مسجدجامعی: وحدت در عین کثرت از ویژگی‌های خاص تهران است

    کد خبر :386242

عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به تاریخ و هویت تهران، به مشارکت گروه‌های مختلف ایرانیان در بهبود شرایط زندگی در پایتخت اشاره کرد و گفت: نظام و سازمان اجتماعی باید طوری تعریف شود که نهادها و تشکل‌های مردمی شکل بگیرد و همه آنها در بهبود شرایط زندگی در تهران نقش ایفا کنند.

احمد مسجدجامعی در مراسمی که به مناسبت روز تهران برگزار شد، با بیان اینکه تهران پایتخت ایران است و سر بر دامان ری نهاد و بالید و دامنه آن تا دامنه شمیرانات را دربرگرفت، گفت: روایات تهران روایات دلدادگی مردم این سرزمین و این جغرافیا است.

وی ادامه داد: اتفاقات عجیبی در تهران افتاده است. تمدن ری که در چشمه علی با حدود ۷۰۰۰ سال سابقه معرفی می‌شود و از عجایب تهران است، هفت کیلومتر با قلب تهران فاصله دارد. این تمدن و نوع سفال‌ها و نقش‌های روی سفال‌هایش نشان دهنده تیزهوشی انسان آن دوره است.

عضو شورای شهر تهران گفت: در دوره اسلامی به ری عروس عالم می‌گفتند و رشک شهرهای عالم بود. تهران در کنار ری و بعد از آسیبی که به ری وارد شد، پناهگاه مردم ری شد؛ به ویژه اینکه اهالی ری پایبند تعالیم علوی بودند، تهران را به عنوان پناهگاه خود انتخاب کردند. این روال اقامت در تهران از طایفه‌ها تا اقوام ایرانی پیوسته ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه تهران را یک دانش‌آموخته مکتب هرات بنیان نهاد و اولین تاسیسات بهداشتی آموزشی را در این شهر برپا کرد، گفت: بسیار پر معنا که محبت مردم این سرزمین با اهل بیت و خاندان پیامبر (ص) پیوند ناگسستنی دارد.

وی ادامه داد: وقتی تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد اقوام مختلفی از قوم‌های ترکمن، ترک و اعراب وارد این شهر شدند. براساس آماری که در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی قبل از پایان سلسله قاجار ارائه شد، به ترکیب اجتماعی تهران با چهل و هفت طایفه اشاره شده است که این امر نشان می‌دهد گروه‌های مختلف ایرانی چگونه در شکل‌گیری حیات اجتماعی شهر نقش‌آفرین بودند و با وجود بسیاری از اختلافاتی که این افراد و گروه‌ها در سرزمین خود با یکدیگر داشتند اما وقتی به تهران می آمدند این اختلاف‌ها را کنار می‌گذاشتند. به عبارت دیگر تهران جایگاهی داشته است که این اختلافات را به همدلی تبدیل کند تا وحدت در عین کثرت ایجاد شود. در حقیقت می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های خاص تهران این بود که وحدت در عین کثرت را ایجاد کند.

مسجدجامعی در ادامه تشریح کرد: براساس این آمارگیری ۹۹۱ خانواده یزدی، ۱۴۹ خانواده کرمانی، ۶۱۵ خانواده فارس، ۶۴۶ خانواده دور، ۲۵۰ خانواده کرمانشاهی، ۶۳۷ خانواده خمسه‌ای، ۳۲۲ هزار و ۳۱ مازندرانی، ۴۹۴ خراسانی، ۷۲۸ قمی، ۶۰ قزوینی، ۳۵۵ اراکی و ۱۷۹۶ خانواده اصفهانی در تهران حضور داشتند که این افراد البته جدای افرادی با ادیان‌های مختلف بود.

وی در ادامه گفت: قدیمی‌ترین نقطه تهران جایی است که امروزه به آن امامزاده اسماعیل می‌گوییم و در کنار آن مدرسه، مسجد و مطب فیلسوف الدوله قرار گرفته است و در فاصله کمی از این مدرسه، مسجد و مطب و امامزاده اسماعیل شاهد کلیسای شیشه بران اصفهانی هستیم که برای ساخت کاخ گلستان در تهران حضور داشتند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در خیابانی مانند خیابان سی تیر می‌بینم که کلیسا، کنیسه، مسجد و آتشکده درکنار هم بدون آنکه برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کنند، قرار گرفته‌اند. در حقیقت می‌توان گفت این ویژگی روح ایرانی است که در تهران تجلی یافته است. همچنین اگر می‌بینیم چندین هزار نفر از تهران لباس رزم می‌پوشند و از این سرزمین در سخت‌ترین شرایط دفاع می‌کنند، باید بدانیم این افراد نماینده مردم سرزمین هستند. هرگاه ایران با خطری مواجه شد، بی‌شک تهران از این سرزمین و ناموس آن حفاظت کرد و اگر دیگران هم می‌خواستند به این عرصه بپیوندند تجلی حضور آنها در تهران ظهور و بروز می‌کرد که این ظهور و بروز البته در حوزه‌های دیگر مانند حوزه‌های رزم، موسیقی، نقاشی و سینما بوده است و تهران در هر حوزه‌ای که ظهور داشته، ایران را نمایندگی کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طبیعت تهران اشاره کرد و گفت: وجه دیگر تهران طبیعت آن است. در عالم شهری را نمی‌بینید که در یک خیابان کلیسا، کنیسه، آتشکده و مسجد در کنار هم و افراد با زبان، گویش و لهجه‌های متفاوت کنار یکدیگر با محبت و صمیمیت زندگی کنند. کمتر شهری را می‌بینید که طبیعت چهارفصل و متنوع تهران را داشته باشد. در حقیقت می‌توان گفت طبیعت چهارفصل تهران از ویژگی‌های خاص این شهر است.

او در ادامه تشریح کرد: همه کسانی که درباره تهران صحبت می‌کنند، علاوه بر توجه به جایگاه ویژه تهران در شرایط بحرانی و نقش آن و همچنین ارادت و علاقه مردم آن به آیین علوی به زیست بوم جغرافیا و خوش آب و هوا بودن آن نیز توجه می کنند، اگر می‌بینید تمدن چندین هزار ساله شکل گرفته و لایه لایه تمدن و فرهنگ روی هم انباشته می‌شود و به امروز می‌رسد، یقین بدانید عوامل طبیعی نیز در این موضوع تاثیر داشته است.

به گفته وی، تهران امروز نیازمند همین پیوستگی‌ها، هماهنگی‌ها، دلگرمی‌ها، امید، نشاط و آینده نگری است. تهران امروز همچنان جایگاهی است که گروه‌های مختلف ایرانی باید در آن نقش داشته باشند و برای اینکه بتوانند نقش پیدا کنند، نظام و سازمان اجتماعی باید طوری تعریف شود که نهادها و تشکل‌های مردمی شکل بگیرد و همه آنها بتوانند برای بهبود شرایط زندگی نقش ایفا کنند تا این شهر به تهرانی تبدیل شود که همه از حداقل‌ها برخوردار باشند. اینکه دایما گفته شود مشارکت بایستی صورت گیرد و از ظرفیت‌ها ساختارهای مشارکتی فراهم شود، راه به جایی نمی‌برد و این وظیفه همه ماست که این شرایط را فراهم کنیم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: تهران یادگار تاریخ ایران فرهنگ پهلوانی و زنانی است که این شهر را بنا نهادند. در تاریخ شهرنشینی در دوره‌های مردسالاری زنان نقش موثری ایفا کردند به طوری که تکیه تهران توسط یک زن ساخته شد. حتی تاسیسات بهداشتی را نیز یک زن ساخت. اولین کسی که مدرسه برای تهران ساخت، یک زن بود و این زنان در کنار مردان سرزمین و شهر در خدمت این آب و خاک بودند و برای پاسداشت و بزرگداشت آن تلاش کردند.

به گزارش ایسنا،مسجدجامعی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه باید روح و معنای گذشته جاری باشد، گفت: این موضوع نباید مانع شود که به رفاه مردم توجه نشود و یا مشکلات زندگی در بافت فرسوده را از یاد ببریم. نباید این موضوع مانع از این شود که آلودگی هوای تهران را فراموش کنیم و نباید مشکلات از یاد برود. در حقیقت باید گذشته را به امروز و امروز را به آینده وصل کنیم و ایرانی آباد، پرنشاط، بافرهنگ و قدرتمند را رقم بزنیم و رقم زدن آن نیز برعهده زنان و مردان این سرزمین خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید