مصاحبه ظریف با بی‌بی‌سی:تعهداتی که اروپابرای حفظ برجام دادند بهتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ۹:۰۵
    کد خبر :383018

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی انگلیس گفت که تعهداتی که کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای برجام ابراز کردند بهتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت.
به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی «بی.بی.سی» گفته تعهداتی که کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای «برجام» مطرح کرده‌اند بهتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفته است.

او در این مصاحبه درباره تلاش‌ها برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن گفت: «کار دشواری خواهد بود، چون دلار آمریکا نقش فراگیری در نظام مالی بین‌المللی دارد و [حفظ برجام] کار دشواری است، اما گزینه‌ها هم بسیار روشن هستند: آیا جامعه بین‌المللی به ایالات متحده اجازه خواهد داد حکمرانی کند… در گذشته این کشور این کار را انجام داده اما آن موقع بر اساس مجموعه‌ای قوانین بوده نه بر اساس حکم‌هایی که روز به روز تغییر می‌کنند.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مواضع دولت انگلیس در خصوص برجام به حمایت‌های «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس از این توافق اشاره کرد و در ادامه گفت: «اروپایی‌ها شاید نسبت به آنچه همه از آنها انتظار داشتند، تعهدات بهتری را [برای حفظ برجام] ابراز کردند. بنابراین، اروپا باید این تعهدات سیاسی را به ساز و کار تبدیل کند.»

وزیر خارجه ایران گفت معتقد است که این ساز و کارها به کار گرفته خواهند شد. او در ادامه گفت: «وظیفه بعدی که مهم‌ترین و دشوارترین آنها است این است که ببینیم آیا این ساز و کارها کارآمد هستند یا خیر.»

ظریف گفت: «ما اندکی دیگر صبوری خواهیم کرد. این به معنای آن نیست که صبر ما هیچ وقت تمام نخواهد شد، اما ما کمی دیگر صبر خواهیم کرد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه آیا غیرممکن است رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار با وی را قبول کند گفت: «هیچ چیز غیرممکن نیست.»

ظریف در ادامه با اشاره تلویحی به توافق دو صفحه‌ای میان ترامپ و رهبر کره شمالی گفت: «نتیجه دیدار رئیس‌جمهور ترامپ با رئیس‌جمهور روحانی، یک عکس یادگاری و سندی دو صفحه‌ای خواهد بود، ما سندی ۱۵۰ صفحه‌ای داریم که کلمه به کلمه، نه فقط توسط ایران و آمریکا بلکه توسط ۶ قدرت دیگر مذاکره شده است.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد به عنوان کسی که بر سر این توافق مذاکره کرده و مدتی طولانی با آن درگیر بوده است می‌تواند به ترامپ اطمینان بدهد توافقی بهتر نصیب آمریکا نخواهد شد.

ظریف به سوال مجری بی‌.بی.سی، مبنی بر اینکه کره شمالی دستاوردی از مذاکره با آمریکا به دست آورده و ترامپ اخیراً گفته که عاشق رهبر کره شمالی شده این طور پاسخ داد: «روابط بین‌الملل با عاشق شدن سر و کار ندارد. سر و کار روابط بین‌الملل با احترام و تعهد است. آمریکا بر سر یک توافق مذاکره کرد؛»

ظریف تأکید کرد: «می‌دانید اتفاقی که بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا افتاد، انقلاب نبود، بلکه تنها تغییر در دولت بود و توافق هسته‌ای، یک توافق شخصی بین من و جان کری یا رئیس‌جمهور روحانی و رئیس‌جمهور اوباما نیست بلکه توافقی بین‌المللی بین ۷ کشور و اتحادیه اروپا است که داخل یک قطعنامه شورای امنیت گنجانده شده است.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید