برخی در عالم تخیل دنبال منافع ملی هستند

    کد خبر :38033

شمس اردکانی گفت: ما باید آنچه مطابق آنچه شان فرهنگ و تمدن ایرانی هاست مذاکره کنیم و با الهام از آیات قرآن که آمده “ادعو الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه” با حمکت کار را پیش ببریم که نمونه آن نیز برجام بود و تعمیم آن به لحاظ موضوعی و جغرافیایی یک واجب ملی است.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به برخی انتقادها به اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی اظهار داشت: هر قراردادی تابع شرایط زمان و مکان است برخی در عالم تخیل دنبال حفظ منافع ملی هستند در حالی که منافع ملی باید در عالم واقع پیگیری شود و ما به صورت یک کاستی ملی گرفتار این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: در زمان مصدق و ملی شدن نفت هم همین اتفاقی که اکنون در مورد قراردادها رخ می‌دهد، شاهد بودیم. وقتی نفت در زمان مصدق ملی شد دنیای نفت با قبل از ملی شدن تفاوت داشت به نحوی که آمریکایی‌ها مخازن عربستان را باز کرده بودند و تولید ونزوئلا و کویت را هم بالا برده بودند و عملا خریدار جدی برای نفت ایران وجود نداشت ولی عده‌ای در همان زمان اواخر جنگ جهانی دوم باقی مانده و می‌گفتند دنیا به نفت ایران نیاز دارد به همین دلیل هیچ یک از مذاکرات به نتیجه نرسید که بدانیم به نفع ایران شده یا خیر، و البته این رویه در کل به ضرر ایران شد و بعد هم که کودتا رخ داد.

شمس اردکانی با بیان این که در برهه کنونی انعقاد هر قراردادی بهتر از بی قرارداد ماندن است، اظهار داشت: طبق این قراردادها بخشی از کارها توسط ایرانی ها انجام می‌شود و مشارکت داخلی اجباری است که موجب جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی می شود مثلا سکو با وزن 20 هزار تن قرار است در پارس جنوبی ساخته شود و با توجه به اینکه ساخت کل سازه در ایران انجام می شود علاوه بر ورود دانش و تکنولوژی جدید، اشتغال زایی بالایی نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید با دنیا تعامل کرده و خودمان را محدود نکنیم، تاکید کرد: ما باید شرایط عمومی کشور را در نظر بگیریم. شرکت‌های درجه یک دنیا آمریکایی و یا انگلیسی هستند، با حالت تخیل دشمن سازی و دشمن ستیزی نمی توانیم در دنیا رفاقت و یا رقابت داشته باشیم، ما باید آنچه مطابق آنچه شان فرهنگ و تمدن ایرانی هاست مذاکره کنیم و با الهام از آیات قرآن که آمده “ادعو الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه” با حمکت کار را پیش ببریم که نمونه آن نیز برجام بود و تعمیم آن به لحاظ موضوعی و جغرافیایی یک واجب ملی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید