توافق استراتژیک با اتحادیه میهنی کردستان پایان خواهند داد و در همین چهارچوب، در دولت محلی جدید اقلیم کردستان عراق، به تعداد کرسی‌های اتحادیه میهنی، سهم خواهند داد؛ تهدیدهایی که مشخص نیست تا چه میزان رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و اربیل به مقابله با سلیمانیه خواهد پرداخت!

نيچروان بارزانی در كنفرانس خبری در اربيل ادعا كرد، حزب دموکرات حاضر بوده، در خصوص همه پست‌ها با اتحاديه به توافق برسد؛ اما اتحاديه از معرفی گزینه خود یعنی برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق حمایت نکرد و به نفع گزینه حزب دموکرات کردستان کناره گیری کرد. بارزانی به قباد طالبانی گفته بود که برهام صالح می‌تواند ریاست جمهوری عراق را با نخست وزیر اقلیم کردستان تاخت بزند و دولت اقلیم در چهار سال آینده عملاً در کنترل سلیمانیه باشد؛ اما این پیشنهادی جذاب برای طالبانی‌ها نبود و با نظر بافل طالبانی، برهم صالح در صحنه ماند و رئیس جمهور عراق شد.

حضور برهم صالح صرفاً از دست رفتن گزینه بارزانی برای ریاست جمهوری نیست، بلکه شکست طرح احیای طرح تجزیه عراق است. در واقع این نگرانی نزد مردم و سیاستمداران عراق وجود دارد که در صورت رئیس جمهوری گزینه حزب دموکرات کردستان عراق، بارزانی تلاش کند طرح شکست خورده احیای عراق را از سر بگیرد و بدین ترتیب شاهد ماجراجویی‌های پرهزینه‌ای در صحنه سیاسی عراق باشیم. در مقابل، جلال طالبانی در زمان ریاست جمهوری و پس از آن، همواره با تجزیه کردستان از عراق مخالفت کرده و این اتفاق را حتی با توجه به جغرافیای کردستان که به هیچ دریایی راه ندارد و همه کشورهای اطراف با تجزیه آن مخالفند، مانع این تجزیه طلبی تلقی کرده بود.

جریان بارزانی، حتی به مایک پومپئو وزير امورخارجه آمريكا اعلام كرده بود، در صورت عدم عقب نشيني اتحاديه ميهنی از كانديداتوری برهم صالح روابط اربيل و بغداد شاهد تنش‌های بيشتری خواهد بود و در همین راستا، پمپئو در تماس با هيأت اتحاديه ميهنی كردستان عراق در بغداد خواستار انصراف برهم صالح شده بود اما بافل طالبانیِ جوان با این تصمیم و خواسته آمریکا همراهی نکرد و گزینه خود را در صحنه نگه داشت.

بافل طالبانی پیش این نیز اجازه نداده بود، برهم صالح پس از خروج از حزب اتحاديه ميهنی كردستان عراق آسيب جدی ببيند و برهم صالح را علي‌رغم مخالفت‌های مادرش هيرو ابراهيم احمد، همسر رهبر فقيداتحاديه ميهني كردستان عراق، به حزب بازگرداند و او را بر مسند رياست جمهوري عراق نشاند.

طالبانیِ جوان پیشتر در جریان ماجراجویی بارزانی، در توافق با الحشدالشعبی و دولت وقت عراق، مانع از درگيری خونين در كركوک شده و دولت مركزي عراق توانست حاكميت خود را بر كركوك اعمال كند و این بار نیز به خوبی به عنوان یک بازیگر سیاسی در صحنه حضور یافت و در نهایت جریان متبوعش را به گونه‌ای هدایت کرد که گزینه مدنظر آنها، پست کلیدی ریاست جمهوری را با وجود فشارهای داخلی و خارجی به دست آورد؛ رویکردی که نشان می‌دهد با یک سیاستمدار حرفه‌ای روبه رو هستیم که در صحنه سیاسی عراق نقشی پررنگ‌تر از حال حاضر خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید