بانک جهانی،WTO و IMF خواهان اصلاح فوری تجارت جهانی هستند

    کد خبر :382797

سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، با توجه به خروج آمریکا از توافقات قبلی، خواستار تغییر اضطراری سیستم تجارت بین المللی شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از بلومبرگ انگلیسی، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، با انتشار گزارشی مشترک با توجه به خروج آمریکا از توافقات قبلی، خواستار ایجاد تغییرات اضطراری در سیستم تجارت بین المللی شدند.

این سازمان‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: چالش اضطراری امروز به دست گرفتن قدرت منحصر به فرد توسط سازمان تجارت جهانی است. سرعت کم اصلاحات از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، تغییرات اساسی در اقتصاد مدرن که بیش از همیشه به هم پیوسته شده است و ریسک معکوس شدن سیاست‌گذاری‌های تجاری نیازمند برخوردی اضطراری برای ایجادنیروی تازه در اصلاح سیاست‌های تجاری است.

رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در سخنرانی خود در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، جهانی‌سازی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و عضویت آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی‌ای نظیر سازمان تجارت جهانی را زیر سوال برد.

در همین زمان، تحت تاثیر بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، رییس کل سازمان تجارت جهانی، روبرتو آزه‌ودو، هشدار داد که جنگ تجاری تمام‌عیار بین این دو کشور می‌تواند تا ۱۷ درصد از رشد تجارت جهانی بکاهد و رشد اقتصادی جهان را ۱.۹ درصد کاهش دهد.

توصیه‌های انجام شده در این بیانیه مشترک، بسیاری از اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا و کانادا که در درخواست‌های اخیر خود به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده بودند، را مدنظر قرار داده است.

هرچند آمریکا و چین هم خواهان تغییر و اصلاح این سازمان هستند، آنها در مورد روش انجام این کار در دو سوی مخالف قرار دارند.

کشورهایی مانند کانادا و اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت خطیر سازمان تجارت جهانی، درحال آماده‌سازی چهارچوبی برای ارتقا و بروزرسانی قوانین ۲۳ ساله آن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید