رشد بورس بدون رونق اقتصادی بی‌اهمیت است

    کد خبر :382085

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه شاخص بورس بزودی ۲۰۰ هزار واحدی می‌شود، گفت: زمانی می‌توان از رشد نماگر و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای مطمئن بود که بهبود شرایط بازار سرمایه در پی رونق اقتصادی باشد.

ابراهیم خلیلی با اشاره به رشدهای اخیر شاخص بورس و فرابورس و نیز افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام، افزود:بخش قابل توجهی از روند مثبت بازار سهام در هفته‌های گذشته به دلیل تورمی است که در اقتصاد کشور و در بازارهای مختلف روی داده و به‌صورت سنتی این تورم با تاخیر به بازار سهام رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در این میان افزایش نرخ ارز نیز از جمله مواردی است که به طور معمول موجب بهبود شاخص بورس و قیمت‌ها در این بازار می‌شود، چرا که از یک طرف رشد نرخ ارز موجب سودآوری شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند می‌شود و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز به دلیل موضوعاتی چون ارزش جایگزینی موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود.
روند رشد شاخص بورس

وی در پاسخ به این پرسش که رشد شاخص بورس و قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که درخصوص اقتصاد کشور و همچنین بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز و بویژه بازار سرمایه مطرح است این مورد می‌باشد که خیلی از اصول علم اقتصاد در آن صدق نمی‌کند، اما نکته مهم در این زمینه این است که عموما با روانشناسی بازار می‌توان تا حدود زیادی آینده این بازارها را پیش‌بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که در بازار آزاد انتظار مردم در خصوص قیمت سکه طلا، ارزش ۵ میلیون تومانی برای هر قطعه سکه است، بنابراین مردم و سرمایه‌گذاران با خریدهای خود موجب افزایش قیمت و رسید سکه به این قیمت و حتی بالاتر از آن می‌شوند.
هیجان در تالار

وی گفت: بر این اساس زمانی که در تالار شیشه‌ای سهامداران صحبت از شاخص بالای ۲۰۰ هزار واحدی می‌کند، بنابراین از نظر روانی این اتفاق در بازار سهام می‌افتد و در پی آن سرمایه‌گذاران در برخی موارد با چاشنی هیجان موجب افزایش شاخص و قیمت‌ها می‌شود.

خلیلی افزود: به همین دلیل بنظر می‌رسد ارتفاع ۲۰۰ هزار واحدی نیز بزودی توسط شاخص بورس فتح خواهد شد و ممکن است بالاتر از این رقم‌ها نیز توسط شاخص تسخیر شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این روزها شاخص رکود سنگین در بازار مسکن و رفته رفته در بازار ارز و طلا هستیم و از آنجا که تورم سایر بازارها با تاخیر به بازار سهام می‌رسد؛ بنابراین افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات، این روزها حکایت از روانه شدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه است و این موضوع نیز می‌تواند دلیل دیگری بر ادامه روند رو به رشد شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رشدهای این روزهای شاخص بورس و قیمت سهام کوتاه مدت است، گفت: زمانی می‌توان از رشد شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای مطمئن بود که بهبود شرایط بازار سرمایه در پی رونق اقتصادی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید