با اعلام اجرای طرح گفت‌وگوی ملی در 31 استان

ابتکار: یک لکنت زبانی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد

    کد خبر :383065

معاون رئیس جمهور در امور بانوان از تعریف شاخص‌های خانواده شکوفا در کشور خبر داد.

معصومه ابتکار در جلسه گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی بیان کرد: لرستان بیست و یکمین استانی است که طرح گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی در آن کلید خورده و امیدواریم موفق عمل کند .

وی افزود: یکی از سیاست‌های کلان کشوری توجه به کانون خانواده است زیرا امروزه موضوع آن از اهمیت زیادی برخوردار است .

ابتکار اضافه کرد: امروزه تحولات اجتماعی روز به‌ روز توجه جوامع به خانواده را بیشتر کرده است، خانواده پایدارترین مامن برای حمایت از آحاد جامعه و کانون پرورش، رشد و الهام‌بخشی نسل‌های آینده است.

وی با بیان اینکه در جوامع توجه زیادی به خانواده و زنان می‌شود و برای آنها حمایت‌های ویژه قائل می‌شوند، بیان کرد: زنان باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نقش‌های خانوادگی را خوب ایفا کنند و تاکید می‌شود آقایان در کنار خانواده‌هایشان نقش‌ها و مسئولیت‌های پررنگی بگیرند.

بحث آسیب‌های خانواده مورد توجه دولت و شورای اجتماعی

ابتکار یادآور شد: تلاش‌های زیادی برای بحث خانواده داریم، در بحث اقتصاد و موضوع اشتغال که یکی از مهمترین رویکردهای دولت دوازدهم است، دکتر روحانی برنامه‌های مختلفی را تعریف کرده‌اند که بسیاری از آنها رو به پیشرفت است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: بحث آسیب‌های خانواده مورد توجه دولت و شورای اجتماعی است و برنامه‌های مختلفی در این رابطه در دست اجرا داریم.

ابتکار افزود: در زمینه مهارت‌های زندگی برای خانواده ستاد ملی زن و خانواده مصوبه‌ای دارد که هفته گذشته دولت آن را ابلاغ کرد و آن هم تقسیم کار ملی بین دستگاه‌ها در موضوع آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج و مهارت‌آفرینی‌های که باید برای جوانان شود بود.

وی در ادامه گفت: مطالعات ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد بخشی از آسیب‌هایی که برای خانواده‌ها حادث می‌شود، مربوط به تاثیر تحولات دوران معاصر، انقلاب دیجیتال، نوع روابط اجتماعی که در جوامع شکل گرفته و یک سری آسیب‌های درونی جوامع است.

ابتکار با بیان اینکه اختلال ارتباطی امروز به عنوان مهمترین مسئله خانواده در سطح دنیا و کشور شناسایی شده و یک معضل است، افزود: از این رو گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی با کمک سازمان‌های مردم نهاد، احزاب و گروه‌های مرجع سیاسی می‌توانند تاثیرگذار باشند .

وی بیان کرد: ما سعی داریم این معضل را در یک دوره در دولت دوازدهم به طور خاص با کمک سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاهیان که کار مطالعاتی و تحقیقاتی را انجام می دهند و با کمک احزاب و گروه‌های مرجع سیاسی جامعه که امروز تاثیرگذارند به سرانجام برسانیم و معتقدیم احزاب می‌توانند در جامعه در حوزه‌های اجتماعی راهگشا و تعیین‌کننده باشند.

ابتکار با بیان اینکه به بحث اختلال ارتباطی داخل خانواده‌ها پرداخته‌ایم، گفت: می‌خواهیم موضوع خانواده را به یک گفت‌وگوی ملی تبدیل کنیم، از یک طرف بحث خانواده، اهمیت آن و آسیب‌ها را به یک سطح گفت‌وگوی ملی در همه بخش‌ها برسانیم. باید در آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، بخش‌های دولتی، شهرداری و شوراهای شهر به این موضوع پرداخته شود.

این معاون رئیس جمهور افزود: باید با سازوکارهای حمایتی از نظر مقررات و قوانین، رویکردها، سیاستها به درون خانواده‌ها و مهارت‌های ارتباطی توجه شود.

ابتکار در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: الان یک لکنت زبانی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد و داخل خانواده سوء تفاهم‌ها بالاست.

وی یادآور شد: به دلیل عدم امکان مفاهمه و انتقال مفاهیم بین افراد خانواده خشونت افزایش پیدا می‌کند. این لکنت باعث می‌شود به جای اینکه اعضای خانواده پیوندهای قوی داشته باشند گسست بوجود آید و اعضا از هم جدا می‌شوند.

ابتکار تصریح کرد: یک دلیلش شاید این است که همه درگیر فضای مجازی در عصر دیجیتال هستند و اتفاقی است که الان در حال رخ دادن بوده و زنگ خطری بوده که همه صاحب‌نظران اعم از جامعه‌شناسان و روانشناسان نسبت به آن نگرانند.

وی اظهار کرد: ما برای اینکه به این موضوع بپردازیم با انجمن جامعه‌شناسی ایران وارد کار شدیم و در سطح ملی این کار یعنی گفت‌وگوی ملی در مرحله اول در 31 استان و در مرحله بعد در 50 نقطه کشور با مشارکت جوامع محلی و تسهیل‌گران انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، این معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقاء مهارت‌های ارتباطی باید انجام شود و شکاف بین نسلی برداشته شود، گفت: طرح گفت‌وگوی ملی به صورت همزمان با آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، تشکل‌های سراسری مانند انجمن اولیا و مربیان و سازمان دانش‌آموزی پپش می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال تعریف شاخص‌های خانواده شکوفا هستیم و در قالب آنها برای هر استان و شهرستان یک وضعیت درنظر می‌گیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید