گزینه‌های احتمالی نخست وزیری انگلیس چه کسانی هستند؟

    کد خبر :383116

در حالی که تراز می، نخست وزیر انگلیس تا کنون در اجرای برگزیت ناکام مانده و همزمان با افزایش انتقادات داخلی از او، برخی گزارش‌ها از احتمال تغییر کابینه در لندن خبر داده‌اند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، همزمان با افزایش انتقادات داخلی محافظه‎‌کاران از ترزا می، نخست وزیر انگلیس در ارتباط با برگزیت و افزایش مخالفت‌ها در میان‌ هم حزبی‌های او با طرح موسوم به چکرز که توسط دولت می برای اجرای برگزیت طراحی شده است، بسیاری از احتمال تغییر نخست وزیر در نتیجه استعفا و یا کناره‌گیری و یا کنار زدن او توسط اعضای حزب محافظه کار خبر داده‌اند.

با این حال از آن‌جا که این هفته حزب محافظه کار به عنوان حزب حاکم انگلیس در حال برگزاری اجلاس سالانه خود است و با توجه به احتمال تغییر نخست وزیر، گمانه‌زنی‌ها در خصوص چهره‌های احتمالی جانشین ترزا می مطرح شده که در این میان افراد ذیل به عنوان محتمل‌ترین گزینه‌های جایگزینی نخست وزیر فعلی معرفی شده‌اند.

بوریس جانسون

وزیر خارجه سابق انگلیس که تا همین چند ماه پیش عضو کابینه ترزا می بود، این روزها پیش قراول انتقادات و حملات علیه طرح نخست وزیر است و کمتر از سه ماه پیش در اعتراض به طرح چکرز که طرح ترزا می برای اجرای برگزیت است، از سمت خود به عنوان وزیرامور خارجه استعفا داد. او خواستار اجرای سخت و قاطع برگزیت حتی بدون توافق با اتحادیه اروپاست و از او به عنوان محتمل ترین گزینه فعلی نخست وزیری در میان حزب حاکم محافظه کار برای اجرای برگزیت نام برده می‌شود.

بوریس جانسون ۵۴ ساله در عین حال در برنامه‌های سیاسی خود بر بازگشت به ارزش‌های سنتی محافظه‌کاران در ارتباط با کاهش نرخ مالیات و گسترش روابط انگلیس با دیگر کشورهای غیراروپایی تاکید دارد. در کارنامه جانسون سابقه هشت سال شهرداری لندن نیز در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به چشم می‌خورد.

جرمی هانت

هانت وزیرخارجه فعلی دولت ترزا می و جانشین بوریس جانسون است که علاوه بر سیاست در حوزه ورزش نیز به عنوان یک قهرمان دوچرحه سواری شناخته می‌شود.

هانت ۵۱ ساله که پیش از وزارت خارجه به عنوان وزیر بهداشت در کابینه می حضور داشت، در جریان همه پرسی برگزیت به باقی ماندن لندن در اتحادیه اروپا رای داد و در سخنرانی خود از اعضای حزب محافظه کار خواست تا میان دشمنی با اتحادیه اروپا و اجرای برگزیت تفاوت قائل شوند و به بهانه اجرای برگزیت، با اتحادیه اروپا ستیزه جویی نکنند.

با این حال هانت در جریان سفر اخیرش به آلمان ضمن هشدار به اتحادیه اروپا در زمینه سیاست‌های مربوط به برگزیت در برابر انگلیس گفت که امکان دارد که توافقی برای اجرای برگزیت با اتحادیه اروپا صورت نگیرد.

جاکوب ریس- ماگ

جاکوب ریس- ماگ ۴۹ ساله، عضو میلیونر مجلس نمایندگان انگلیس است که از حامیان خروج سرسخت از اتحادیه اروپا به شمار می‌‍رود. با این حال او چهره چندان پرطرفداری در میان محافظه‌کاران نیست و شهریورماه سال گذشته دیلی میل انگلیس درباره او نوشت که حزب محافظه‌کار آنقدر ضربه‌پذیر و نامنسجم شده است که اکنون اعضای آن به‌دنبال علم کردن جاکوب ریس- ماگ، به عنوان رهبری حزبشان هستند که بیشتر به بازیگران تئاتر شباهت دارد، تا یک رهبر سیاسی قوی.

دومینیک راب

دومینیک راب وزیر فعلی برگزیت کابینه ترزا می است که او هم کمتر از سه ماه پیش در نتیجه استعفای دیوید دیویس به عنوان وزیر برگزیت قبلی که در اعتراض به طرح ترزا می انجام گرفت، جانشین او شده است. راب ۴۴ ساله پیش از منصوب شدن به عنوان وزیر امور برگزیت، از ژانویه سال ۲۰۱۸ وزیر مسکن در دولت ترزا می بود.

ساجد جاوید

ساجد جاوید، دومین آسیایی و مسلمانی است که در آوریل ۲۰۱۸ در کابینه محافظه کاران انگلیس پست وزارت گرفته است. جاوید ۴۸ ساله از خانواده‌ای پاکستانی الاصل در انگلیس متولد شده‌است و در حال حاضر وزیر کشور انگلیس است اما نسبت به دیگر گزینه‌های احتمالی نخست وزیری نگاه منعطف تری نسبت به خروج لندن از اتحادیه اروپا دنبال می‌کند. او پیشتر به عنوان سیاستمدار محافظه کار با اعزام نیرو به خاورمیانه از سوی دولت انگلیس تحت عنوان مبارزه با داعش مخالفت کرده بود.

مایکل گو

مایکل گو از اعضای فعال کمپین برگزیت در کنار بوریس جانسون قرار داشت که برای موفقیت برگزیت تلاش کردند و پس از موفقیت همه پرسی برگزیت به عنوان نامزد جانشینی دیوید کامرون معرفی شد، هرچند در نهایت ترزا می به عنوان نخست وزیر دوران برگزیت معرفی گردید. مایکل گو ۵۱ ساله در کارنامه خود سابقه وزیر دادگستری دولت کامرون را نیز داراست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید