اعزام انسان به فضا را متوقف نکرده ایم

    کد خبر :381819

معاون وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت پروژه اعزام انسان به فضا نیز تاکید کرد: توسعه زیرساخت های فضایی و کاربردهای آن در برنامه فضایی ایران دیده شده و امیدواریم مطابق با برنامه پیش رود.

به گزارش مهر، مرتضی براری در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته جهانی فضا در مورد آخرین وضعیت پروژه اعزام انسان به فضا نیز تاکید کرد: توسعه زیرساخت های فضایی و کاربردهای آن در چندین سرفصل در برنامه فضایی ایران دیده شده است و امیدواریم هر یک از این سرفصل ها مطابق با برنامه پیش رود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: یکی از اولویت ها توسعه زیرساخت های فضایی است که تا سال ۱۴۰۴ باید اجرایی شود. در همین حال در یکی از سرفصل ها موضوع نجوم و اکتشافات فضایی را داریم که پروژه اعزام انسان به فضا در این سرفصل دیده شده است. در این زمینه در هفته های اخیر جلساتی را برای توسعه اکتشافات فضایی داشتیم و به زودی برنامه های آن را اعلام می کنیم.

وی تاکید کرد: پروژه اعزام به فضا را متوقف نکرده ایم اما همان زمان که این پروژه تعریف شد حجم منابع تعریف شده برای آن بالا بود و تامین نشد.

براری گفت: آن زمان برای اعزام انسان به فضا ۱۲ میلیارد دلار بودجه پیش بینی شده بود که این حجم اعتبار تامین نشد. بر این اساس ما قصد داریم پس از توسعه زیرساخت های فضایی این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و امیدواریم با بودجه جدید تخصیص یافته شده بتوانیم این پروژه را با ماموریت جدید آغاز کنیم.

فعالیت ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در حوزه فضا

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری فضایی گفت: هم اکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش های پایین دستی و ۳۰ شرکت در بخش بالادستی حوزه فضا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در بودجه امسال ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش فضا دیده شده است که امیدواریم تمام آن محقق شود در همین حال در برنامه ششم توسعه باید در حدود سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شود که ۹۰۰ میلیارد تومان از آن توسط سرمایه گذار خصوصی اجرایی شود. بر این اساس باید زمینه کار شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های بخش خصوصی را برای ایجاد کسب و کارهای فضاپایه ایجاد کنیم.

براری با اشاره به توسعه زیرساخت های فضایی با هدف اقتصادی کردن فناوری فضایی در کشور گفت: هم اکنون ۱۵۰۰ ماهواره در کل دنیا در مدار زمین قرار گرفته است و قرار است تا ۲۰ سال آینده به ۲۰ هزار ماهواره افزایش پیدا کند. این نشان می دهد اقتصاد فضا روز به روز دارای اهمیت بیشتری می شود و کشورها از نظر توانمندسازی اقتصادی به فناوری فضایی روی آورده اند.

وی بر لزوم حضور حداکثری بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند با به کارگیری داده های فضایی، این داده ها و اطلاعات را به خدمات تبدیل کرده و در اختیار مردم، دستگاه های دولتی و سایر خدمات گیرندگان قرار دهد.

معاون وزیر ارتباطات یکی از کاربردهای داده های فضایی را بهره گیری از آن در فناوری اینترنت اشیا عنوان کرد و گفت: هم اکنون شرکت هایی مانند ماکروسافت، گوگل و آمازون به نقش داده های فضایی در اینترنت اشیا پی برده اند و در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

رئیس سازمان فضایی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود سهم فضا در عرصه فناوری اینترنت اشیا حداکثر شود و تا سال ۲۰۲۵ بیش از یازده هزار میلیارد دلار از اقتصاد جهان به IOT اختصاص یابد.

۴ کنسرسیوم رایزنی برای اپراتور ماهواره ای را آغاز کرده اند

براری با بیان اینکه سرمایه گذاری از طریق شرکت هایی که به بانک ها متصل هستند برای حوزه فناوری فضایی در دنیا رواج پیدا کرده است، افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد اقتصاد فضایی توسط بانک ها سرمایه گذاری می شود و بین ۲۰ تا ۶۰ درصد ارزش افزوده کل زنجیره فضایی به این بخش اختصاص دارد.

وی گفت: طول عمر ماهواره مخابراتی ۱۵ سال است و برآورد می شود که برای اپراتور ماهواره مخابراتی در ۵ سال نخست هزینه آن برمی گردد همچنین در ۵ سال دوم اپراتور شاهد سود خواهد بود و در ۵ سال سوم می تواند هزینه خرید ماهواره بعدی را به دست آورد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: بر این اساس ما نیز پیگیر راه اندازی اپراتور ماهواره ای هستیم و هم اکنون ۴ کنسرسیوم در قالب شرکت های داخلی و خارجی رایزنی خود را برای دریافت مجوز فعالیت این اپراتور با ما آغاز کرده اند. در صورتی که بازار گنجایش داشته باشد محدودیتی در صدور پروانه برای اپراتورها نخواهیم داشت.

جلسه شورای عالی فضایی در اولویت رئیس جمهور است

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به اینکه زمان برگزاری جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور در دولت دوازدهم چه زمانی است، گفت: برگزاری جلسه شورا در اولویت رئیس جمهور است و از دفتر رئیس جمهور نیز با ما تماس گرفتند تا مصوبات مدنظر را برای رئیس جمهور ارسال کنیم.

وی تاکید کرد: ما به زودی این مصوبات را که مربوط به جلسات کمیسیون راهبردی فضایی است به دفتر رئیس جمهور ارسال می کنیم و امیدواریم به زودی این جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

براری با بیان اینکه بر اساس گزارشات بین المللی ایران در بین ۵ کشور نوظهور فضایی از جمله پاکستان، عربستان امارات و رژیم اشغالگر قدس قرار دارد، تاکید کرد: این کشورها با مشارکت مشاوران خارجی به این توان دست یافتند اما ایران با اتکا بر توان داخلی موفق به دست یابی به این جایگاه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید