لزوم تشکیل سازمان پیوند اعضاء در کشور

    کد خبر :381076

در نشست شورای پیوند، متخصصین برجسته و فعالان این بخش به منظور همسویی مجموعه‌های مرتبط، خواستار تشکیل سازمان پیوند اعضاء شدند.
در این نشست دکتر ناصر سیم فروش – جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اعلام این پیشنهاد گفت: خوشبختانه کشور در زمینه پیوند کلیه حائز رتبه نخست در منطقه است و نیروهای خوبی در این رشته تربیت شده‌اند.

وی گفت : متاسفانه در این بخش سیستم پشتیبانی مناسبی وجود ندارد و از سویی هم یک پزشک برای حضور در کنگره های تخصصی خارجی باید هزینه‌های فراوانی را بپردازد که این امر گاهی باعث حضور نیافتن پزشکان در کنگره‌ها می‌شود.

سیم فروش درخصوص راهکار اساسی برای جلوگیری از این موارد و همسویی انجمن‌های بیماران کلیوی، پیوند اعضاء، نفرولوژی و ارولوژی افزود: تنها راهکار کلیدی برای برون رفت از این مشکلات ایجاد سازمان پیوند اعضاء است؛ سازمانی همانند سازمان انتقال خون که دارای تشکیلاتی منسجم باشد که با برخورداری از بودجه مشخص ، زیر نظر وزارت بهداشت به صورت همسو بتواند به فعالیت بپردازد.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، رئیس قطب ارولوژی کشور با اشاره به افزایش میزان پیوندهای دوم و سوم بیان کرد: پیوند کاری بسیار دشوار است، بنابراین نیازمند یک سیستم قوی است و این سیستم تنها با تصویب ایجاد یک سازمان همانند سازمان انتقال خون ایجاد خواهد شد.

در ادامه نشست دکتر مجید علی عسگری _ ارولوژیست و جراح پیوند، نیز در این خصوص بیان کرد: آنچه که در این 30 سال در بخش کلیه صورت گرفته ناشی از عشق به این حوزه است. بنابراین نمی‌توان این انتظار را داشت که نسل‌های آینده نیز از این شیوه پیروی کنند. بنابراین یکی از اولویت‌ها باید تشکیل یک سازمان باشد تا با این اقدام از تک‌ فکری‌ها جلوگیری شود و با نگرش سازمانی علاوه بر هماهنگی تمامی مجموعه‌های مرتبط، نیروهای متخصص نیز به این رشته گرایش یابند.

وی ادامه داد: اگر سازمانی جهت پیوند اعضاء ایجاد نشود به طور حتم عشق به این رشته ها تا مدتی پیش می‌رود و پس از آن دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی – جراح پیوند نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد سازمان پیوند گفت: در حال حاضر یکی از ضرورت‌های بخش پیوند، نبود سازمانی منسجم و متشکل از تمامی مجموعه‌های مرتبط است. بنابراین برای ایجاد تعامل بیشتر بین انجمن‌های پیوند و ارتباط مناسب‌تر با وزارت بهداشت و درمان، ایجاد چنین سازمانی ضروری به نظر می‌رسد.

در پایان مشاور امور پیوند انجمن بیماران کلیوی افزود: با ایجاد سازمان پیوند علاوه بر اینکه مراحل پیوند بیماران هموارتر می‌شود، بیماران نیز دچار ناهماهنگی‌های موجود نشده و کمترین آسیب را می‌بینند. علاوه بر آن پزشکان در این بخش نیز با تمایل بیشتری به فعالیت می‌پردازند و تمامی اقدامات به شیوه صحیح‌تر و اصولی‌تری صورت می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید