کالاهای فسادپذیر در اولویت ترخیص از بنادر است

    کد خبر :380598

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: خروج مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر در اولویت ترخیص کالا از بندرها قرار دارد و نباید بیش از حد متعارف در این مکان ها ماندگار شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، «محمد راستاد» اضافه کرد: اگر کالاهای فسادپذیر بموقع به بازار مصرف نرسد کیفیت و سلامت آنها به خطر می افتد و حتی ممکن است امحا شود که تحمیل ضرر اقتصادی به کشور است و بخش خصوصی یا بازرگانانی که محموله به کشور وارد می کنند باید به گونه اقدام کنند که کالای وارداتی در بهترین زمان ممکن به بازار عرضه شود.

راستاد افزود: به حداقل رساندن رسوب کالا از بنادر موجب کاهش هزینه های تحمیلی می شود و بر اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر مدت زمان رسوب کالا در بنادر افزایش یابد، باعث می شود نتوانیم به نحوی مطلوب از ظرفیت بنادر استفاده کنیم.

** ابزارهای تشویقی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اعمال سازوکارهای تعرفه ای گفت: پس از اعمال تخفیف ها و مشوق هایی که در بازه زمانی پنج تا 10 روزه ابتدایی برای ترخیص کالا لحاظ می شود، افزایش هزینه های انبارداری در نظر گرفته شده و به طور تصاعدی افزایش می یابد.

وی افزود: این سیاست به عنوان عاملی بازدارنده برای انبار مضاعف کالا در بنادر عمل می کند تا چنانچه کالا بیش از اندازه متعارف ماندگار شد، مشمول هزینه های مضاعف شود و به نوعی برای صاحبان کالا انگیزه ایجاد کند تا کالای خود را در حداقل زمان ممکن از بنادر خارج کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد زیرساخت های بنادر به گونه ای است که می تواند انواع محموله ها را در بازه زمانی متعارف برای طی تشریفات انبارداری و ترخیص مدیریت کند. صاحبان کالا نیز باید به گونه ای عمل کنند که در بازه زمانی متعارف، مواد غذایی و کالاهای فسادپذیر از بنادر ترخیص شود.

معاون اول رییس جمهوری سی و یکم شهریورماه پس از بازدید از شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی تهران گفت: بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فرارو ترخیص کالا برطرف شود و امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده شاهد تسریع روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم.

یک روز بعد رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: به طور میانگین روزانه چهار هزار و 700 دستگاه و در برخی روزها تا 6 هزار دستگاه کامیون حامل کالا از گمرک های کشور ترخیص می شود.

«فرودعسگری» افزود: با اجرای مصوبه های جدید، اکنون روند خروج کالا از گمرک تهران از 60 دستگاه به بیش از 220 دستگاه کامیون در روز رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید