پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره کالاهای اساسی روی میز دولت

    کد خبر :381383

شافعی از ارسال طرحی به دولت برای تامین کالاهای اساسی خبرداد وگفت:با مکانیزم فعلی واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ثروتمندان بهره بیشتری از این کالاها می برند و این باید اصلاح شود.

به گزارش مهر، غلامحسین شافعی در جلسه صبحانه کاری فعالان اقتصادی با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: مرور کلی بر وضعیت اقتصادی ایران نشان می دهد که در گذشته و حال، جهت‌گیری های توسعه‌ای تحت تاثیر تمایلات سیاسی و مرزبندی‌های ناشی از آن بوده است و به خصلت‌ها و توانمندی‌های خاص هر منطقه هیچگاه توجه نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در مناطق مختلف، اگر فرد بانفوذی از منطقه در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته است، آن منطقه برخوردار از تصمیم‌گیری‌ها شده است و حاصل آن نیز دست نیافتن به توسعه نامتوازن و عدم بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی بوده است، این در حالی است که وجود نابرابری میان استانهای کشور با پایتخت، این رویه را به خوبی نمایان می کند؛ اما سوال این است که طی اجرای برنامه‌های پیشین، تا چه اندازه در توسعه استانهای کشور و نابرابری‌های منطقه‌ای موثر بوده است و چرا با وجود یک دولت مرکزی که نسبت به توسعه همه مناطق کشور تعهد دارد، در عمل کارکردهای متفاوت را در نواحی مختلف کشور مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: باید پاسخ داد که آیا توازن منطقه‌ای با این روش‌ها دست یافتنی است، در شرایطی که مناطق محروم در فقر و توسعه نیافتگی قرار گرفته اند، تا چه اندازه می توان از این وضعیت نجات پیدا کرد، این در حالی است که نگاه حاکمیتی به منطقه ها باعث شده است که بودجه ها متناسب با عملکرد تخصیص نیابد.

به گفته شافعی، تعدادی از سازمانها و نهادها اهداف خود را برتر از اهداف برنامه های توسعه ای تلقی می کنند و بیش از اینکه در صدد تحقق اهداف برنامه باشند، مترصد دسترسی به اهداف گروه، حزب یا سازمان های متبوع خود هستند که این یکی از آفات مهم عدم تحقق برنامه های توسعه ای در اقتصاد ایران و انحراف منابع است.

وی اظهار داشت: در این میان تجربه کشورهای فدرال و توسعه یافته نشان می‌دهد که مساله منطقه بندی در توسعه و نگاه جدی به توسعه متوازن در دستور کار قرار گرفته است که بر این اساس بررسی و مطالعه اتاق ایران که به وزارت کشور ارایه شده است، نشان داده که می توان با یک سری برنامه، توسعه متوازن را در دستور کار قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه با اتاق بازرگانی و وزارت کشور تشکیل شود تا حاصل این مطالعات چندین و چند ساله را حل و فصل نماید. این در حالی است که اگرچه مشکل منابع در کشور وجود دارد ولی مساله اصلی عدم توزیع مناسب این منابع است.

وی اظهار داشت: برای موضوع کمک به اقشار آسیب‌پذیر کشور از سوی دولت برنامه‌هایی تدوین شده است، نشان می دهد که این روش‌ها دقیقا بیش از آنکه اقشار آسیب‌پذیر از این کمکها بهره مند شوند، اشخاص برخوردار از آن بهره می برند، به نحوی که میزان استفاده مردم برخوردار از یارانه های کشور بیش از افرادی است که در فقر و فلاکت به سر می برند و در این ارتباط نیز استدعا و تقاضا این است که هدف مقدس را در این کار مورد توجه قرار دهید و صرفا از اقشار آسیب‌پذیر کشور حمایت شود.

شافعی از ارسال طرحی به دولت از سوی اتاق بازرگانی ایران فردا خبر داد و گفت: آخرین اقدامی که در رابطه با تامین کالاهای اساسی از سوی اتاق ایران پیشنهاد شده در دولت مصوب شده است و در این رابطه باید به این نکته توجه داشت که افرادی از کالاهای اساسی بهره مند می شوند که ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند، پس باید نقطه هدف فقط اقشار آسیب پذیر باشند و در این رابطه پیشنهادی مطرح شده که امروز و فردا به دولت ارایه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید