در برنامه پرسشگر عنوان شد

تهیه پیش نویس الزامی شدن «سواد» / کاهش آمار پوشش تحصیلی

    کد خبر :385762

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تهیه پیش نویس الزامی کردن آموزش و سواد گفت: یکی از مهمترین موانعی که از ابتدای انقلاب با آن روبرو بودیم عدم وجود تقاضای اجتماعی است و بیسوادان بسیار سخت داوطلب باسواد شدن هستند.

علی باقرزاده با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال نرخ باسوادی۹۸.۲ درصد و تعداد بیسوادان باقی مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر است گفت: در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال نرخ باسوادی ۹۷.۳ درصد و تعداد بیسوادان ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی ۹۷.۴ درصد و تعداد بیسوادان دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

وی افزود: علت این آمارهای متفاوت این است که از سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹، گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که البته همپوشانی هم دارند در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برده شده و طبق هر سه این گروه سنی آمارهایی ارائه می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وضعیت سوادآموزی اتباع را نیز تبیین کرد و گفت: نرخ باسوادی در این گروه ۶۷.۴ درصد و تعداد کل بیسوادان آنها ۶۰۰ هزار نفر است. اگر اتباع را از آمار کلی خارج کنیم می‌توان گفت که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی بالای ۹۵ درصد است.

باقرزاده با بیان اینکه رشد باسوادی در یک میانگین ۱۵ ساله جهانی یک درصد بوده است گفت: این در حالی است که نرخ رشد عمومی باسوادی در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵ درصد بوده است و در مدت مشابه قبل از خود نیز ۰.۲ درصد بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار بیسوادان کشور در حال حاضر ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است ؟ اظهار کرد: مطابق شاخص‌های سوادآموزی در گروه سنی شش سال به بالا این نرخ صحیح است. البته ماموریت کاری سازمان نهضت سوادآموزی، پوشش گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است و از این حیث تقریبا شش میلیون نفر بالای ۵۰ سال داریم که در گروه هدف نهضت سوادآموزی قرار نمی‌گیرند و تعدادی نیز بین شش تا ۱۰ سال هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه آمار کم سوادان نیز حدود ۱۰ میلیون نفر است، در واکنش به اظهاراتی مبنی بر نرخ رشد پایین سواد زنان ایرانی در مقایسه با کشورهای همسایه چون اردن و امارات گفت: موقعیت ما در منطقه به این بدی‌ها که گفته می‌شود نیست. ما سخت‌ترین مدل تعیین نرخ بیسوادی را در کشور داریم و معیارهای سواد فرق کرده است. به همین خاطر ممکن است بسیاری افراد در سرشماری‌ها علیرغم آنکه سواد خواندن و نوشتن دارند خود را بیسواد اعلام کنند.

باقرزاده افزود: یکی از مهمترین موانعی که از ابتدای انقلاب با آن روبرو بودیم عدم وجود تقاضای اجتماعی است و بیسوادان بسیار سخت داوطلب باسواد شدن هستند. در حالی که یادگیری امری انتخابی است و بیسوادی بیشتر یک مسئله اجتماعی است تا آموزشی باشد.

به گزارش ایسنا، وی الزامی کردن سوادآموزی را راهکاری برای کاهش آمار بیسوادی دانست و اظهار کرد: برخی سواد را حق و برخی آن را تکلیف می‌دانند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها این امر که آموزش حق است یا تکلیف روشن و مشخص شده است. ما باید ترکیبی از این دو را داشته باشیم تا آموزش الزام آور شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه استارت تهیه لایحه‌ای برای الزامی کردن آموزش زده شده و پیش‌نویس این لایحه در کمیسیون حقوقی دولت تهیه شده است گفت: در قانون حمایت از حقوق کودک نیز برای والدین دانش‌آموزانی که بیسواد هستند الزامات و محدودیت هایی دیده شده است. البته برای ما اجباری شدن سوادآموزی بسیار مهم است و صرفا بار مالی آن مدنظر نیست.

۱میلیون بی‌هویت و بدون شناسنامه در کشور داریم

مواد خام لایحه الزامی کردن سوادآموزی را در قالب طرح به مجلس می‌بریم

به گزارش ایسنا، سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه ۱۱ میلیون کم سواد و بیسواد در کشور داریم اظهار کرد: این آمار به این معناست که بیش از یک هشتم جمعیت کشور کم سواد یا بیسواد هستند و وضعیت مناسبی نداریم. از سوی دیگر نرخ زنان باسواد در کشورهای همجوار مانند امارات ۹۵.۸ درصد، در اردن ۹۹ درصد و در ترکیه ۹۱ درصد است در حالی که در ایران ۸۲.۵ درصد است و از این بعد نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستیم، البته نافی اقدامات بسیار خوبی که در نهضت سوادآموزی صورت گرفته نیستیم.

وی افزود: نرخ رجعت به بیسوادی نیز ۴۶.۸ درصد است. نهضت سوادآموزی باید طی مدت ۴۰۰ ساعت آموزش و انتقال مهارت و تربیت و نشر فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را برای سوادآموزان انجام دهد، اما آیا این آموزش‌ها مناسب بوده است؟ رجعت به بیسوادی به علت عدم استمرار آموزش رخ داده است.

خدادادی در پی سخنان رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مبنی بر تهیه پیش‌نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی در کمیسیون‌های دولت گفت: تجربه چندین سال نمایندگی ما نشان می‌دهد اگر لایحه‌ای بدهند دو سه سال طول می‌کشد و در دولت دوازدهم به نتیجه نمی‌رسد. پیشنهادم این است که مواد خام لایحه را با همکاری دولت به صورت طرح در اختیار ما در مجلس بگذارند، بنده قبل از آذرماه و شروع بودجه بندی، این طرح را در دستورکار کمیسیون می‌گذارم و تصویب می‌کنم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود:صحیح است که بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی هر طرحی بارمالی داشته باشد از سوی شورای نگهبان رد می‌شود اما اگر این طرح با موافقت دولت مطرح باشد با آن مخالفت نمی‌شود و ما با موافقت دولت آن را جلو می‌بریم. البته اعمال برخی مشوق‌ها و فرهنگ سازی نیز ازدیگر راهکارهای ریشه کنی بیسوادی هستند.

وی درباره آمار افراد بی هویت و بدون شناسنامه نیز گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شمار افراد بی هویت یک میلیون نفر تخمین زده شده است که در تهران حدود ۳۵ هزار نفر است. البته برداشت بدی از این آمار شده و بعضا بخش قابل توجهی از اینها که شناسنامه ندارند از اتباع هستند.

به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه آمار پوشش تحصیلی دارد پایین می‌آید و در برخی استان های محروم افرادی شناسنامه ندارند گفت: رابطه مستقیمی بین اقتصاد و پوشش تحصیلی وجود دارد و وقتی وضع اقتصادی افت می‌کند نرخ پوشش متفاوت می‌شود. البته باید صبر کنیم تا یک ماه دیگر که آمار ثبت نامها کامل شد وضعیت را بسنجیم.

وی افزود: از سوی دیگر اعلام آمار بیسوادی ۶۰۰ هزار اتباع خارجی، چندان خوب و خوشایند نیست. زیرا نمی‌توانیم بگوییم باسوادترها و متخصص ها وارد کشور ما می‌شوند. علاوه بر این ما بچه مسلمان هستیم و به ما یاد داده اند که «زگهواره تا گور دانش بجوی»، آن وقت نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند جمعیت بالای ۵۰ سال هدف کاری اش نیست و آن را پوشش نمی‌دهد؟.

لاشکی درباره الزامی شدن سوادآموزی که رئیس کمیسیون اجتماعی وعده داد تا آذرماه آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح و مصوب کند اظهار کرد: منابع بسیار مهم است. یقین دارم دولت به علت بارمالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی می داند. بودجه دولت سالانه باید ۱۵ آذر به مجلس ارائه شود. آموزش و پرورش هم وضع بودجه مناسبی ندارد. دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه کنی بیسوادی منظور کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید