چرا ترامپ گفت عربستان بدون ما «دو هفته» هم دوام نمی‌آورد؟

    کد خبر :385702

رای الیوم نوشت: صحبتهای ترامپ در مورد ناتوانی عربستان برای دفاع نظامی از خود در برابر همسایگانش، و بویژه ایران، نشان داد که رئیس جمهور آمریکا براساس گزارشهای نظامی صحبت می کند که به ارزیابی توان نظامی عربستان سعودی پرداخته است.

به گزارش بازتاب، این روزنامه عرب زبان ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به وضوح و صراحتی که به سطح وقاحت می رسید، طبق پروتوکل روابط بین المللی، به ناتوانی نظامی عربستان سعودی اشاره کرد.

همچنین در یک تجمع انتخاباتی در ایالت ویرجینیا، در یک سخنرانی طولانی، ترامپ از صحبتهای طولانی خود با ملک سلمان پرده برداشته و یادآور شد که به بن سلمان گفته است:«شاید نتوانی جنگنده هایت را حفظ کنی، چرا که عربستان سعودی در معرض حمله قرار می گیرد. اما شما به همراه ما در امنیت کامل خواهید بود».

بار دیگر، در روز سه شنبه هفته جاری، در میسیسیپی، ترامپ یادآور شد:« ما از عربستان حمایت می کنیم. من بن سلمان را دوست دارم. اما به او گفتم:ما از شما حمایت می کنیم، چرا که نمی توانید بدون ما حتی دو هفته دوام بیاورید. به همین دلیل باید به ارتش ما پول پرداخت کنید».

در طول تاریخ ایالات متحده، شنیده شدن چنین صحبتهایی از یک رئیس جمهور دموکرات یا جمهوری خواه، بی سابقه بوده است. صحبتهایی که تنها باعث تحقیر یک کشور هم پیمان آمریکا می شود

قطعا منبع صحبتهای ترامپ، گزارش نظامی است که در ضمن آن، پنتاگون به ارزیابی قدرت نظامی عربستان سعودی و سناریوهای مقابله با دولتهای همسایه آن، بخصوص ایران، پرداخته است.

مساله قابل توجه آن است که پنتاگون به خوبی از خزانه نظامی عربستان مطلع است و میزان آموزش دیدن نیروهای عربستان سعودی و نسبت امادگی آنها برای جنگ را می شناسد.

در ادامه، پنتاگن سناریوهای جنگ را می نویسد و سعی دارد نتایج حاصل از شرایط و تحولات جدید را بشناسد.

با اینکه عربستان سعودی از انبارهای سلاح نظامی زیادی برخوردار است، اما این سلاحها نسخه های دوم و سوم سلاحهای آمریکایی و انگلیسی هستند و اثرگذاری لازم را ندارد؛ همانطور که در مورد جنگ این دولتها علیه یمن، شاهد تاثیرگذاری گسترده ای از سوی این سلاحها نبودیم.

نقاظ ضعف عربستان در بعد نظامی، نداشتن یک ارتش شایسته و کار آزموده است که بتواند مانع پیشروی نظامی نیروهای زمینی ایران شود. این در حالی است که عربستان به سامانه ای برای دفاع نیاز دارد که بتواند مانع از شلیک موشکهای ایران شود، بویژه انکه سامانه پاتریوت نیز توان لازم برای مقابله با موشکهای حوثی ها را نداد.

علاوه بر این، افسران سعودی محدودیتهای زیادی در مورد استفاده از جنگنده ها دارند و برای استفاده از جنگنده های انگلیسی و آمریکایی خود، با هدف حمله به یمن، متخصصان غربی را استخدام نموده است.

تعدادی از گزارشهای بین المللی صادر شده از مراکز مطالعات استراتژیک، به دشواری مقاومت طولانی مدت عربستان در زمان حمله، اشاره کرده اند، البته در صورتی که وارد جنگی شعله ور با ایران شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید