شبکه ملی اطلاعات نیازمند عزم حاکمیتی است

    کد خبر :38020

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرح شبکه ملی اطلاعات طرحی عظیم و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است گفت: این پروژه نیازمند یک عزم حاکمیتی است وگرنه به دلیل درآمدزایی کم و بلندمدت آن کسی به انجام آن رغبت نشان نمی‌دهد.

سیدمهدی غیبی – کارشناس حوزه فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فارغ از مسائل سیاسی، عملکرد دولت یازدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار بهتر از دولت دهم بود، گفت: خروجی وزارت ارتباطات دولت یازدهم بسیار بهتر از دولت‌های قبل بوده است خصوصا در مورد نوع مجوزهایی که به شرکت‌های خصوصی دادند و همچنین گسترش و توسعه خریدهایی که در بخش پهنای باند بین‌المللی داشتند اما نقطه ضعف وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعلل در ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که با کیفیت و سرعت لازم پیش نرفته است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره مواضع عدم تحقق شبکه‌ ملی اطلاعات اظهار کرد: به نظر می‌رسد نوعی تمامیت‌خواهی در بخش‌های مختلف وجود دارد که دولت نتوانسته است بین این بخش‌ها ایجاد هماهنگی کند. برای مثال در شهر مشهد، شهرداری یک شبکه فیبر دارد که اگر از این شبکه فیبر برای اینترنت منازل استفاده کند، بسیار کم‌هزینه‌تر می‌شود ولی مجوزهای لازم را برای این اقدام در اختیار ندارد. این یک نمونه از عدم تعاملات بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های زیادی در کشور در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری در شرکت برق و شرکت مخابرات وجود دارد اما عزم کافی برای استفاده حداکثری از این ظرفیتها وجود ندارد.

غیبی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای سنگین و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، گفت: بعید است که فرد یا شرکت خصوصی توان اجرایی چنین پروژه‌ بزرگی را داشته باشد مخصوصا که درآمدزایی آن هم کوتاه‌مدت و هنگفت نیست و کمتر کسی رغبت به انجام آن دارد.

وی ادامه داد: طرح شبکه ملی اطلاعات را در واقع حاکمیت باید پیگیری کند و عزم واقعی را برای انجام آن ایجاد کند.

این کارشناس درباره عملکرد وزارت ارتباطات برای حمایت از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای بومی نیز اظهار کرد: وزارت ارتباطات در این حوزه تلاش‌هایی داشت و می‌خواست با اعطای وام به کسانی که کسب و کارهایی در حوزه فناوری اطلاعات دارند، از این امر حمایت کند اما با نگاهی که دولت یازدهم به اقتصاد و مسائل مالی داشت، روند این حمایت مالی بسیار کند پیش رفت و بعضا نتوانست به مرحله اجرا دربیاید و خروجی خوبی داشته باشد. در حالی که به نظر می‌رسد نهاد معاونت عملی ریاست جمهوری در زمینه انجام حمایت معنوی و فضادهی بهتر عمل کرده است.

او با تاکید بر اینکه استفاده از بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات از هر بخش دیگری مهم‌تر است، گفت: دلیل این اهمیت خصلت این حوزه اقتصادی است که کاربر محور است. به علاوه اینکه با توجه به سرعت زیاد گسترش روزانه این حوزه، دولت توان پوشش به روز این حوزه را ندارد. بنابراین به لحاظ استراتژیکی هر دولتی که می‌خواهد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گسترش پیدا کند، باید خودش را از این حوزه کنار بکشد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند و خود صرفا یکسری فعالیت‌های حاکمیتی خاص را انجام دهد.

وی در پایان اظهار کرد: در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند یک نگاه جدید و تحول هستیم. در این حوزه‌ همچنین نیازمند استفاده از خلاقیت برای پیشرفتیم. اگر فضا را برای انجام کارهای جدید و بروز خلاقیت‌ها باز بگذاریم، مسلما در حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی فضای مجازی موفق خواهیم بود. اما در وزارت ارتباطات در دولت یازدهم متاسفانه این اتفاق رخ نداد و ما بعضا از فضای بین‌المللی دنباله‌روی می‌کنیم و آنها هستند که برای ما تصمیم می‌گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید