دلار تا کجا خواهد ریخت ؟/کف نرخ دلار کجاست؟

    کد خبر :383434

دلار در دو روز گذشته در مسیر پرشتاب نزولی قرار گرفته است . اگر میزان امیدواری نسبت به آینده اقتصاد کشور افزایش یابد انتظار برای ریزش دلار بیشتر می شود . نزول با ثبات نرخ دلار نیازمند اقدامات اجرایی از سوی بانک مرکزی است. در این خصوص برخی از شنیده‌ها از دخالت بانک مرکزی در بازار حکایت دارد.

ارزش نقدینگی دلاری کشور به دنبال صعود افسارگسیخته دلار به حدی افت داشته است که با اندک فشاری از سوی نهاد های ناظر بازار انتظار برای ریزش شدید نرخ در بازار ارز وجود دارد. گرچه انتظارات عامل حمایتی از دلار بودند اما آمارها از صادرات و تراز ارزی کشور و همچنین انتظارات از میزان فروش نفت در بازار بین‌المللی و همچنین انتظار برای ادامه تلاش اروپا در حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام همه از عواملی بودند که خودنمایی هر یک به ریزش دلار منجر می‌شد.

یکی از موارد با اهمیت در بازار ارز و اقتصاد کشور تصویب FATF در مجلس است. برخی از شنیده‌ها احتمال بررسی لایحه CFT در جلسه علنی هفته آینده مجلس را بالا می‌داند. این لایحه دارای اهیمت ویژه‌ برای اقتصاد کشور است و بسیاری از کشورها گرچه مخالف با تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان هستند اما بر این موضوع تاکید دارند که بدون عضویت در FATF امکان انجام تبادلات مالی وجود ندارد. بر این اساس در کوتاه‌مدت موافقت مجلس با این موضوع می‌تواند ضربه شدیدی را به دلار در مسیر نزولی وارد کند و دلار در جهت تخلیه کامل حباب قیمتی پیشروی کند. علاوه بر این سیاست‌های منطقی سیاست‌گذار ارزی اثر محسوسی در ادامه کاهش التهاب ارزی دارد.

کف نرخ دلار کجاست؟

نمی‌توان عدد دقیقی از کف نرخ دلار عنوان کرد. با این حال همان‌طور که در مسیر صعودی انتظارات به رشد دلار دامن زد در مسیر نزولی نیز هجوم برای فروش و انتظارات معکوس می‌تواند به ادامه افت شدید نرخ دلار تا 25 درصد اصلاح نسبت به سطوح کنونی را به دنبال داشته باشد. با این حال در این مسیر مقام ناظر هر چه سریعتر باید سیاست‌های عملی را به کار گیرد تا شرایط را برای ثبات نرخ دلار در سطوح پایین فراهم سازد. در این خصوص نباید فراموش کرد که طرف آمریکایی در اوایل آبان بار دیگر رجزخوانی‌ و ایجاد تنش سیاسی را در دستور کار قرار خواهد داد زیرا نگرانی‌های سیاسی یکی از عوامل جرقه رشد دلار در ماه‌های گذشته بوده است.

به نوشته دنیای بورس،از جمله مواردی که کارشناسان بر آن تاکید دارند، پا پس کشیدن دولت از دخالت در تعیین نرخ در بازار ثانویه است. اعتماد به ساز و کار بازار به راحتی می‌تواند هیجان باقی مانده ارز را سرکوب کند و احتمالا دلار با اختلاف اندکی نسبت به نرخ‌های کنونی سامانه نیما آرام بگیرد. انتظار برای بالاتر بودن نرخ دلار نسبت به سطوح کنونی سامانه نیما نیز حاصل فضای تورمی سال جاری اقتصاد کشور است که نرخ دلار را بر اساس واقعیت‌های اقتصاد تا حدودی تعدیل می‌کند.

اگر انتظارات به سمت حداقل کردن اثر ریسک‌های سیاسی به خصوص از تحریم‌های آمریکا باشد افت دلار تا سطوح پایین‌تر نیز ادامه‌دار خواهد بود. بر این اساس انتظارات سیاسی و کارشکنی ادامه‌دار ترامپ در مقابل ایران، ریسک سیاسی را در برابر اقتصاد کشور نگه می‌دارد و مانعی در برابر افت دلار به سطوح بسیار پایین خواهد شد البته اگر سیاست‌گذار ارزی به دنبال اجرای سیاست‌های صحیح نباشد همین برخورد دلار به کف می‌تواند دستاویزی برای داغ کردن دوباره دلار شود.

حباب دلار در حال تخلیه است. در این میان عده بسیاری زیان سنگینی را به دنبال طمع برای شناسایی سود در حال تجربه هستند. با این حال عدم اطلاعات کافی از یک بازار و معامله، نتیجه‌ای جز زیان سنگین را در برندارد.

عوامل موثر بر دلار در روزهای آینده

از جمله عوامل موثر بر نرخ دلار در روزهای آینده بررسی FATF در مجلس است. علاوه بر این سیاست‌گذاری مقام ناظر ارزی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.اگر بانک مرکزی در شرایط کنونی به صورت واقعی بازار را بپذیرد و همچنین نمایندگان مجلس و سایر ارکان حکومتی از اظهارنظرهای غیرکارشناسی و تصمیماتی که به وجهه بین‌المللی کشور ضربه وارد می‌کند، خودداری کنند اصلاح منطقی دلار می‌تواند ادامه‌دار باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید