تفکیک وزارت خانه‌ها در اوضاع کنونی ممکن نیست/ دولت تکلیف خود را با وزارتخانه‌های بی وزیر روشن کند

    کد خبر :386128

نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر، باعث سردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی کشور شده است، به گونه ای که هیچ قیمت رسمی از سوی هیچ یک از نهادهای مرتبط در خصوص قیمت روز ارز در دسترس نیست و تقریبا همه سایت هایی که قیمت ها را لحظه ای اعلام می کردند، فعالیت های خود را متوقف کرده و تنها راهکار برآورد قیمت، حضور فیزیکی در میان دلالان چهارراه استانبول است.

به گزارش تابناک؛ در چنین شرایطی که کشور به شدت به برنامه ریزی و مدیریت نیاز دارد، بیش از دو ماه است دو وزارتخانه مهم اقتصادی کشور وزیر ندارد.

بر پایه گفته برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قرار بود رئیس جمهور پس از بازگشت از سازمان ملل، وزرای خود را معرفی کند؛ اما کوچکترین اشاره ای از سوی دولت در این خصوص دیده نمی شود.

برخی نمایندگان مجلس بر این باورند، دولت تعمدی از معرفی وزرا سرپیچی می کند و شاید حتی رئیس جمهور با لج بازی می خواهد زمان معرفی را عقب بیندازد؛ اما عده ای دیگر، دلایل متفاوتی برای این موضوع بیان کرده اند؛ از جله اینکه دولت می خواهد از این فرصت استفاده کرده و تفکیک وزارتخانه ها را ـ که از مدت ها پیش صحبت آن بود ـ اجرایی کند. برخی دیگر عدم پذیرش این پست به افراد مختلف در شرایط اقتصادی موجود را دلیل دیرکرد در معرفی وزرا می دانند.

اما گویا از میان موارد مطرح، موضوع تفکیک وزارتخانه ها، محتمل ترین گزینه در میان دیگر موارد باشد؛ هرچند دولت در ماه های قبل، لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تفکیک وزارت صمت را روانه مجلس کرد، این لوایح نتوانستند نظر نمایندگان را جلب کرده و بنابراین از دستور کار خارج شد.

با این حال، به نظر می رسد دولت همچنان مصر است تا نمایندگان را برای انجام تفکیک قانع کند. اخبار شنیده شده از نمایندگان مجلس نیز حکایت از این موضوع دارد، به طوری که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت و گو با تابناک به این موضوع اشاره کرد و گفت: لایحه دولت در خصوص تفکیک به بست خورده، ولی دولت قصد دارد نمایندگان را قانع کند تا بار دیگر موضوع تفکیک در قالب طرح در مجلس مطرح شود.

با این حال آنچه از فضای مجلس دریافت می شود این است که نمایندگان در اوضاع کنونی با هر گونه تفکیک مخالفند. برخی از نمایندگان منتقد اعتقاد دارند که هدف دولت با وجود مشکلات عدیده‌ای که در کشور از لحاظ اقتصادی وجود دارد، مشخص نیست و نیز اینکه چرا اولویت دولت فقط تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها شده، شبهه برانگیز است!

البته در میان نمایندگان و حتی مخالفان لایحه دولت، هستند کسانی که بر این باورند، برخی از وزارتخانه های دولت کارایی لازم را ندارند و در صورتی که وظایف برخی از این وزارتخانه ها تفکیک شود، شاید کارایی بیشتری داشته باشند، ولی همین نمایندگان نیز با تفکیک در اوضاع کنونی خیلی موافق نیستند و زمان آن را مناسب نمی دانند.

در این باره، نبی هزارجریبی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید: با اینکه تفکیک وزارتخانه ها، از مشکلات کشور می کاهد، زمان این تفکیک مناسب نیست.

این نماینده با اشاره به رد درخواست دولت برای تفکیک وزارتخانه ها اظهار داشت: تفکیک وزارتخانه ها با توجه به وظایف متعددی که دارند، ایده و اقدام مناسبی است، ولی علت مخالفت نمایندگان با این درخواست، شرایط زمانی کشور است. در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موازی کاری بسیاری صورت می گیرد؛ بنابراین، انتظار می رود، موضوع تعاون از رفاه جدا شود. رفاه مردم یا باید به سازمانی واگذار یا این مسئولیت به وزارت دیگری تفویض شود.

هزارجریبی در ادامه گفت‌وگوی خود، با تأکید بر اینکه تفکیک وزارتخانه ها باید در زمان منطقی باشد، افزود: اگر این درخواست در زمان عادی و منطقی پیشنهاد می شد، حتما نمایندگان موافقت می کردند، ولی موقعیت زمانی کشور مناسب این کار نیست. وی با اشاره به هزینه تفکیک وزارتخانه ها توضیح داد: در شرایطی که دولت نمی تواند بدهی خود را به پیمانکاران بخش خصوصی و سازمان تأمین اجتماعی بدهد، چرا باید هزینه تراشی شود؟

سید حمیده زرآبادی، از جمله نمایندگانی است که اعتقاد دارد وزارتخانه تفکیک شده کارایی بیشتری نسبت به وضعیت کنونی دارد؛ اما وی نیز به دلیل برخی مشکلات از جمله بار مالی که ممکن است با انجام این کار صورت گیرد، با تفکیک در اوضاع کنونی مخالف است.

این نماینده در خصوص مخالفت نمایندگان مجلس با تفکیک وزارتخانه‌ها، افزود: تفکیک وزارتخانه‌ها چندین بار در کمیسیون‌ها و صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و همواره با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شده است. نمایندگان زمان ارائه این طرح را مناسب نمی‌دانند، زیرا باید ساختار جدید ایجاد و وزیر تعریف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌ها هزینه‌های مالی زیادی دارد و در شرایط فعلی که نیاز داریم بیشتر عملیاتی اقدام شود به صلاح کشور نیست، گفت: هم اکنون بسیاری از نمایندگان به این موضوع اعتقاد دارند که وظایف سه وزارتخانه‌ صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل گستردگی که دارند، اختلالاتی را به وجود آورده و راهکار آنها اصلاح ساختار درونی است.

آنچه از گفته های نمایندگان می توان نتیجه گیری کرد، این است که قاطبه مجلس مشکلی با تغییر برخی ساختارها در بدنه دولت ندارند و حتی اگر این موضوع در زمان دیگری مطرح شده بود، چه بسا با رأی بالایی، به تفکیک وزارتخانه ها رأی می دادند؛ اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده و همچنین بار مالی که شاید از تفکیک وزارتخانه ها ایجاد شود، باعث شده تا با این لوایح مخالفت کنند.

گویا در اوضاع کنونی و با توجه به اینکه نمایندگان انگیزه ای برای تغییر در سیستم ندارند دولت وقت خود را برای این کار هزینه نکند و اگر قرار است تغییراتی در کابینه انجام دهد، قبل از آنکه مجلس اقدامی کند، خود تغییر دهد و همچنین وزارتخانه هایی که توسط سرپرست اداره می شوند، تعیین تکلیف کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید