ادعای عجیب احمد منتظری علیه هاشمی

  • سیاسی
  • شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴
    کد خبر :385923

سال ۶۵ آیت‌الله منتظری نامه‌ای به آیت‌الله خمینی می‌نویسند و این ماجرا را شرح می‌دهند که ۶ نفر از سپاهیان این اقدام را انجام داده‌اند که یک نفرشان آمده به من توضیح داده که ما این کار را کردیم و بعد در نهایت دیدند که کار بدی شده و ماجرا لو رفته و آقای کروبی به عنوان نماینده امام (ره) در حج مجبور شده رسما از ملک فهد عذرخواهی کند، گفتند چه کار کنیم، بعد گفته‌اند که سیدمهدی هاشمی که اشکالات دیگری هم داشته، این اشکال را هم متوجه ایشان کنیم تا پرونده بسته شود.

ایرنا نوشت: احمد منتظری فرزند مرحوم آیت‌الله منتظری اخیرا در مصاحبه‌ای ادعا کرده حمل مواد منفجره از سوی ۶ پاسدار انجام شده که با آیت‌الله هاشمی کار می‌کرده‌اند، او مدعی می‌شود در این‌باره علی شمخانی اطلاعات تکمیلی دارد، ولی شمخانی می‌گوید آن زمان درگیر جبهه بوده و اطلاعی ندارد.

حجت‌الاسلام احمد منتظری در مصاحبه‌ای تصویری با برنامه خشت خام، درباره خاطرات پدرش اعلام کرده که حمل مواد منفجره در دهه شصت به عربستان سعودی از سوی سیدمهدی هاشمی نبوده، بلکه از طرف ۶ پاسدار انجام شده است. منتظری با نقل این مطلب از خاطرات پدر خود اضافه کرده که مرحوم آیت‌الله منتظری به او گفته، این پاسداران با مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کار می‌کرده‌اند.

آیت الله هاشمی در خاطرات ۲۰ مرداد سال ١٣٦٥ می‌نویسد: آقای بشارتی اطلاع داد که عربستان اعلان کرده چند نفر از حجاج ایرانی در ساک‌های خود تی‌ان‌تی داشته‌اند.

احمد منتظری در این باره پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

شما گفته‌اید ۶ پاسداری که مواد منفجره را که در کیف حجاج، در دهه شصت جاسازی کرده‌اند، یک تیم زیر نظر آقای هاشمی‌رفسنجانی بوده‌اند؟ چقدر مطمئن هستید که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در جریان این اقدام بوده است؟

سال ۶۵ آیت‌الله منتظری نامه‌ای به آیت‌الله خمینی می‌نویسند و این ماجرا را شرح می‌دهند که ۶ نفر از سپاهیان این اقدام را انجام داده‌اند که یک نفرشان آمده به من توضیح داده که ما این کار را کردیم و بعد در نهایت دیدند که کار بدی شده و ماجرا لو رفته و آقای کروبی به عنوان نماینده امام (ره) در حج مجبور شده رسما از ملک فهد عذرخواهی کند، گفتند چه کار کنیم، بعد گفته‌اند که سیدمهدی هاشمی که اشکالات دیگری هم داشته، این اشکال را هم متوجه ایشان کنیم تا پرونده بسته شود.

این را صریحاً آیت‌الله منتظری نوشته‌اند که در سال ۶۵ هم خودشان هم آقای هاشمی و هم امام (ره) در قید حیات بودند و هیچ وقت این ماجرا تکذیب نشده است.

اصل موضوع که مشخص است و از رسانه‌ها پخش شد و در خاطرات آقای هاشمی‌رفسنجانی هم آمده است، این‌که این تیم از سپاه بوده است و زیر نظر آقای هاشمی کار می‌کرده است ادعای جدیدی است.

بله، در خاطراتی هم که از ایشان در سال ۷۶ منتشر شده، هست که در سال ۶۵ نامه به دست امام (ره) رسیده و آقای هاشمی هم خاطرات را خوانده بودند و من خودم یک بار خدمت آقای هاشمی در مجمع رسیدم و ایشان از این قضیه خیلی ناراحت بودند و می‌گفتند چرا ایشان این‌ها را نوشته و چرا یک مطالب سری را افشا کرده است و من گفتم حتما حجتی بوده است. در آن جلسه من به همراه آیت‌الله ایازی به مجمع تشخیص مصلحت خدمتشان رفته بودیم. آیت‌الله منتظری پیغامی داده بودند که اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این را تشخیص ندهد که جدا کردن منتظری از نظام به ضرر نظام است، چنین مجمعی را باید درش را گل گرفت. بعد آقای هاشمی هم جوابی داشتند. من در آن جلسه دیدم که آقای هاشمی خاطرات را خوانده‌اند و اشکال داشتند به این‌که چرا مطالب سری را فاش کرده‌اند.

اگر منبع آیت‌الله منتظری، فقط اظهارات یکی از اعضای این تیم که طبیعتا متهم بوده و برای دفاع از خودش، ممکن است نام دیگر مسئولان را مطرح کرده باشد، می‌توان به این اظهارات استناد کرد؟

ماجرا این است که یکی از ۶ سپاهی، شخصا به آقای منتظری گزارش داده بود که ما با ایشان (هاشمی‌رفسنجانی) کار می‌کردیم. به هر حال تکذیب هم در عالم سیاست راحت است.

آیا ارتباط سپاهیان با آقای هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات ذکر شده است؟

نه نوشته نشده است. ولی این‌که کار سیدمهدی هاشمی نبوده و کار چند سپاهی بوده در خاطرات و در نامه به امام (ره) هست. ولی این‌که آنان زیر نظر هاشمی‌رفسنجانی بوده‌اند، تازه فاش شده است.

این مطلب از کجا آمده و منبع شما چیست؟

با استناد به این‌که در سال ۶۵ یک نفر از ۶ نفری که این کار را کردند و در ساک ۱۵۰ نفر از حجاج، مواد منفجره گذاشتند، آمده گزارش داده که با آقای هاشمی کار می‌کرده‌اند.

چرا این نکته ارتباط آن سپاهیان با آقای هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات ذکر نشده است؟

آیت‌الله منتظری خیلی چیز‌ها را نگفتند. یک جا هم می‌گویند من چیز‌هایی که برای دفاع بوده گفتم و نمی‌خواهم پرده‌دری کنم و در اول خاطرات می‌نویسند، بخشی از خاطرات، یعنی ایشان چیز‌هایی درباره بخشی از شخصیت‌های نظام، می‌دانسته که رنگ خصوصی داشته‌اند، ولی نگفتند و برخی را هم گفتند، ولی بعد‌ها در ویراستاری حذف کردند.

این موضوع، ولی خصوصی نیست، خیلی مهم است و به کل کشور و ملت مربوط می‌شود.

این مطرح شده و برخی نوشتند که آنان می‌خواستند این مواد را در مراسم حج منفجر کنند تا به این ترتیب مقامات عربستان را بی‌لیاقت نشان دهند که این موضوع جعلی است. ما چیزی که نوشتیم این است که می‌خواستند مواد را ببرند، ولی معلوم نیست برای چه می‌خواستند ببرند. حداقل من اطلاعی ندارم.

شما بهتر می‌دانید که یک رویداد تاریخی یک بعد ندارد و تنها با یک منبع نمی‌تواند درباره ماجرایی حکم قطعی داد. شما در حالی این مسئله را به آقای هاشمی‌رفسنجانی نسبت می‌دهید که مشی سیاسی ایشان در سیاست خارجی و به‌ویژه درباره عربستان کاملا با این روایت متفاوت است و او خودش بار‌ها این اقدام را نادرست خوانده است.

این گونه نیست. ایشان در مقطعی درباره عربستان این گونه رفتار کردند. در ضمن مگر این اولین و آخرین کار است. من هم می‌گویم این اقدام با مشی آقای هاشمی‌رفسنجانی نمی‌خواند، ولی ممکن است در مقطعی کاری کرده باشند. مثلا در دادگاه میکونوس نقش ایشان چه بود؟ شما بهتر می‌دانید. آقای هاشمی از شخصیت‌های بزرگ بوده و الان هم مورد ارادت من است. اما حقایقی بوده و اگر گفته نشود به صلاح نیست.

برخی نوشته بودند که بیت ضد امام (ره) منتظری، ما بیت ضد امام (ره) نداریم. الان فرزندان امام خمینی (ره) مورد احترام هستند، ولی اگر احمد آقا کار خلافی کرد، ما نمی‌توانیم نگوییم، چون این امانت است. مثلا در موضوعی من، آقای دری‌نجف‌آبادی و احمدآقا حضور داشته‌اند، آقای دری که نمی‌گوید، از این رو من باید آن را مطرح کنم. این امانتی است که به نسل آینده باید منتقل شود. بالاخره آقای هاشمی شخصیت بزرگی بوده، ولی باید گفت که معصوم نبودند.

الان برای این سخن شما منبعی در دسترس نیست. اینکه یک عده با هاشمی‌رفسنجانی کار می‌کرده‌اند، بنابراین دست به هر اقدامی می‌زدند هاشمی‌رفسنجانی هم مطلع بوده به نظر دلیل محکمی نیست. آیا می‌توان گفت: هرکس با آیت‌الله منتظری کار می‌کرده پس مرحوم منتظری در جریان اقداماتشان بوده است؟

ممکن است خودسرانه این کار را کرده باشند. بله این درست هست که صرف اینکه با آقای هاشمی کار می‌کردند دلیل بر اطلاع آقای هاشمی‌رفسنجانی نیست.

شما آن ۶ نفر یا آن فردی را که آمد به مرحوم منتظری گزارش داد می‌شناسید؟

خیر! من هیچ‌کدامشان را نمی‌شناسم.

الان به نظر موضوع خیلی مجهول است. منبع دیگری برای روشن شدن بهتر قضیه ندارید؟

این ماجرا یک راوی دارد آن هم آقای منتظری است که گفت: یک سپاهی پیش من آمد و ماجرا را تعریف کرد. با توجه به نامه‌ای که مرحوم منتظری بر اساس روایت این سپاهی به امام (ره) نوشتند، معلوم است که آن فرد ناشناس نبوده، لابد یکی از کسانی بوده که از قدیم با ایشان (مرحوم منتظری) در ارتباط بوده است و فرد مجهول‌الهویه‌ای نبوده است. ولی نمی‌خواستند که نامی از ایشان ببرند. شما می‌توانید از آقای شمخانی در این باره اطلاع دقیقی بگیرید. آقای شمخانی چطور در جریان این اتفاق بودند که شما به ایشان ارجاع می‌دهید؟ نمی‌خواهم توضیح بدهم. ایشان می‌تواند اطلاعاتتان را تکمیل کند.

آقای شمخانی در این ماجرا صرفا یک مطلع هست یا عامل بوده؟

مطلع هستند.

به واسطه همکاری که با مرحوم هاشمی‌رفسنجانی داشتند یا به خاطر همکاری با آن ۶ نفر؟

عرضم این است که مطلع هستند.

این احتمال وجود دارد که یک عده دیگری در جریان این اقدام باشند؟

مسلما این‌طوری هست. مسئله‌ای به این بزرگی در وزارت خارجه و یا وزارت اطلاعات در سپاه و ارتش مسلما خیلی‌ها اطلاع داشتند حالا اینکه تا چه حد می‌دانند و چه درباره آن بگویند موضوع دیگری است.

در همین خصوص، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که در جریان این ماجرا قرار ندارد و در آن برهه، درگیر جبهه‌های دفاع مقدس بوده است.

گفتنی است ادعا‌های احمد منتظری، تکرار اعترافات سیدمهدی هاشمی است که البته برخلاف نسخه جدید آن که منکر نقش او در حادثه عربستان می‌باشد، سیدمهدی هاشمی دخالت تیم خود در طراحی این حادثه را می‌پذیرد، اما مانند سایر اعترافاتش برای به تأخیر انداختن روند محاکمه و صدور حکم مجازات، دیگر مسئولان کشور را نیز در این موضوع دخیل می‌داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید