رژیم غذایی مدیترانه‌ای افسردگی را از بین می‌برد

    کد خبر :381095

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که مملو از میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است می‌تواند خطر ابتلابه افسردگی را در افراد کاهش دهد.

بر اساس جدیدترین تحقیقات علمی که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، دانشمندان معتقدند رژیم غذایی افراد در سلامتی روان و مبتلا نشدن به افسردگی نقش بسیار پررنگی دارد.

با بررسی بیش از ۴۱ پروژه تحقیقاتی در این زمینه، محققان می‌گویند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا ۳۳ درصد خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. کامیلا لاسیل، یکی از محققان ارشد در دانشگاه کالج لندن در این رابطه گفته: «شواهد موثقی در مورد ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و سلامت مغز و روان انسان‌ها وجود دارد. این رابطه به اندازه بدن و برخی از فاکتورهای سلامتی فرد بستگی دارد و قادر است حالات روحی او را تغییر دهد.»

افرادی که به مقدار زیاد گوشت‌های فراوری شده، چربی‌های ترنس و الکل مصرف می‌کنند بیشتر از بقیه مردم به افسردگی مبتلا خواهند شد.

تره فرنگی منبع خوب ویتامین A است. این ویتامین که با نام رتینول نیز شناخته می شود یک ویتامین محلول در چربی است و در ساخت و حفاظت سلول ها نقش مهمی دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. علاوه بر این، ویتامین K، ویتامین C و منگنز موجود در آن به تقویت گلبول های سفید کمک می کنند.

کامیلا لاسیل گفته شکم و مغز با هم ارتباط مستقیم دارند و باکتری‌های روده‌ای و معده‌ای نیز این رابطه را کنترل می‌کنند. در نتیجه رژیم غذایی می‌تواند به اصلاح یا تعدیل این رابطه بپردازد.

بر اساس تحلیل محققان، چندین فاکتور مختلف در آسیب دیدن مغز نقش اساسی دارند – از جمله می‌توان به استرس‌ اکسیدکننده، مقاومت انسولین و التهاب اشاره کرد – که همگی توسط رژیم غذایی افراد کنترل می‌شوند. این فاکتورها همچنین با افسردگی فرد نیز رابطه مستقیم دارند.

بر اساس تحقیقات دیگر، مواد غذایی همچون اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین‌های B، زینک و منیزیم در عملکرد هر چه بهتر مغز نقش اساسی دارند.

درمان‌های سنتی افسردگی به واسطه قرص‌های ضدافسردگی یک در سه تاثیر دارند و در ۵۰ درصد موارد، پس از قطع داروها، افسردگی دوباره به فرد باز خواهد گشت.

تحقیقات جدید نشان داده که با تغذیه سالم و درست می‌توان از افسردگی پیشگیری کرد.

همه می‌دانیم که غذاهایی که می‌خوریم روی جسم اثر جدی دارند اما این اولین بار است که ثابت شده با تغذیه می‌توان از بیماری‌های روحی همچون افسردگی پیشگیری کرد. البته فقط رژیم غذایی به تنهایی در این امر نقش ندارد.

در جدیدترین آزمایشات مشخص شده کسانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند و در کنار آن، سبک زندگی سالمی هم دارند بیشتر از بقیه از سلامت روحی برخوردار هستند. سبک زندگی سالم یعنی دوری از سیگار و انجام فعالیت‌های ورزشی و داشتن عادت های خوب در زندگی.

با اینکه این تحقیق به مدارک و شواهد بیشتری برای اثبات نیاز دارد، اما بر اساس یافته‌های کنونی، افرادی که در رژیم غذایی خود از انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده می‌کنند جسم و روح سالم‌تری دارند و کمتر از بقیه مردم به افسردگی مبتلا می‌شوند.

لیموترش اضطراب، خستگی مفرط، سرگیجه، تنش و دستپاچگی را از بین می‌برد. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید. برای درمان آفت دهان، تب و لرز، میخچه و پینه بستن پوست، اگزما، بوی نامطبوع دهان، فشار بالای خون، گزیدگی، بی‌خوابی، تقویت معده، واریس، درد، و استحکام مویرگ‌ها نیز بسیار موثر است.

در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از افسردگی رنج می‌برند. از این میزان ۷ درصد زنان و ۴ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

همچنین آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد سالانه یک تریلیون دلار به خاطر عملکرد ضعیف افراد در نتیجه‌ی افسردگی و اضطراب آنها هدر می‌رود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، غلات، روغن‌های سالم همچون روغن زیتون و روغن کانولاست. همچنین از انواع سبزیجات و ادویه‌ها برای طعم‌دار کردن غذا استفاده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید