۳ سند همکاری کشاورزی بین ایران و ترکیه امضا شد

    کد خبر :383715

امروز با حضور وزیران کشاورزی ایران و ترکیه در محل وزارت جهاد کشاورزی ۳ سند همکاری در حوزه کشاورزی امضا شد.

امروز وزیران کشاورزی ایران و ترکیه ۳ سند همکاری در حوزه‌های باغبانی، دامپزشکی و زنبورداری در ساختمان ۱۶ طبقه وزارت جهاد کشاورزی در تهران امضا کردند.

در این نشست وزیر کشاورزی ترکیه درخواست کرد که تعرفه ترجیحی در حوزه‌های کشاورزی هم اعمال شود.

وی همچنین با انتقاد از سقف مبادلات تجاری در حوزه تجاری ایران و ترکیه گفت: دو کشور ایران و ترکیه دوست در همه حوزه‌ها روابط بسیار خوبی دارند، اما به نظر می‌رسد در بخش کشاورزی کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به درخواست تعرفه ترجیحی ترکیه در حوزه کشاورزی گفت: ما برای تأمین نیازهای کالاهای اساسی در داخل محذوراتی داریم و در حال حاضر امکان اعمال تعرفه ترجیحی در حوزه کشاورزی وجود ندارد.

حجتی همچنین گفت: ما در حوزه فنی، آموزشی، تحقیقاتی و عملیاتی می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم و از سرمایه‌گذاری ترکیه استقبال می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ایران بابیان اینکه ترکیه در زمینه فعالیت‌های گلخانه‌ای جلوتر از ایران است، گفت:‌در این زمینه حاضریم از تجربیات شما استفاده کنیم.

حجتی همچنین از دولت و ملت ترکیه به خاطر حمایت‌هایشان در زمان تحریم و در حال حاضر از ایران حمایت کرد.

وی همچنین گفت: ایران و ترکیه می‌توانند در حوزه گیاهان دارویی تولید، فناوری و بازاریابی این محصول همکاری داشته باشند.

حجتی با بیان اینکه ایران در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی اقداماتی داشته است، گفت: ایران و ترکیه در زمینه قرنطینه بیماری‌های دامی، آنفلوانزای پرندگان و تب برفکی هم می‌تواند همکاری خوبی داشته باشد.

قرار است کشورهای عضو اکو روز شنبه ۱۴ مهر در اجلاس رسمی در ایران شرکت کنند که محور گفت‌وگوهای این اجلاس از جمله مبارزه با بیماری‌های دامی است.

حجتی همچنین از مسئولان کشور ترکیه به خاطر حمایت‌شان از بخش باغبانی ایران تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت: یکی از پروفسورهای بخش کشاورزی ترکیه اطلاعات خوبی درباره پیوندزنی گردو ارائه کرد که این توانسته مشکل ما را درباره درختان با گلهای زودرس برطرف کند.

به گزارش فارس، بکر پاک دمیرلی وزیر کشاورزی ترکیه هم با بیان اینکه ترکیه برای همکاری در حوزه‌های گفته شده آمادگی لازم را دارد، گفت: کارشناسان ما هم آماده هستند، تا از تجربیات ایران در حوزه گیاهان دارویی استفاده کنند.

وی گفت: انتظار تعامل بیشتری با ایران داریم و می‌دانیم که ایران به سلامت گیاهان و امنیت غذایی اهمیت زیادی قائل است و نگرانی ایران را درباره امنیت غذایی در شرایط فعلی درک می‌کنیم. سرمایه‌گذاری از سوی دو کشور بااهمیت خواهد بود و ایران و ترکیه در زمینه تجارت کشاورزی زمینه‌های بسیار مناسبی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید