بیماری خاموش که با دارو هم درمان نمی‌شود

    کد خبر :382680

کبد چرب معمولا در مراحل اولیه بدون علامت بوده و اکثر مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند. تنها در برخی افراد ممکن است احساس ناراحتی و درد مبهم در سمت راست و بالای شکم، احساس ضعف و خستگی وجود داشته باشد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم علوم پزشکی شیراز توضیح داد: کبد سالم معمولا دارای مقدار بسیار کمی چربی است. اما در بیماری کبد چرب، چربی بر روی کبد تجمع پیدا کرده و باعث التهاب کبد و آسیب به سلول های کبدی می شود که در مراحل پیشرفته می تواند منجر به سیروز و یا سرطان کبد شود.

دکتر “فاطمه دستغیب” گفت: کبد چرب معمولا در مراحل اولیه بدون علامت بوده و اکثر مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند. تنها در برخی افراد ممکن است احساس ناراحتی و درد مبهم در سمت راست و بالای شکم، احساس ضعف و خستگی وجود داشته باشد. اگرچه علت اصلی این بیماری مشخص نیست ولی افراد مبتلا به چاقی مخصوصا چاقی دور شکم، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترون و تری گلیسرید خون بالا، ، مصرف داروهای خاص مانند کورتون ها یا برخی از داروهای شیمی درمانی، جراحی کیسه صفرا، کشیدن سیگار و سنین بالای 50 سال بیشتر در معرض ریسک این بیماری هستند. همان طور که تعداد مبتلایان به چاقی، دیابت و چربی خون در دنیا رو به افزایش است تعداد مبتلایان به کبد چرب هم در حال افزایش است تا آنجا که تقریبا 25 درصد مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند و شایع ترین بیماری کبدی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود.

این دکتر داروساز گفت: تاکنون دارویی برای درمان این بیماری شناخته نشده است. تنها ممکن است پزشکتان بیماری های زمینه ای مانند فشارخون، قند خون و چربی خون را درمان کند ؛ یا داروهایی که منجر به کبد چرب می شوند را قطع کند. اما در کنار آن اصلاح شیوه زندگی مانند کاهش تدریجی وزن، رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات، ورزش منظم و نکشیدن سیگار بهترین و موثرترین راه توصیه شده برای مبارزه با کبد چرب است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید