پشت پرده احیای سنایوی جنگ با ایران در محافل سیاسی آمریکا!

    کد خبر :380457

مسئله جنگ با ایران همواره یکی از مهم ترین مسائل در رقابت های سیاسی و انتخاباتی آمریکا بوده است و دو جناح حاکم بر این کشور-جمهوری خواهان و دموکرات- بارها از حربه جنگ با ایران برای ضربه زدن به طرف مقابل و یا به دست آوردن منافع سیاسی و اقتصادی برای خود بهره برداری کرده اند.

در همین زمینه، هشت سناتور آمریکایی روز گذشته-جمعه- لایحه قانون ممنوعیت صرف هرگونه هزینه برای جنگ با ایران توسط دولت فدرال آمریکا بدون تایید کنگره را ارائه کردند.

به گزارش تابناک، سناتور «کریس مورفی» که یکی از نمایندگان پیشنهاددهنده این لایحه است، گفت: این لایحه به دنبال منع دولت آمریکا از صرف هزینه‌هایی که منجر به جنگ با ایران خواهند شد، بدون تایید کنگره است.

بر اساس این گزارش در صورتی که این قانون به تصویب برسد، «قانون ممنوعیت جنگ بی‌قید و شرط با ایران» به اجرا در آمده و کنگره تنها قدرتی خواهد بود که توانایی اعلان جنگ را خواهد داشت. کنگره بر اساس این قانون رییس‌جمهور را از تحریک غیرضروری به درگیری نظامی در خاورمیانه منع خواهد کرد.

«مورفی» تصریح کرد: هیچ مجوز قانونی‌ برای نیروهای آمریکایی جهت جنگ با ایران در سوریه یا هیچ جای دیگری وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد این دولت خواستار یک درگیری است. آمریکایی‌ها از این جنگ‌های ناتمام و هزینه‌بر خسته شده‌اند.

«تام اودال» نماینده نیو مکزیکو در مجلس سنای آمریکا پیشتر با اشاره به سخنرانی خصمانه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ از لزوم ارائه این قانون صحبت کرده بود.

«بولتون» در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شده بود اگر ایران با ما روبه‌رو شود یا با شرکای ما یا اگر به شهروندان ما آسیبی برساند و به فریب‌هایش ادامه دهد، ما بسیار خشمگین خواهیم شد.

برخی از ناظران این تلاش سناتورهای دموکرات آمریکایی را تلاشی می دانند برای جلوگیری از جنگی که به نظر می رسد جدی است. در واقع، این ناظرات تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب این لایحه را نشانه ای می دانند که ممکن است ترامپ به دنبال راه اندازی یک جنگ علیه ایران باشد.

با این حال، غالب ناظران و تحلیل گران بر این باورند که پیگیری تصویب چنین لایحه ای از سوی سناتورهای دموکرات کنگره بیش از آنکه ناشی از جدی بودن خطر جنگ و یا تلاش واقعی از سوی آن ها برای مهار ترامپ در برابر ایران باشد، ناشی از رقابت های انتخاباتی آمریکاست که قرار است ماه آینده برگزار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید