توسعه کشاورزی الگوی مناسبی ندارد

    کد خبر :38605

یک کارشناس کشاورزی اظهار کرد: گرچه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی نسبتا مثبت بوده است اما برای توسعه بخش کشاورزی الگوی مناسبی وجود ندارد و به نظر می‌رسد در آینده باید به مسئله آب و بازار کشاورزی توجه بیشتری شود.

غلامرضا سلطانی – عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حالت کلی طی چهار سال گذشته نسبت به سالهای قبل از آن مثبت ارزیابی می شود و دارای ویژگی های مناسبی بوده است. اما مهمترین انتقادی که می‌توان به این بخش وارد کرد که تنها به وزیر ربط ندارد این است که برای توسعه بخش کشاورزی، الگو و مدل مناسبی وجود ندارد و اگر چنین الگویی به وجود نمی آید مشکلات حاد بخش کشاورزی قابل حل نیست.

وی افزود: کشاورزی از منظر اقتصادی یک سیستم محسوب می شود که دارای اجزای مختلفی است و آنها را باید با یکدیگر دید و مهمترین نقطه ضعف برنامه‌هایی که اجرا می شود این است که بسیاری از آنها کوتاه مدت است و اگر از منظر بلندمدت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حلقه‌های گم‌شده ای دارد که باید به آن توجه کرد.

سلطانی ادامه داد: یکی از حلقه‌های گم‌شده‌ای که باید به آن بیش از پیش توجه کرد، زنجیره ارزش یک محصول کشاورزی از مرحله پس از تولید تا بازار داخلی و صادراتی است که تا نظام درستی پیدا نکند نمی توانیم مسائل و مشکلات مبتلا به آن را مانند اشتغال حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه مسائل و برنامه های بخش کشاورزی باید با محوریت و در نظر گرفتن مشکلات و بحران آب و خاک به مرحله اجرا برسد، گفت: هم اکنون مشکلات بسیاری در بخش کشاورزی وجود دارد که باعث مهاجرت از روستاها به شهرها شده است اما باید همه تلاش خود را به کار ببندیم تا این مهاجرت متوقف و حتی روند آن معکوس شود. در واقع نیروی کار روستایی به هر طریقی که شده باید در روستاها حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته و از منظر کوتاه مدت نسبتاً مناسب و قابل قبول بوده است، چرا که به عنوان مثال بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده وضعیت بهره وری تولید محصولات کشاورزی بهتر از سال‌های گذشته شده است و کادر مدیریتی بخش کشاورزی کارآمد و جزو افراد متخصص بوده اند.

سلطانی در خصوص برنامه‌های مهمی که باید مد نظر وزارت جهاد کشاورزی در چهار سال آینده قرار گیرد نیز، اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت هایی که باید در آینده مد نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد نظام بازار است، چراکه کشاورزان زحمت بسیاری برای تولید محصولات مختلف می‌کشند اما همواره محصول‌شان روی دستشان می ماند و این وضعیت به هیچ وجه مناسب نیست و در درجه بعدی مسئله آب و مدیریت منابع آبی است که مدیریت آن ضعیف بوده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر نیز آموزش و فرهنگ سازی در استفاده از آب نیز بسیار ضعیف است و باید بیشتر روی آن کار شود، چرا که اگر آموزش درست مورد توجه قرار نگیرد پیامدهای نامناسبی برای وزارت جهاد کشاورزی و این بخش خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید