معاون پمپئو: از ادامه مذاکرات با هند برای تحریم بندر چابهار ناامید شده‌ایم

    کد خبر :380715

آلیس ولز معاون وزیر خارجه آمریکا در آسیای مرکزی اعلام کرد: دولت دونالد ترامپ در برقراری صلح افغانستان، پیشرفت در تعامل با پاکستان و ادامه مذاکرات با مقامات هندی برای تحریم بندر چابهار ناامید شده است.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر خارجه آمریکا در یک نشست رسانه ای افزود: با وجود این ناامیدی، آمریکا تأثیر تحریم های این کشور علیه تهران در خصوص بندر چابهار را مورد بررسی قرار خواهد داد و در باره موضوع چابهار، در فرایند بررسی روند اعمال تحریم‌ ها هستیم.

وی گفت: روند بازنگری در حال انجام است و ما نگرانی و علاقه مندی در زمینه افزایش صادرات به افغانستان و افزایش صادرات افغانستان به هند را بسیار جدی می‌ گیریم.

به گفته کارشناسان منطقه، اگر چه آمریکا در صدد تحریم کامل بندر چابهار است، اما از طرف دیگر با مخالفت شدید دولت های هند و افغانستان مواجه شده است و تا کنون در روند متقاعد کردن کشور هند برای تحریم بندر چابهار موفق نبوده است.

علاوه براین، در اوایل ماه جاری سفیر آمریکا در افغانستان جان بس طی مصاحبه ای عنوان کرد، اسلام آباد برای تردد کالاهای وارداتی هند به افغانستان از طریق کشور پاکستان موافقت کرده است که این ادعا بلافاصله توسط مقامات اسلام آباد تکذیب شد.

از آنجا که پاکستان برای سالیان متعدد اجازه ترانزیت کالاها از جنوب به شمال (هند به افغانستان) را نمی دهد و تنها به ترانزیت کالا از شمال به جنوب (افغانستان به هند) موافقت کرده است، رضایت پاکستان برای ادامه روند ترانزیت کالا می تواند در تحریم بندر چابهار ایران تاثیرگذار باشد.

همچنین هند در زمینه نگرانی از تحریم های آمریکا علیه ایران تنها نیست. در صورت لغو یا تاخیر این پروژه، منافع افغانستان نیز ممکن است به خطر بیافتد. بندر چابهار موجب دسترسی افغانستان به آبهای آزاد خواهد شد و این کشور امیدوار است بتواند از این طریق حجم تجارت خارجی خود را گسترش دهد.

صادرات به کشورهایی نظیر هند به افغانستان اجازه خواهد داد تا وابستگی خود به پاکستان را کاهش دهد.

آلیس ولز همچنین به ناامیدی دونالد ترامپ از پیشرفت در تعامل با پاکستان پرداخت و عنوان کرد، تحقق صلح در افغانستان تنها با همکاری پاکستان امکانپذیر است و اگر طالبان پای میز مذاکره حاضر شود، امنیت پایدار در افغانستان برقرار شده و پاکستان نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن حاضر است با دولت جدید پاکستان همکاری کند و از سخنان عمران‌خان در باره گسترش روابط خوب با همسایگان همچنین صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم.

وی افزود: تروریست‌ها در پاکستان، مخفیگاه امن دارند و برای برقراری صلح در افغانستان اقدام علیه این شبه‌نظامیان ضروری است همچنین آمریکا خواهان پایان جنگ‌های نیابتی در منطقه است و این موضوع فقط در صورت توافق درباره مدیریت مرز مشترک پاکستان و افغانستان امکانپذیر است.

آلیس ولز در پاسخ به پرسش مذاکرات صلح در افغانستان نیز گفت، این بسیار خوشایند است که دولت افغانستان و طالبان هر دو برای بدست آوردن صلح همکاری می کنند و ما نیز برای حضور در مذاکرات صلح با دولت افغانستان و طالبان آماده هستیم.

وی افزود، هیچ راه حل سیاسی بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان و با حضور تنها اقشار خاصر در مذاکرات دست یافتنی نیست.

به گفته رسانه های آمریکایی، مقامات این کشور توانستند در تیرماه سال جاری اولین نشست مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان در قطر داشته باشند.

اضافه بر این، یکی از مقام‌های ارشد گروه طالبان در قطر اعلام کرد: آنان تاکنون به ‌طور رسمی هیچ نامه ای را برای آغاز مذاکرات از سوی Hمریکا دریافت نکرده‌اند.

این مقام گروه طالبان افزود: به ‌خاطر ایجاد فضای اعتماد در بخش مذاکرات صلح با Hمریکا، واشنگتن باید نام رهبران این گروه را از فهرست سیاه حذف کند.

طالبان گذشته بارها گفت و گوهای صلح با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر پایان جنگ در این کشور شده بودند.

طالبان همواره تاکید دارد: جنگ جاری نتیجه حمله و اشغال این کشور توسط آمریکایی هاست و آنها برای پایان جنگ تنها با خود آمریکایی ها گفتگو خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید