محمود صادقی: دولت روحانی اختیار چندانی به اصلاح طلبان نداده است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ۹:۳۲
    کد خبر :381406

عضو فراکسیون امید گفت:من هم یکی از مردم هستم. حتما انتظار می رود فراکسیون امید درباره مسائل مختلف کشور برنامه داشته باشد ولی به هر دلیلی که بیانش تحلیل گسترده می خواهد، آن تأثیرگذاری لازم را ندارد.

به گزارش نامه نیوز: کشور با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند اما از جریان های سیاسی کار تشکیلاتی را برای کمک به حل مشکلات و برون رفت از وضعیت موجود شاهد نیستیم. با محمود صادقی درباره علت نقش کمرنگ اصلاح طلبان در رسیدگی به اوضاع امروز کشور به گفتگو نشستیم.

*این روزها که موضوعات مختلفی اعم از الحاق ایران به FATF، استیضاح های پی در پی و جنگ اقتصادی آمریکا مطرح است، چرا از راهبری تشکیلات اصلاح طلبان و ساماندهی فراکسیون امید توسط آقای عارف در این موضوعات خبری نیست؟

-من سمت سخنگویی آقای عارف و فراکسیون امید را ندارم.

*به عنوان یک اصلاح طلب بفرمایید، وقتی ریاست فراکسیون امید و ریاست ساختار تشکیلاتی اصلاح طلبان در اختیار آقای عارف است، آیا این دو مجموعه خروجی مورد انتظار را داشته اند؟

-خیلی ساده می توان گفت خیر آن خروجی مورد انتظار را نداشته‌اند اما برای جزئیات دلایلش باید با خود آقای عارف صحبت کنید.

*مردم یک انتظاراتی دارند.

-بله، می دانم. من هم یکی از مردم هستم. حتما انتظار می رود فراکسیون امید درباره مسائل مختلف کشور برنامه داشته باشد ولی به هر دلیلی که بیانش تحلیل گسترده می خواهد، آن تأثیرگذاری لازم را ندارد.

*قبول دارید جریان اصلاحات محافظه کار شده است؟

-جمله جمله از من استنطاق می کنید.

*مردم شما را به عنوان یک نماینده فعال در مجلس می شناسند که اگر انتقادی به نهاد یا دستگاهی از حاکمیت وارد می داند خیلی شجاعانه و صریح بیان می کند، در اوضاعی که انتظار عمومی آن است جریانات سیاسی برای خروج کشور از این وضعیت تحرکی داشته باشند، آیا جریان اصلاحات توانسته به این انتظارات پاسخ مناسب دهد؟

-این موضوع خیلی نیاز به دقت و بررسی همه جانبه دارد. باید دید جریان اصلاحات چقدر مسئولیت اداره کشور عهده دار است؟ چه اختیاراتی دارد و چه کار می تواند بکند؟ برخلاف آن تبلیغاتی که انجام می شود، جریان اصلاحات بیشتر نقش حامی دولت داشته اما در بحث اختیارات، اختیار چندانی به جریان اصلاحات محول نشده است. بخصوص در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی با تغییراتی که در دولت داده شد به شدت نقش اصلاح طلبان کاهش پیدا کرد. در مجلس هم نمی خواهد فرافکنی کنم، حتما ضعف هایی فراکسیون امید دارد و باید به طور واقع گرایانه ای نقاط قوت و ضعف بررسی شود اما دولت با مجلس به طور اعم و با فراکسیون امید به طور اخص تعامل خیلی خوبی ندارد. ضمن آنکه قبول دارم فراکسیون به دلایل مختلف آن اثرگذاری لازم را در این مدت نداشته، هرچند اقدامات نسبتا خوبی انجام داده اما همانند کلیت مجلس در حوزه اقتصادی و معیشتی نقش فعالی نداشته است. حالا مجلس چه جایگاهی دارد که جزیی از مجلس فراکسیون امید است؟ اساسا مجلس در دوره دهم به نظرم کنش فعالی در مسائل مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد نداشته که این خود مورد بحث و بررسی در مجلس هم بوده است. انتظار می رود مجلس یک مقداری تغییر راهبرد دهد. مجلس دهم نگاهش از ابتدا این بود که از موضع همکاری با دولت عمل کند یعنی منتظر بماند که دولت لایحه دهد و در قالب بررسی و تصویب لوایح با دولت همکاری کند. بر همین اساس مجلس کمتر در مقام ارائه طرح برآمد. امروز خیلی از نمایندگان معتقدند این راهبرد باید تغییر کند و کمیسیون هایی تخصصی مجلس خودشان به طور فعال تر وارد عمل شوند و به جای آنکه منتظر دولت بمانند، مجلس در رسیدگی به موضوعات پیشگام و پیشقدم باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید