رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران خبر داد

کاهش زمان خدمت‌رسانی آتش‌نشانی به شهروندان تهرانی

    کد خبر :381044

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زمان خدمت‌رسانی آتش‌نشانان به شهروندان تهرانی کاهش پیدا کرده است، گفت: حوادث حریق در سال گذشته رشد ۶.۸درصدی داشته است.

زهرا صدراعظم نوری در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد گویی همه انسانها را زنده داشته است.
وی ادامه داد: خداوند را شاکرم که در این تقویم رنگارنگ، روزی به نام “ایمنی” و “آتش نشانان” نامگذاری شده است. قریب به 40 سال پیش، وقوع حادثه دلخراش بمباران پالایشگاه آبادان و شهادت آتش نشانان غیور، زمینه ساز تصویب روز ملی ایمنی و آتش نشانی شد. خوشبختانه همین امر موجب شد تا از یک سو موضوع آتش نشانان در متن جامعه و از سوی دیگر مقوله ایمنی در تصمیم گیری های کلان شهرها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با وجود آن که معتقدیم هیچ کلامی یارای سپاس از ایثارگریهای این بزرگ مردان را ندارد.
وی بیان کرد: روز هفتم مهر، روز آتش نشانی را تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره 58 شهید هویت بخش فرهنگ خدمت و ایمنی همچنین جانباختگان ایثارگر حادثه پلاسکو و سایر آتش نشان های فداکار که در لحظات بحرانی ناجی شهروندان عزیز هستند را گرامی می دارم.
نوری با بیان اینکه بی شک یکی از مشاغل مهم، صعب و سخت آتش نشانی است، گفت: در لحظه های حساس و حیاتی مقابله با آتش، ردی از عشق، ایثار و از خودگذشتگی را به همراه دارد. این درجه از خودگذشتگی می بایست همواره نگاه ویژه مسئولان و مدیران را در جهت توسعه و تجهیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد:با توجه به آمار و اطلاعات ، 27200 حادثه حریق در سال 1396 در شهر تهران ثبت شده است که نسبت به سال 1395 با رشد 6.8 درصد روبرو بوده است. همچنین در خصوص حوادثی مانند نشت گاز، سقوط اجسام، آوار و ریزش ساختمان، خاکبرداری و ایجادگودبرداری های ناایمن، سقوط درختان، نشت مایعات قابل اشتعال، تصادف و واژگونی خودرو 11.700 مورد حادثه گزارش شده که نسبت به سال 1395 در حدود 14 درصد افزایش داشته است. از این روی با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهر تهران می توان به صراحت اذعان داشت در سال های آتی این آمار با افزایش همراه خواهد بود و هزینه ها و خسارات زیادی را به شهروندان و شهر تحمیل خواهد کرد. لذا توجه به ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری به عنوان یکی از اهداف اصلی نامگذاری این روز و تدوین و اجرای ضوابط و مقررات سختگیرانه تر در این حوزه، امری ضروری است.
نوری اظهار داشت: شاید بتوان گفت مهم ترین پیامی که از تکرار حوادث شوم ناشی از عدم رعایت ضوابط ایمنی در شهر مخابره می شود، عدم موفقیت در امر پیشگیری و اجرای ضوابط ایمنی در سطح جامعه است. از ساختمانهای مسکونی گرفته تا اماکن عمومی و تجهیزات در بوستانها، مراکز تفریحی، مذهبی، فرهنگی، تجاری و آموزشی که هر کدام به سهم خود در سیاهه آمار حوادث دخیل هستند. متاسفانه با تمام تلاشی که در حوزه نظارت ایمنی در شهر انجام گرفته است، هنوز موضوع ایمنی مقوله غریبی است که نیازمند توجه بیشتر و عمیق تر به ویژه در حوزه برنامه ریزی، تامین منابع مالی و منابع انسانی است.
وی بیان کرد:‌گذشته از تجهیزات و لوازم عملیاتِ آتش نشانی، آنچه مقدم بر تجهیزات، همچون سدی در برابر اجرای وظایف محوله سازمان قد علم کرده است، بحث فقدان ضمانت اجرایی در احصاء برنامه های پیشگیرانه به ویژه در ساختمانها و صنوف پر خطر از سوی سازمان آتش نشانی و ایمنی می باشد. علی رغم بازدید بیش از 25000 مرکز تجاری و غیرتجاری و صدور دستورالعمل و صدها اخطاریه مکرر، نظر به اینکه سازمان آتش نشانی به عنوان تخصصی ترین ارایه دهنده خدمات ایمنی در شهر هیچگونه تفویض اختیاری برای برخورد با متخلفین در امر ایمنی ندارد، در نتیجه تا زمانی که مامورین سازمان در برخورد با متخلفین راسأ به عنوان ضابط قضایی وارد عمل نشوند، این اخطاریه ها فاقد ضمانت اجرایی کافی خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اظهار داشت: نکته قابل ذکر دیگر این که در بروز حوادث و پیش آمدهای ناگوار در برخی موارد شاهد وقوع اتفاقاتی هستیم که اگر نیروهای مجرب و تجهیزات پیشرفته وجود نداشته باشد، فایق آمدن بر آن ها، مشکل و تا حدی محال به نظر می رسد. لذا وجود ایستگاه های آتش نشانی استاندارد و مجهز به لحاظ کمی و کیفی و توجه به لزوم آموزش های به روز، تامین تجهیزات و ابزارهای استانداردِ محافظتیِ فردی برای آتش نشانان که همواره با عوامل مخاطره آمیز فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و روانی روبرو هستند به عنوان یک اولویت انکارناپذیر برای حفظ ایمنی و جان آن ها در مواقع بحرانی، از عوامل مهم در ارایه مناسب خدمات آتش نشانی و ایمنی به شهروندان به شمار می آید.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در نتیجه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به لحاظ حساسیت در نوع فعالیت پرسنل که به طور مستقیم با جان و مال عموم شهروندان و مخاطرات پیش بینی نشده این حرفه در ارتباط است، می بایست در کلیه فرآیندهای سازمانی از جمله جذب نیرو، تجهیزات فردی و عملیاتی و ماشین آلات قادر به تامین نیازهای خود بر اساس استانداردهای ملی و جهانی باشد. به عنوان مثال افزایش 8 ایستگاه به 123 ایستگاه قبلی آتش نشانی منجر به کاهش زمان رسیدن به محل حادثه از 4 دقیقه و 35 ثانیه به 4 دقیقه و 15 ثانیه شده است.
نوری گفت: لذا اولویت کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در برنامه و بودجه سال 1398 سازمان آتش نشانی، تامین اعتبار برای به روز رسانی و تامین تجهیزات لازم برای این سازمان است و همانطور که با نگاهی ویژه به موضوع نحوه کارسازی 2 درصد عوارض ایمنی در صدور پروانه ساختمانی در بودجه سال 1397 به نحوی اتخاذ تصمیم کرد که این عوارض در سال جاری مستقیماً به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی واریز شود. به همین منظور از شهرداری تهران انتظار دارم در جهت ارتقاء کمی و کیفی خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، نسبت به بروز رسانی مستمر تجهیزات آتش نشانی، حفظ و ارتقاء سرمایه انسانی ، تامین خدمات رفاهی و توجه به سلامت جسم و روان آتش نشانان گرامی همت مضاعف معمول کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید