سرطان تیروئید ارمغان تجویزهای بی رویه رادیولوژی/ شیوع تومورهای تیروئید در زنان سه برابر مردان

    کد خبر :38548

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطرات رادیولوژی و سرطان گفت: تصویربرداری های بی رویه به خصوص در کودکان منجر به ایجاد تورمور در ناحیه گردن می شود.

محبوبه کریمی، متخصص گوش، حلق و بینی در آستانه برگزاری سومین سمینار تومورهای سر و گردن اظهار کرد: تومورهای مختلفی در ناحیه سر و گردن بروز می‌کند که از شایع‌ترین آنها می‌توان به تومورهای حفره دهان، زبان، حنجره، تیروئید، غدد بزاقی، غدد لنفاوی اشاره کرد.

وی افزود: برخی تومورهای ناحیه سر و گردن منشا اولیه دارند یعنی از همان ناحیه منشأ می‌گیرند، اما در برخی موارد درگیری این ناحیه ثانویه به انتشار تومور از سایر نواحی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: متاسفانه امروزه در کشور شیوع برخی از انواع تومور‌ها به دلایل مختلف رو به افزایش است و فزونی آمار تعداد مبتلایان به این تومور‌ها لزوما فقط به دلیل شیوع بیشتر این بیماری نیست و یکی از دلایل آن، افزایش قدرت تشخیص این بیماران است.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهارکرد: در بروز تومورهای غده تیروئید فاکتورهای خطر شناخته شده‌ای وجود دارند این فاکتور‌ها شامل سابقه خانوادگی و مواجهه با اشعه یونیزان است.

وی با بیان اینکه مواجهه با اشعه به چندین روش می‌تواند اتفاق بیفتد، افزود: یکی از این دغدغه‌های مردم دانستن ارتباط بین مواجهه با اشعه ناشی از تصویربرداری های تشخیصی و بروز سرطان‌های تیروئید است.

کریمی تاکید کرد: امروزه به دلیل افزایش انجام رادیولوژی‌های تشخیصی قدرت تشخیص بیماری‌ها بالاتر رفته، اما همین مسأله مثل یک تیغه‌ی دولبه عمل کرده و خودش به عنوان فاکتور خطر درمظان اتهام برای بروز بدخیمی‌های تیروئید قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: در مطالعات مختلف ثابت شده که بین مواجهه با اشعه ناشی از انجام تصویر برداری‌های تشخیصی و افزایش بروز سرطان‌های تیروئید به خصوص در کودکان ارتباطاتی وجود دارد.

وی تاکید کرد: این فاکتور خطر تا حد زیادی قابل پیشگیری است به عنوان مثال استفاده از محافظ (شیلد) جلوی گردن حین انجام رادیوگرافی‌های دندان می‌تواند کمک کننده باشد یا پرهیز از انجام سی تی اسکن بدون ضرورت هم یک روش پیشگیرانه است.

کریمی بیان کرد: همکاران پزشکان و دندانپزشک باید در هنگام درخواست انجام رادیوگرافی، مضرات و منافع این تصویر برداری‌ها را مد نظر داشته باشند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم بروز این تومورها، گفت: وجود توده در جلوی گردن، تغییر در اندازه گره‌های تیروئید که از قبل وجود داشته یا ایجاد گره (ندول) جدید، تغییر صدا، خشونت صدا و بطور ناشایعتر احساس درد و (در موارد پیشرفته) بروز تنگی نفس و اختلال بلع از علائم این بیماری است.

کریمی تصریح کرد: اگر بیماران به موقع مراجعه کنند بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده و به خوبی کنترل و درمان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درمان این بیماری بسته به نوع و مرحله تومور متفاوت است، عنوان کرد: جراحی، هورمون تراپی، رادیوتراپی، شیمی درمانی روش‌های مختلف درمان این بیماری است.

وی گفت: تومورهای تمایز یافته تیروئید در زنان سه برابر شایعتر از مردان و اغلب در دهه چهار و پنج دیده می‌شود، اما می‌تواند در گروههای سنی دیگر حتی کودکان هم دیده شود و به نظر می‌رسد سن بروز و رفتار بالینی این تومور و میزان شیوع آن در کشور در حال تغییر است که نیازمند مطالعات دقیق و بررسی آماری جامع در سطح کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: سومین سمینار تومورهای سر و گردن ۱۹ تا ۲۰ مرداد در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید