آیا محسن هاشمی شهردار تهران می شود؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۸:۳۱
    کد خبر :382149

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: قطعا کارنامه موفق شورا می تواند تأثیر مثبتی بر مشارکت و حضور مردم در انتخابات آینده داشته باشد و خدای نکرده تعلل یا تصمیم گیری غیرمنطقی و غیرموفق کاملا تأثیر منفی و زیانباری را در حوزه مشارکت اجتماعی مردم در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش نامه نیوز: قانون منع به کارگیری بازنشستگان به چالش بزرگ اصلاح طلبان شورای شهر تبدیل شده است. آنها که نجفی را با کلی سلام و صلوات شهردار کردند، بعد از 6 ماه با استعفای ناگهانی او مواجه شدند. انتخاب شهردار جدید به پیچ و خم های زیاد سیاسی خورد تا نهایتا اعضای پارلمان شهر روی نام افشانی به اجماع رسیدند اما دوره شهرداری افشانی به شش ماه نرسید و او تا 50 روز دیگر باید ساختمان بهشت را ترک کند.

هنوز افشانی از شهرداری نرفته، گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار جدید شروع شده است. همفکران سیاسی حزب کارگزاران سازندگی گزینه محسن هاشمی را همچون دو سری گذشته مطرح می کنند و به جد معتقدند تنها راه اصلاح طلبان برای آنکه کارنامه موفقی در حوزه مدیریت شهری ارائه دهند، دوختن لباس شهردار تهران بر تن پسر ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی است.

غلامرضا انصاری درباره اینکه اصلاح طلبان باید چه نقشه راهی را دنبال کنند تا با چالش اردیبهشت ماه امسال برای انتخاب شهردار جدید مواجه نشوند، گفت: جنس کار شهرداری و مدیریت شهری با مدیریت های دولتی و بخش خصوصی کاملا متفاوت است. یک مدیر شهرداری باید مدیریت چندجانبه و چندوجهی را به اجرا درآورد.

وی افزود: کار مدیریت شهر تهران در حد دولت است چون اختیارات و منابع قابل توجهی دارد بنابراین شهردار تهران باید ویژگی هایی در سطح رئیس جمهور داشته باشد. شورای شهر تهران در دو انتخابات گذشته خود کمتر به این نکات توجه کرد که کسی را انتخاب کند تا تولید درآمد انجام دهد و منابع درآمدی خودش را از بستر درآمدهای پایدارمدیریت شهری به دست آورد و در تعامل با دستگاه های ملی و منطقه ای، کارهای شهر تهران را به جلو ببرد.

عضو شورای شهر چهارم تهران با اشاره به شرایط بحران و انقباض اقتصادی تأکید کرد: در سنوات گذشته بخش قابل توجهی از درآمدهای نقدی شهرداری از محل فروش تراکم و کارهای بسیار مخرب برای شهر اتفاق می افتاد اما امروز به دلیل رکود و بحران در بخش اقتصاد، این منابع در اختیار مدیریت شهری نیست که البته خودش یک نکته مثبت محسوب می شود.

وی افزود: در صورتی که شهردار تهران بتواند منابع گسترده غیرنقدی در مجموعه شهر را به محل کسب درآمد دردسترس تبدیل کند، برای تهران و شهرداری امکانی به وجود می آید که از منابع و عوارض پایدار و غیرقابل مخرب برنامه های مدیریت شهری را پیش ببرد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: شرایط بحرانی که پیش آمده شاید یک نکته مثبتی برای یک مدیر تحول خواه باشد که بهره وری را در مجموعه شهرداری بالا ببرد و با کوچک سازی و چابک سازی مدیریت شهری بخش قابل توجهی از هزینه ها را کاهش دهد. شرایط موجود موقعیتی را به وجود می آورد که می تواند واگذاری امور و تصدی گری ها به بخش غیردولتی، بخش خصوصی و بخش مردمی و ان جی او ها گسترش پیدا کند.

وی افزود: امروز هزینه کرد شهرداری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با رویکردی که در 15 سال گذشته انجام شده بزرگترین ظلم به مجموعه شهروندان است. با توجه به تعدد دستگاه های فرهنگی و اجتماعی در بودجه های دولتی و عمومی روند نگاه مدیریت شهری و روند هزینه کرد منابع فرهنگی و اجتماعی باید در حوزه فرهنگ سازی و بستر سازی برای زندگی و زیست بهتر و همراهی و همگامی مردم با مجموعه مدیریت شهری دنبال شود بنابراین می توان با یکسری آموزش ها کار را به خود مردم واگذار کرد و ظرفیت بالقوه مردمی وقتی بالفعل شد، بسیاری از هزینه های مدیریت شهری کاهش پیدا می کند.

انصاری با اشاره به دو تجربه ناموفق شورای شهر پنجم تهران برای انتخاب شهردار، یادآور شد: در مرحله دوم انتخاب شهردار و زمانی که موضوع انتخاب آقای افشانی مطرح بود، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در در دستورکار مجلس قرار داشت و نمایندگان هشدارهای لازم را همان زمان به شورای شهر دادند و گفتند باید مدیری انتخاب شود که مشمول این قانون نباشد اما توجهی به این قضیه نشد.

وی افزود: معتقدم کسی که قرار است شهردار شود، باید خارج از مجموعه شورای شهر باشد و در انتخاب سوم نیز همه جوانب کارشناسی مورد توجه قرار گیرد چون اگر انتخاب شهردار دقیق و حساب شده نباشد، تبعات بسیار نامیمون و بدی را برای مردم و شهر تهران خواهد داشت. محسن هاشمی نقش قابل قبولی در جایگاه مدیریت شورا ایفا نموده است وتثبیت ایشان درجایگاه ریاست شورا قوام و دوام وقدرت تعامل شورا را بالا نگاه خواهد داشت.

وی افزود: در کشور قطع الرجال نیست و افراد واجد شرائط و توانمند بسیاری وجوددارد شورا و گزینش‌گران باید فضای دیدشان را وسیعتر نموده و با انتخاب مدیری شجاع کارآمد و برنامه محور نقش تاریخی و رسالت مردم سالارانه خودشان را با اعتماد میلیونی شهروندان تهرانی در انتخابات گذشته را ادعا دین نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید