روابط عربستان و ترکیه به زیر صفر بازگشت

    کد خبر :38638

مخالفت عربستان با درخواست اردوغان از ریاض مبنی بر تشکیل یک پایگاه نظامی ترک در خاک عربستان روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی از تنش کرد.

 

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، درخواست «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از ریاض مبنی بر تشکیل یک پایگاه نظامی در خاک عربستان و پاسخ منفی ریاض به آن، را عامل تنش جدید روابط دو کشور برشمرد.

حملات تند ارتش رسانه‌ای عربستان علیه ترکیه و اردوغان

در همین ارتباط شبکه های اجتماعی در دو روز گذشته صحنه حملات شدید ارتش رسانه ای عربستان علیه ترکیه و شخص اردوغان بود و دلیل آن طرح چنین درخواستی از سوی او و حمایت کشورش از قطر در بحران کنونی آن با عربستان و متحدانش است.

حمایت آشکار ترکیه از قطر

این در حالی است که پارلمان ترکیه با تصمیم اعزام پنج هزار سرباز ترک به پایگاه این کشور در قطر موافقت کرد که این یعنی حمایت روشن ترکیه از قطر .

در این میان آنچه خشم سعودی ها را دو چندان کرد، تشکیل پل هوایی بین آنکارا و دوحه بلافاصله پس از بستن مرزهای زمینی عربستان با قطر بود و علاوه بر این هواپیماهای ترکیه به منظور جبران قطع واردات قطر از عربستان هزاران تن مواد غذایی، میوه و سبزیجات و نیز شیر را به دوحه منتقل کردند.

تلاش بی حاصل اردوغان برای کاهش تنش با عربستان

در این شرایط اردوغان در نشست صادر کنندگان ترک اعلام کرد، حمایت کشورش از قطر جایگزین روابط با سایر کشورهای منطقه خلیج فارس و پیش از همه عربستان نیست زیرا عربستان در بحران با قطر نقش محوری ایفا می کند.

وی کوشید با این اظهارات از شدت تنش با عربستان بکاهد اما شاید این توضیح در مورد موضع ترکیه نتواند خشم عربستان ناشی از حمایت ترکیه از قطر را کم کند به ویژه اینکه ریاض قرارداد واردات رزمناوهای ترکیه به ارزش دو میلیارد دلار را چند هفته پیش لغو کرد.

از سوی دیگر سفر چند روز پیش «شیخ خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین به آنکارا و دیدار با اردوغان شاید در تاخیر تصمیم ترکیه مبنی بر اعزام نیرو به پایگاه خود در دوحه تا آخر ماه رمضان موفق بود و چه بسا تا آن زمان راهی برای حل و فصل دیپلماتیک بحران با قطر پیدا شود.

روابط عربستان و ترکیه، زیر صفر

به هر حال درخواست ترکیه مبنی بر تشکیل پایگاه نظامی در خاک عربستان که درخواست «اهانت بار» توصیف شده است، موجب شد روابط عرسبتان و ترکیه به زیر صفر بازگردد و چه بسا بسته شدن درهای عربستان، امارات و بحرین به روی صادرات ترکیه را به دنبال داشته باشد آن هم در شرایطی که ترکیه با مشکلات بزرگ اقتصادی روبه رو است که کاهش نرخ لیره و رسیدن آن به نصف ارزش خود در برابر دلار و نیز کاهش رشد نرخ توسعه به کمتر از سه درصد را به دنبال داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید