در نشست خبری «روز جهانی کودک» بهزیستی تهران عنوان شد

شناسایی پسران کار و خیابان معتاد / مهمترین علت بازگرداندن فرزندخوانده‌ها به بهزیستی

    کد خبر :386636

مدیرکل بهزیستی استان تهران با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی دقیق و نبود کار گروهی در حوزه کودکان کار و خیابان گفت: از ابتدای امسال در مورد کودکان بازمانده از تحصیل چندین مکاتبه با سازمان ثبت احوال و ادارات کل آموزش و پرورش انجام دادیم اما تاکنون آمار قابل استفاده‌ای در اختیارمان قرار نگرفته‌ است.

داریوش بیات‌نژاد در نشست خبری روز جهانی کودک با بیان اینکه ۳۵ برنامه در سطح استان تهران به مناسبت این روز تدارک دیده شده است، گفت: شعار امسال روز جهانی کودک “آینده را باید ساخت” است و بر همین اساس سازمان بهزیستی نیز ۲ باور را دنبال می‌کند. یکی از این باورها این است که باید در تمام اقدامات و خدمات سازمان بهزیستی پیشگیری را مقدم بدانیم، به همین دلیل تمام فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها از جمله غربالگری بینایی، شنوایی و آزمایش‌های ژنتیکی برای پیشگیری از معلولیت‌ها از سوی سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه افراد جامعه به ویژه کودکان با هر کیفیتی باید از شرایط زندگی برابر برخوردار باشند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم که حتی کودکان دارای معلولیت هم مثل سایر کودکان بتوانند از شرایط مطلوب زندگی برخوردار باشند. در همین راستا به کودکان زیر ۱۸ سال خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد.

تنها ۷.۱ درصد از کودکان زیر شش سال تهرانی در مهدهای کودک حضور دارند

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه همه کودکان زیر شش سال که در مهد کودک‌ها آموزش می‌بینند مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند، تصریح کرد: مجموع جمعیت کودکان کشور در حدود هشت میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که نزدیک به ۷۵۰ هزار کودک شش ماهه تا شش ساله در استان تهران هستند.

بیات‌نژاد با بیان اینکه از این تعداد کودک حدود ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۷۹۸ مهد کودک شامل ۳۰ مهد روستایی و ۱۵ مهد حاشیه‌ای تحت پوشش قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با این وجود تنها ۷.۱ درصد از کودکان زیر شش سال تهرانی از فرصت حضور در مهد کودک برخوردارند.

شناسایی و پوشش غذایی ۳۰۰۰ کودک دارای خانواده کم‌بضاعت

وی با بیان اینکه در مهد کودک‌های مناطق حاشیه‌ای و روستا مهدها حداقل یک وعده غذای گرم برای کودکان پیش بینی شده است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۲۹۳ کودک در روستا مهدها شناسایی شده و از سرانه غذای گرم برخوردار شدند. همچنین در خانواده‌های کم بضاعت نزدیک ۱۷۶۰ مورد کودک شناسایی شده و مورد پذیرش قرار گرفتند. برای این کودکان سرانه ۴۰ هزار تومانی برای کمک به شهریه آنها پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه هشت میلیون تومان کمک بلاعوض برای تجهیز و استمرار فعالیت روستا مهدها تخصیص پیدا کرده است، ادامه داد: سال گذشته ۱۳ مورد از مهد کودک‌ها از کمک‌ها برخوردار شدند. همچنین سال گذشته برای ۳۰۳ مورد موافقت اصولی برای دایر کردن مهد کودک صادر شده است. اولویت صدور این موافقت‌نامه‌ها مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار است.

خدمات ارائه شده بهزیستی به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بالاتر از خدماتی است که در خانواده متوسط به فرزندان داده می‌شود

بیات نژاد با بیان اینکه ۱۵۱۴ کودک زیر ۱۸ سال در استان تهران فاقد سرپرست یا دارای سرپرست غیرموثر هستند و به همین دلیل در مراکز سازمان بهزیستی به سر می‌برند، گفت: با این وجود می‌توان با اطمینان گفت در مراکز بهزیستی خدماتی ارائه می‌شود که به مراتب بهتر و بیشتر از خدماتی است که در یک خانواده متوسط به فرزندان داده می‌شود که یکی از دلایل این مسئله اثربخشی مشارکت‌های مردمی است.

وی در ادامه از پذیرش ۴۸۷ کودک زیر ۱۸ سال در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: حدود ۱۹۴۰ نفر از کودکانی که ممکن بود به لحاظ معیشتی دچار مشکل باشند، تحت حمایت و در گروه دریافت کنندگان امداد ماهیانه قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه خدمات روان شناسی و مددکاری اجتماعی و مشاوره‌های حقوقی به این کودکان و خانواده‌هایشان داده می‌شود، توضیح داد: در شش ماهه نخست امسال در تماس با اورژانس و فوریت‌های خدمات اجتماعی ۴۸۲۶ مورد مداخله در مورد کودک‌آزاری انجام شده است.

شناسایی پسران کار و خیابان معتاد

به گفته وی در سال گذشته ۵۱ نفر از پسران کار و خیابان معتاد شناسایی و خدمت رسانی شدند.

بیات نژاد با تاکید بر ترویج استفاده از خدمات مشاوره‌ای در خانواده‌ها گفت: سال گذشته ۱۱۵۶ مورد خدمات مشاوره‌ای به نوجوانان در مراکز مختلف ارائه شده است. در شش ماهه نخست امسال نیز ۷۹۲ مورد مشاوره در مراکز بهزیستی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت. در سال گذشته همچنین در مراکز سلامت روان ۲۸۷۰ مورد کودک زیر ۱۸ سال توانستند از خدمات بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری ۳۲ کارگاه مربی‌گری برای تربیت نیروی انسانی در حوزه ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای گفت: در شش ماه نخست امسال نیز معادل ۱۰۰ درصد سال گذشته (۳۲ کارگاه) برگزار شده است. همچنین یکی از طرح‌های اثربخش برای جمعیت دانش‌آموزان طرح اجتماعی دانش‌آموزی است که با همکاری آموزش و پرورش در ۵۵ مدرسه و در حدود ۱۲۰ کلاس درس و با پوشش ۳۸۱۶ دانش‌آموز برگزار شده است. همین طرح در پایگاه‌های سلامت اجتماعی برای ۱۵۲ نفر در ۱۱ پایگاه برگزار شد.

بیات نژاد ضمن تشریح خدمات سازمان بهزیستی در بخش توانبخشی اظهار کرد: از مجموع افراد معلول شناسایی شده استان تهران ۳۳ هزار و ۳۸۱ کودک زیر ۱۸ سال (۲۵ درصد توانخواهان) بودند که ۶۱ درصد آنها پسر و ۳۹ درصد آنان دختر بودند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ارائه خدمات توانبخشی با کودکان زیر ۱۸ سال است، افزود: در حوزه تجهیزات توان‌خواهی مثل سمعک و … اولویت با کودکان کم سن و سال‌تر است. در مورد کاشت حلزون نیز در سال گذشته ۳۵ نفر مورد حمایت مالی قرار گرفتند و ۴۳ نفر دیگر به محض فراهم شدن مقدمات لازم مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. کلیه تجهیزات توانبخشی بهزیستی به صورت رایگان در اختیار توانخواهان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران ضمن تشریح وضعیت کودکان کار و خیابان در تهران نیز توضیح داد: اگر آسیب یا ناهنجاری در سطح جامعه وجود دارد، نباید آن را محصول کار بهزیستی دانست بلکه این گرفتاری‌ها محصول فعالیت همه دستگاه‌های دخیل در این حوزه است. سازمان بهزیستی متناسب با امکاناتی که داشته‌اند، فعالیت‌هایی را انجام داده که اگرچه کافی نیستند اما در چارچوب امکاناتی بودند که در اختیار بهزیستی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع خارجی هستند
بانک اطلاعاتی دقیقی در مورد کودکان کار و خیابان نداریم

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان اتباع خارجی هستند تصریح کرد: از آنجا که خدمات بهزیستی به عنوان نهادی دولتی باید متناسب با دستورالعمل‌ها ارائه شود، به همین دلیل برای ارائه خدمات به کودکان اتباع بیگانه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی داریم.

بیات نژاد با بیان اینکه در مورد کودکان کار و خیابان بانک اطلاعاتی دقیق و جامعی وجود ندارد، گفت: کار گروهی به ویژه در استان تهران ضعیف است. برای مثال از ابتدای سال اعتباری برای کودکان باز مانده از تحصیل در اختیار سازمان بهزیستی قرار داشت. چندین مکاتبه با سازمان ثبت احوال و ادارات کل برقرار کردیم اما تا الان آماری که بتوانیم از آن استفاده کنیم در اختیارمان قرار نگرفته است. در مورد غربالگری شنوایی و بینایی نیز نیازمند همکاری حداکثری دانشگاه علوم پزشکی بودیم اما در این حوزه نیز اتفاقی نیفتاده است.

تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ایدز بین کودکان کار و خیابان دیده نشده است

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست مهشید موقر- معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران- در مورد وضعیت ابتلای کودک کار و خیابان استان تهران به ایدز نیز توضیح داد: انجام تست اچ آی وی از جمله آزمایش‌های اولیه پذیرش این کودکان به سازمان بهزیستی است. تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ایدز در میان این کودکان دیده نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بین کودکان پذیرش شده در مراکز شبانه‌روزی و شبه خانواده، کودکان ابتلا به ایدزی دیده می‌شود، توضیح داد: از بین کودکان زیر ۱۸ سال این مراکز ۱۸ نفر مبتلا به ایدز هستند که هفت نفر از آنها زیر دو سال سن دارند. همچنین هشت نفر از کودکان مبتلا به ویروس هپاتیت هستند که پنج نفر زیر دو سال و سه نفر بین چهار تا شش سال سن دارند.
عدم برقراری ارتباط عاطفی، مهمترین علت بازگرداندن فرزندخوانده به بهزیستی

موقر در ادامه در مورد وضعیت فرزندخواندگی کودکان استان تهران توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از کودکان واگذار شده به بهزیستی باز گردانده نشده‌اند. با این وجود مهم‌ترین مشکل خانواده‌ها برای بازگرداندن کودکان مربوط به مسئله عدم برقراری ارتباط عاطفی خانواده با کودک است که بر همین اساس امسال یک بسته حمایتی در مورد مراجعه به مراکز مشاوره در طول فرآیند فرزندخواندگی تعریف شده است تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست فرزانه جوادی- معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران- با بیان اینکه درمان کودکان زیر ۱۸ سال حلقه مفقوده‌ای بود که از آبان ماه سال ۹۶ تلاش شده است تا به آن پرداخته شود، گفت: بر همین اساس از آبان سال گذشته طرح پایلوتی در تهران آغاز به کار کرد و طی این طرح ۵۱ پسر زیر ۱۸ سال معتاد که به ترتیب مصرف کننده گل، شیشه، تریاک و هروئین و متادون بودند مورد پذیرش قرار گرفتند.

به گفته وی ۴۶ نفر از این کودکان دارای خانواده و ۵ نفر فاقد خانواده بودند همچنین ۴۶ نفر از آنها از مدرسه اخراج شده، هشت نفر بیسواد، هفت نفر دارای تحصیلات ابتدایی، ۲۵ نفر سیکل، ۱۰ نفر دبیرستان و یک نفر دیپلم بودند. این طرح در حال حاضر به شکل پایلوت تنها برای پسران اجرایی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید