سفارتخانه‌های ایران در پکن و دهلی‌نو کماکان بی سفیر

    کد خبر :381291

سفارتخانه‌های ایران در چین و هند در شرایط فعلی و با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با توجه به اهمیت مراودات اقتصادی با این دو کشور، هنوز هم سفیر ندارند.

در حالی که به دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نیمه اول آبان ماه نزدیک می‌شویم، ولی دو سفارتخانه‌ کلیدی ایران در خارج از کشور یعنی چین و هند بعد از چند ماه از بازگشت سفرای قبلی کماکان بدون سفیر اداره می‌شود.

البته این نکته قابل توجه است که روند معرفی فرد پیشنهادی به عنوان سفیر و رئیس نمایندگی ایران در خارج از کشور و دریافت آگرمان (پذیرش دولت میزبان) و دریافت استوارنامه و عزیمت آن فرد قدری زمانبر است، ولی در شرایط فعلی که کشور در وضعیت حساسی به لحاظ اقتصادی به سر می‌برد، نیاز است که روند معرفی و اعزام گزینه‌های تصدی این سفارتخانه‌ها سرعت گیرد.

هر دو کشور چین و هند، از خریداران عمده نفت ایران و همچنین از طرف‌های بزرگ تعاملات اقتصادی با ایران هستند؛ در شرایطی که اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن تمام عزم خود را جزم کرده تا انواع و اقسام فشارهای اقتصادی به ایران وارد آیند، وجود سفرایی متبحر در این دو کشور برای صورت دادن رایزنی‌های مرتبط با تعاملات اقتصادی و تسهیل آنها، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

آنگونه که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه 26 شهریور 1397 و در آخرین موضع گیری در خصوص انتصاب سفرای جدید ایران برای چین و هند، اعلام کرد، گزینه پیشنهادی برای تصدی سفارت ایران در دهلی‌نو در حال پروسه‌های داخلی و خارجی است.

یک منبع مطلع نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت که «علی چگنی» مدیرکل کنسولی وزارت خارجه که پیش از این عهده‌دار سفارتخانه‌ ایران در کوبا (هاوانا) بوده، قرار است به جای غلامرضا انصاری سفیر سابق ایران در هند که بعد از شکل گیری معاونت دیپلماسی اقتصادی در اسفند ماه 1396 به تهران بازگشت تا در مسئولیت جدیدش به فعالیت بپردازد، به دهلی‌نو برود و سکان این سفارت را برعهده بگیرد.

از سوی دیگر پس از آنکه عبدالرضا همتی که عهده‌دار سفارت ایران در پکن شده بود، بعد از حدود دو هفته از حضور در سفارت ایران در پکن به تهران بازگشت و به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی منصوب شد، سفارتخانه ایران در پکن نیز بدون سفیر و در سطح نفر دوم اداره می‌شود.

عبدالناصر همتی سفیر جدید جمهوری اسلامی در چین که 18 تیرماه 1397 به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در چین وارد پکن و روز پنجشنبه 21 تیرماه 1397 در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور با تحویل رونوشت استوارنامه خود رسما آغاز به کار کرد، کمتر از دو هفته در پکن نماند و سوم مرداد ماه در جلسه هیات دولت به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی رای اعتماد گرفت و از آن زمان حدود یک ماه و چند روز است که سفارتخانه ایران در پکن بدون سفیر و البته در سطح نفر دوم (معاون سفیر) اداره می‌شود.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند تعیین سفیر ایران در هندوستان گفته است: بخش عمده‌ای از پروسه‌های داخلی و خارجی درباره سفیر جدید ایران در هند طی شده و امیدوارم به زودی سفرای جدید ایران در هند و چین در این دو کشور کار خود را آغاز کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: نبود سفیر در کوتاه‌مدت به معنای تعطیلی سفارت و عدم انجام وظایف محوله به سفارت نیست.

قاسمی با بیان اینکه نقش سفیر مهم و حیاتی است، یادآور شد: این بدان معنا نیست که نقش پرسنل دیگر در سفارتخانه را نادیده بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید