وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد

شناسایی و حذف موانع ایجاد شادی و نشاط در مدارس

    کد خبر :385092

وزیر آموزش و پرورش در روزهای نخست بازگشایی مدارس در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اولویت مهارت‌آموزی در مدارس، گفت: دانش آموزان باید با شوق و اشتیاق به خانه دوم خود بیایند و از بودن در مدرسه احساس نشاط داشته باشند. از این رو باید موانعی که مانع از دستیابی به چنین جایگاهی می‌شود شناسایی و حذف شود.

سید محمد بطحائی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیان گذار انقلاب اسلامی و شهیدان دفاع مقدس و تبریک هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید 1000 مدرسه و 60 هزار کلاس فصل جدیدی را برای ساختن آینده‌ای روشن در نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور مولد سرمایه انسانی و به تعبیر مقام معظم رهبری کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم از مسیر آموزش و پرورش تحقق می‌پذیرد.

بطحائی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و کارهای سند تحول بنیادی، نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه قرار داده که از دو مسیر طراحی و به اجرا در آورده است.

وی با اشاره به اینکه مسیر اول، تحول در مدیریت و اداره آموزش و پرورش است که در این راستا مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشیدن به مدرسه بوده است، گفت: مدرسه مهمترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است. مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خود تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که از سال گذشته به اجرا درآمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم گیری شایسته خود نزدیک کند.

بطحائی با بیان اینکه مسیر دوم به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتر از آن مسیر است گفت: نسبت به تحول در مدیریت آموزش و پرورش، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی آموزش و پرورش است که مهمترین برنامه گسترش مهارت آموزی در مدارس است که دانش آموزان ما باید مهارت‌ها را بر اساس الگوی زندگی اسلامی ایرانی فرا بگیرند و به ویژه در شرایط امروزی در حوزه‌های فردی و اجتماعی که نیاز دارند بتوانند راه و رسم زندگی را تمرین کنند و مواردی چون احترام به بزرگتر، کارآفرینی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همراهی و همکاری اجتماعی و … از مواردی است که باید در مدرسه و برنامه‌های آموزشی و پرورشی توسط دانش آموزان در مدرسه هماهنگ شود.

به گزارش ایسنا،بطحائی با اشاره به اینکه گسترش برنامه‌های آموزش و پرورش در مدرسه از اولویت‌های تحول در برنامه‌های درسی و آموزشی است، گفت: در کنار مهارت‌های مذکور آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش آموزان در دوران تحصیل حداقل به یک مهارت لازم که با استفاده از آن بتوانند یک شغل مناسب و موثر پیدا کنند دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جدید تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در 10 درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت تا یک مهارت اساسی و پایه را تمرین کنند و در سطح مهارت بتوانند به آن دست پیدا کنند.

وی افزود: مدرسه خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی است که شرط اول برای ایجاد چنین جایگاهی آن است که دانش آموزان با شوق و اشتیاق به خانه دوم خود بیایند و از بودن در مدرسه احساس نشاط داشته باشند. از این رو باید موانعی که مانع از دستیابی به چنین جایگاهی می‌شود شناسایی و حذف شود.

وی ادامه داد: هر عاملی که باعث اضطراب در دانش آموزان می‌شود باید به تدریج حذف گردد که بخشی از این مشکلات ناشی از فضای فیزیکی و ساختمان مدرسه است و بخشی ناشی از برنامه‌های درسی و پرورشی است که در مدرسه به اجرا در می‌آید.

بطحائی با اشاره به اینکه به صورت رسمی و غیر رسمی برنامه‌هایی چون آزمون رسمی، کتاب‌های مکمل و … به دانش آموزان تحمیل می‌شود، گفت: با این موارد آرامش روانی که شرط اصلی برای آموزش در کلاس‌ها است کمرنگ می‌شود و ما در این راستا طرحی را در مدارس ابتدایی شروع کردیم که برگزاری کلاس‌هایی تحت عنوان آمادگی برای آزمون و آزمون‌های هوش را در دوران ابتدایی ممنوع اعلام کردیم و برای استمرار این سیاست پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در هر تحولی نیروی انسانی مهمترین عامل است و شایستگی‌های نیروی انسانی در کنار علاقه و انگیزه برای تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک شرط اصلی موفقیت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهمترین برنامه‌ای که در راستای برنامه ششم توسعه و در استمرار برنامه قبل تعقیب می‌شود طرح رتبه بندی معلمان است که همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را نیز ارتقاء می‌بخشد که در این رابطه لایحه پیشنهادی تنظیم و به دولت محترم ارسال شده است که کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تایید رسیده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

بطحائی اظهار کرد: بهسازی و نوسازی و استاندارد کردن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یکی دیگر از اولویت‌های ماست که تلاش داریم بر اساس برنامه توسعه هر ساله هزاران فضای جدید اضافه شود. در مهر ماه امسال نیز با لطف خداوند، خیرین مدرسه ساز در کنار دولت و آموزش و پرورش نقش بسزایی را ایفا کردند و امسال 8000 کلاس جدید به بهره برداری رسید که این تعداد علی رغم تمام محدودیت‌های خزانه دولت و فشارهای اقتصادی و سیاسی که دشمنان به ما تحمیل کردند، حدود 60 درصد رشد و پیشرفت داشت.

وی افزود: تلاش داریم مدیران اجرایی کمتر در کار مدیران مدارس دخالت کنند تا نیروهای فعال در مدارس با خلاقیت خود مدارس را اداره کنند. همچنین برای اولین بار تدوین برنامه ویژه مدارس به مدارس ابلاغ شد که در این طرح با رعایت چارچوب هفته‌ای دو ساعت از برنامه رسمی آموزشی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید