یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد

لزوم توجه به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی حیات شبانه با توجه به مقتضیات موجود

    کد خبر :384286

یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به این‌که حیات شبانه امروز به یک مطالبه شهروندی تبدیل شده است، گفت: به جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی حیات شبانه در تهران باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

علی اعطا در نخستین نشست برنامه جامع منظر شبانه در تهران با عنوان «تهران در شب» گفت: در مورد حیات شبانه در جامعه کمابیش بحث‌هایی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد حداقل یک دغدغه ابتدایی در مورد این موضوع به وجود آمده است اما حیات شبانه را باید از چندین منظر مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر با وضعیت شهر تهران به نظر می‌رسد حیات شبانه یک مطالبه شهروندی است و مدیریت شهری در این موضوع انتخابگر نیست. در حقیقت مدیریت شبانه نمی‌تواند انتخاب کند که به این موضوع بپردازد یا خیر. شورای شهر تهران به عنوان سیاستگذار و شهرداری به عنوان حوزه اجرایی نمی‌تواند به موضوع حیات شبانه بی‌توجه باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع فرهنگی – اجتماعی در حیات شبانه گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها که جنبه فرهنگی دارد امروز در ساعات پایانی شهر تهران انجام می‌شود. لذا می‌طلبد که نسبت به تحقق حیات شبانه برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم. در جنبه اقتصادی حیات شبانه باید به این نکته توجه داشته باشیم که این موضوع می‌تواند فرصتی تلقی شود تا کسانی که به شکل رسمی امکان امرارمعاش ندارند با بهره‌گیری از حیات شبانه گردش اقتصادی برای خود شکل دهند. امروز در بسیاری از کشورها می‌توانیم نمونه‌هایی از تحقق حیات شبانه را مشاهده کنیم.

اعطا با تاکید بر این‌که موضوع حیات شبانه یک مطالبه و نیاز است، اظهارکرد: این‌که مدیریت شهری چه طور به موضوع حیات شبانه جهت بدهد و در مورد آن برنامه‌ریزی کند باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بی‌تردید باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدامات امروز برای آینده چه تبعاتی به همراه دارد و در موضوع حیات شبانه باید اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی در آینده روی می‌دهد را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: اجرای پروژه‌هایی همچون تحقق حیات شبانه هزینه بسیاری در بر دارد. لذا باید مشخص باشد که چگونه می‌خواهیم رفتار کنیم و چه‌طور فضا را برای حیات شبانه آماده کنیم بنابراین در مسیر تحقق حیات شبانه باید ملاحظات را مورد توجه قرار دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در شرایطی که با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم اگر انتظار داشته باشیم مدیریت شهری فضاهایی را برای تحقق حیات شبانه ایجاد کند باید اولویت‌بندی اجرای آن مشخص شود البته در شکل دیگری از اجرای این پروژه‌ها باید برنامه‌ای دقیق با نگاه راهبردی داشته باشیم. بی‌تردید شرایطی که محدودیت جدی منابع را به همراه دارد وضعیت اداره شهر را متفاوت می‌کند و اجرای هر پروژه‌ای منوط به در نظر گرفتن محدودیت منابع مالی خواهد بود. با توجه به این شرایط برای انجام هر اقدامی باید نگاهی راهبردی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه بهناز امین‌زاده – مجری پروژه تحقیقاتی که توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اجرایی شده است – گفت: این پروژه به مدت دو سال در مرکز مطالعات شهر تهران انجام شده و تنها برای کلانشهر تهران قابل اجراست و قابلیت تعمیم به شهرهای کوچک‌تر را ندارد. لذا برای تحقق حیات شبانه در شهرهای کوچکتر باید با توجه به مقتضیات آن‌ها مطالعات دیگری انجام شود.

وی افزود: وقتی به ادبیات این حوزه نگاه می‌کنیم با واژه‌هایی همچون منظر شهری، فضای شهری، زندگی و حیات شبانه مواجه می‌شویم و نظرات و رویکردهایی متفاوت در خصوص هر یک از این واژه‌ها وجود دارد. وقتی از منظر شبانه صحبت می‌کنیم بیشتر جنبه‌های کالبدی شهر مورد توجه قرار می‌گیرد اما عمدتا در حیات شبانه موضوعاتی همچون خدماتی که در ساعات شب ارائه می‌شود مورد توجه است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به الزامات تحقق حیات شبانه اشاره کرد و گفت: در حیات شبانه الزاماتی همچون الزامات کالبدی و بصری که به جنبه‌های زیباسازی و نورپردازی در فضاهای شهرسازی و نشانه‌های کالبدی و بصری پرداخته می‌شود مدنظر قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: الزامات زیست محیطی و الزامات مدیریتی از دیگر الزاماتی هستند که باید در مسیر تحقق حیات شبانه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا،امین‌زاده با اشاره به بررسی تجارب جهانی در خصوص تحقق حیات شبانه در کلانشهرهای دنیا به موضوع نورپردازی اشاره و اظهارکرد: بررسی برنامه‌ریزی‌ها و دستاوردها در نقاط مختلف جهان در این پروژه مورد تاکید قرار گرفت و از جنبه‌های مختلف از جمله تحلیل تجارب نورپردازی، اقدامات سایر کلانشهرها در این حوزه واکاوی شد.

وی تاکید کرد: در جریان اجرای این پروژه تحقیقاتی شناخت و تحلیل ویژگی‌های منظر شبانه شهر تهران در وضعیت موجود در بخش‌های مختلفی از جمله خیابان‌ها و بلوارها، پارک‌ها و بوستان‌ها، میادین اصلی و تقاطع‌ها، مناطق طبیعی و جنگلی، بازارها و مراکز تجاری، مراکز مذهبی و مراکز تفریحی مورد بررسی قرار گرفت تا نهایتا مشخص شود که کدام یک از مناطق شهر تهران اولویت بیشتری برای پرداختن به حیات شبانه دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید