کاهش قاچاق کالا و افزایش نظارت با سامانه جامع تجارت

    کد خبر :381615

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: سامانه جامع تجارت، تعامل بازرگان با دستگاه‌های مختلف را یکپارچه می‌کند و امکان نظارت بر کل این چرخه را به صورت مرکزی فراهم می‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از صداوسیما، علی رهبری با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه در ۶ سال گذشته دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی به سامانه‌های الکترونیک مجهز شدند، افزود: در گام نهایی، سامانه مرکزی به عنوان سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌ها این سامانه را راه اندازی کرده است و حدود دو سال در مرحله راه اندازی و بهره برداری قرار دارد.

وی ادامه داد: اکنون همکاری ما با گمرک نواقصی دارد امیدواریم تفاهم نامه‌های بسته شده عملیاتی شود.

رهبری اضافه کرد:‌ بیشتر پرونده‌های فساد اقتصادی کشورمان دو تخلف و فساد در آن‌ها رخ داده است یکی جعل اسناد تجاری و یکی تبانی و ارتشا و پارتی بازی.

وی افزود: اگر بتوانیم اسناد تجاری را الکترونیک کنیم و کاغذ را حذف کنیم زمینه جعل از بین می‌رود و اگر فرایند را سیستمی کنیم امکان تبانی و ارتشاء از بین می‌رود.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: سامانه جامع انبارها با احتکار مقابله می‌کند و انبار و کالاهایی که در این سامانه ثبت نشده باشند به قاچاق و احتکار مظنون هستند.

رهبری با اشاره به اینکه ضمانت اجراهای مختلفی برای این موضوع پیش بینی شده است، افزود: بیمه مرکزی هم در حال تسریع در این اقدام است تا انبارها و کالاهایی که در سامانه جامع انبارها ثبت نشدند از خدمات بیمه‌ای محروم شود.

وی اضافه کرد:‌ در حمل و نقل و عرضه و انبار چنانچه اطلاعات کالا در سامانه ثبت نشود مظنون به قاچاق است.

رهبری گفت: پردازش اطلاعات حمل و نقل، گمرک و انبارها و بازرسی‌های موردی به ما در کشف قاچاق کمک می‌کند.

وی افزود: مسیر این سامانه‌ها ادامه دار است و با فرآیندهای جدید اقتصادی همگام می‌شوند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: برخی موانع قانونی و اختلاف نظر بین دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن را حل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید