راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

    کد خبر :380964

درحال حاضر ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه باعث افزایش چشمگیر شاخص کل بورس شده است، سوال این است که سهامداران چگونه ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهند؟

به گزارش بازتاب، رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص بورس در گروه حجم بالای نقدینگی در بازار سرمایه نشانگر این موضوع است که استقبال برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است، اما اینکه آماتورها در بورس چگونه رفتار کنند و ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهند تا با ضرر و زیان مالی شدید مواجه نشوند، سوالی است که در اینباره کارشناسان بازار سرمایه به تجارت‌نیوز پاسخ دادند.
ترکیب سهام در پرتفوی

حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: سهامداران باید اقدامات متعددی در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس انجام دهند. گام اول این است که افراد با دانش و علم کافی باید وارد بازار سرمایه شوند که این آیتم بسیار مهم و حائز اهمیت باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در معاملات بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گام دوم این است که افراد باید سبد سهام برای خود تشکیل دهند و سبد سهام نباید معطوف به یک صنعت خاص و یک سهام خاص باشد. همچنین تازه‌واردهای بازار سرمایه باید درخصوص ترکیب سهام در پرتفوی خود آموزش‌های لازم را ببینند.

مددی افزود: گام سوم دوری از هیجانات در بازار سرمایه است به عبارتی گرفتن تصمیمات منطقی خود می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را تا حد زیادی کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گام چهارم مشاوره با سهامداران مطلع و آگاه است همچنین مطالعه تحلیل کارشناسان و تحلیلگران خبره بازار سرمایه هم تا حد زیادی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را کاهش می‌دهد.

مددی افزود: تمام این موارد یک چهارچوب معاملاتی را برای سهامدار ایجاد می‌کند که رعایت این چهارچوب معاملاتی باعث افزایش بازدهی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار می‌شود.
مهمترین ریسک سرمایه‌گذاری معامله‌گران حرفه‌ای

همچنین محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص راهکارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: سرمایه‌گذاری در بورس همانند سرمایه‌گذاری در بخش های دیگر نیازمند به دانش و اطلاعات کافی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معامله‌گران بازار سرمایه برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس افراد را به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته اول افرادی که آشنایی و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را دارند و دسته دوم افرادی که هیچ آشنایی با بورس ندارند.

خبری‌زاد افزود: برای گروه اول مهمترین راهکار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی، پیشنهاد انجام خرید و فروش و سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌هایی است که از لحاظ بنیادی شرایط مناسبی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهامداران باید علاوه بر توجه به مواردی که باعث افزایش سود شرکت‌ها می‌شود که مهمترین آنها افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت‌های جهانی است، باید به مواردی چون نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌ها در آبان‌ماه و احتمال کاهش فروش شرکت‌های صادراتی و همچنین احتمال رخ‌دادن رکود در اقتصاد و کاهش تقاضا و کاهش فروش داخلی شرکت‌ها نیز توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران حرفه‌ای باید همه جوانب امر را سنجیده و سپس اقدام به خرید و فروش سهام در بورس کنند. در حال حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که هیچ دلیل بنیادی برای رشد آن‌ها نمی‌توان تصور کرد، مهمترین ریسک سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران حرفه‌ای است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما برای گروه دوم مهمترین دلیلی که باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاران و در نتیجه باعث ضرر و زیان آن‌ها می‌شود، عدم آشنایی با بورس و عدم آشنایی با شرکت‌ها است.

خبری‌زاد خاطرنشان کرد: برای این گروه افراد، ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی و همچنین شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری وجود دارد تا آن‌ها بتوانند با چشم باز اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و تجربه تلخی را سپری نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید