مسکو: طرح حذف دلار از اقتصاد روسیه به دولت ارائه شده است

    کد خبر :384278

وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که طرح حذف دلار از اقتصاد این کشور آماده و به دولت ارائه شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از اسپوتنیک، «آنتون سیوانوف» (Anton Siluanov) معاون اول نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد: طرح حذف دلار از اقتصاد روسیه آماده شده و به دولت این کشور ارائه شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در همین رابطه روز گذشته گفت که واشنگتن با اعمال تحریم‌های یکجانبه در سراسر دنیا و استفاده ابزاری از حاکمیت دلار، اشتباهی بزرگ اما متداول را مرتکب شده است.

او با اشاره به اینکه آمریکا اعتماد و ایمان به دلار را به عنوان یک ابزار مالی بین‌المللی خدشه‌دار کرده است،گفت: به نظر من شرکای آمریکایی ما اشتباه بزرگ استراتژیک مرتکب شده‌اند. این اشتباه متداول همه امپراطوری‌ها است؛ وقتی همه چیز خوب و پایدار به نظر می‌رسد، عواقب منفی بالقوه، نادیده گرفته می‌شوند، اما این عواقب دیر یا زود مشکل‌ساز خواهند شد.

از سوی دیگر، منابع آگاه پیشتر گفته بودند که مسکو ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده لایحه‌ای را با هدف کاهش وابستگی به دلار در چرخه تبادلات مالی روسیه، به دیمیتری مدودف نخست‌وزیری این کشور ارائه می دهد.

این طرح از سوی «آندره کوستین» رئیس بانک VTB پیشنهاد شده و هدف از آن آزاد کردن روسیه از قید و بند معامله با دلار است.

این درحالی است که طبق این طرح، معامله با دلار محدود یا ممنوع نمی‌شود اما فرایند استفاده از پول ملی و همچنین ایجاد ساز و کاری که پرداخت بر مبنای هرگونه ارزی را ممکن کند؛ تسهیل خواهد کرد.

این طرح مورد حمایت وزارت دارایی روسیه است حال‌آنکه گفته می‌شود کوستین در ماه میلادی جولای نیز در دیداری که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشته درصدد جلب حمایت وی برآمده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر از دلار به عنوان ابزار فشار آمریکا علیه دیگر کشورها یاد کرده بود.

وی گفته بود: هر وقت آمریکا می‌خواهد کسی را تنبیه کند، فوراً عملیات‌های بانکی که بر مبنای دلار است متوقف می‌کند. آنها این کار را با توجه به کشوری که قصد تنبیهش را دارند انجام می‌دهند که البته کشورهایی را که به‌گونه‌ای با آن کشور مورد تنبیه ارتباط دارند، متاثر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید