معاون آموزشی دانشگاه چمران از اعتراض دانشجویان دانشگاه بی خبر است!

    کد خبر :37997

گرمای بالای 50 درجه هوای اهواز و نبود سیستم‌های سرمایشی در فصل امتحانات، صدای اعتراض دانشجویان را بالا برده است.

«ما سیستم سرمایشی نداریم فقط یک تهویه مرکزی داریم که با یخ خنک می‌شه. تو اتاقای ما فقط باد پنکه‌س. دو روزه داریم اعتراض می‌کنیم، درها رو روی ما قفل کردن و رئیس دانشگاه این‌رو تکذیب کرده. اومدن پنکه پخش کردن تو خوابگاه. ملت، به‌نظر شما جوابگوی دمای 57 درجه اهواز، پنکه‌س؟»
دانشجویانی که از ترم گذشته به این مشکلات اعتراض کرده بودند و حالا معاون دانشجویی دانشگاه می‌گوید احتمال بروز این اتفاقات طبیعی است! درحالی‌که سیستم‌های تهویه مرکزی قدیمی و دمای بالای هوا، هرگونه احتمال را در‌این‌زمینه رد می‌کند و به قطعیت می‌رساند. پیگیری‌ها نیز مبنی‌بر تماس با معاون دانشجویی در روز جمعه برای پاسخ‌گویی به مشکلات پیش‌آمده با پاسخ «در جلسه هستم و معلوم نیست چه زمانی تمام شود!» مواجه شد. معاون دانشجویی این دانشگاه همچنین از تجمع ترم پیش دانشجویان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «احتمالا مقابل آن یکی در معاونت تجمع کردند که من متوجه نشدم و از شما شنیدم!»

مشکلاتی که در نبود شورای صنفی و سنگ‌اندازی‌های مسئولان برای برگزار نشدن آن به این درجه رسیده است و رئیس دانشگاه، دانشجویان را مقصر می‌داند که برای شورای صنفی ثبت‌نام نکرده‌اند. این درحالی است که روند برگزاری شورای صنفی به گفته دانشجویان، نشان می‌دهد که مسئولان دانشگاه، بزرگ‌ترین مانع برای شکل‌گرفتن آن بوده‌اند.

با توجه به اینکه آیین‌نامه شورای صنفی اردیبهشت ۹۵ از طرف وزارت علوم ارسال شده اما باز هم او از برگزاری انتخابات شورای صنفی سرباز زده است؛ البته او در سال ۹۵ چند اطلاعیه برای ثبت‌نام شورای صنفی صادر کرده ولی تمامی اطلاعیه‌هایی که به دستور او نصب شد، طوری طراحی شده که عملا دانشجویان نتوانند ثبت‌نام کنند؛ مانند اطلاعیه در زمان امتحانات دانشجویان یا نصب تعداد بسیار کم بنرها، آن هم در مکان‌های بدون بازدید و مواردی از این‌دست. در همین میان، همزمان با اعتراضات دانشجویان در مقابل خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران، تعدادی از کاربران فضای مجازی نیز با راه‌اندازی هشتگ دانشجوپزی به این اتفاقات واکنش نشان دادند. این فراگیری در حدی بود که برخی از مردم شهر اهواز به دانشجویان اسکان دادند.

حاشیه‌نشینی 3 ساله شورای صنفی

اتفاقات اخیر دانشگاه چمران در درجه اول به نداشتن شورای صنفی بازمی‌گردد؛ شورای صنفی‌ای که به گفته دانشجویان این دانشگاه با سنگ‌اندازی‌های مسئولان همراه بوده و سه سال است که جای خالی آن حس می‌شود. دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه چمران با اشاره به اینکه آخرین دبیر شورای صنفی دانشگاه بوده و بعد از چند ماه از دبیری او این شورا به‌طور کامل لغو شده است، می‌گوید: «با روی‌کارآمدن دولت روحانی، فروردین سال 93 بود که معاون دانشجویی دانشگاه چمران تغییر کرد. معاون دانشجویی در ابتدا با این توجیه که شورای صنفی با تقلب روی کار آمده و به سازوکارهای آن اعتمادی ندارد از برگزاری شورای صنفی سر باز زد. بعد از تمام‌شدن زمان آیین‌نامه هم آن را بهانه کرد تا شورا را برگزار نکند.

با آمدن آیین‌نامه جدید هم سنگ‌اندازی‌های بسیاری شد که شورا شکل نگیرد. ما همیشه پیگیری می‌کردیم و مشکلاتی مثل سرقت‌ از خوابگاه دختران و پسران، حمله سارقان با چاقو به دانشجوها و… با مسئولان دانشگاه مطرح می‌کردیم ولی چون شورای صنفی نداشتیم عملا کسی پاسخ‌گوی این وضعیت و مشکلات نبود.»

رضا کریمی، شروع این مشکلات را از سال گذشته می‌داند که در فصل امتحانات به دانشجوها فشار آوردند که باید پول خوابگاهشان را زودتر از موعد بدهند. «امسال هم این فشارها به دانشجویان وارد شد و دخترها روبه‌روی ساختمان معاونت دانشجویی تجمع کردند و از مشکلاتشان گفتند و اینکه وقتی این همه مشکل در خوابگاه هست چرا ما باید پول بدهیم؟» تا جایی که معاون و مدیر امور دانشجویی در جمع دانشجوها حاضر نشدند و در مورد آیین‌نامه به دانشجویان، حقیقت را نگفتند. درواقع در تجمع ترم گذشته دانشجویان، تمام این مشکلات گفته شده و اکنون مسئولان در جواب اتفاقات رخ‌داده می‌گویند: «احتمال بروز این اتفاقات طبیعی است.»

اقامت شبانه‌روزی در نمازخانه برای فرار از گرما

دختران خوابگاه حضرت معصومه دانشگاه شهید چمران که از سیستم‌های سرمایشی و تهویه محروم بودند و در گرمای بالای 50 درجه اهواز، شرایط سختی داشتند، به این وضعیت اعتراض کردند و خواستار رفع این مشکل شدند؛ هرچند با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده بودند. یکی از دانشجویان در توضیح این اتفاق می‌گوید: «بعد از اینکه اعتراض دانشجوها برای پول خوابگاه‌ها تمام شد با گرمای هوا و یک چالش جدید مواجه شدیم. چالشی که دانشجو را از بدیهی‌ترین حقوقش که کولر و سیستم سرمایشی است، محروم می‌کند. دخترها هر روز به سرپرستی و امور خوابگاه‌ها اعتراض می‌کردند ولی گوش کسی بدهکار این حرف‌ها نبود. نکته قابل‌توجه این است که خوابگاه دخترها، کولر ندارد و یک سیستم تهویه مرکزی است که از موقع تأسیس خوابگاه درست شده و بسیار قدیمی است. این ماجرا ادامه داشت تا چند روز پیش که دیگر دانشجوها نتوانستند تحمل کنند و دخترها از گرمای زیاد به نمازخانه‌ها و سالن‌های ورزشی رفته بودند و تصمیم به اعتراض گرفتند. هنگامی که سرپرست خوابگاه، این خبر را متوجه می‌شود با حراست هماهنگ می‌کند و درهای خوابگاه را از صبح روی دانشجویان قفل می‌کنند.

دانشجوهای دختر هم برای بیرون‌آمدن از این وضعیت با پلیس نیروی انتظامی تماس می‌گیرند که این جریان با وساطت نیروی انتظامی برای یک روز معلق می‌ماند؛ تا اینکه گرما در ماه رمضان و فصل امتحانات برای دانشجوها تحمل‌ناپذیر می‌شود و تصمیم می‌گیرند که دوباره در قالب تجمع اعتراض کنند.»

تجویز یخ و پنکه برای دمای 50 درجه

پس از این اتفاق، مسئولان دانشگاه به خوابگاه می‌روند تا با بچه‌ها صحبت کنند. به گفته یکی دیگر از دانشجویان، در تجمع نیروی انتظامی هم برای امنیت حضور پیدا می‌کند که ظاهرا یکی از مأموران به اشتباه، اسلحه‌اش را به‌سمت یکی از دخترها می‌گیرد و بعد از واکنش دانشجوها به مأمور، می‌گوید فکر می‌کردم پسر است که با لباس دخترانه وارد خوابگاه شده است! درحال‌حاضر هم یک‌سری از دخترها را به یکی از خوابگاه‌های سطح شهر بردند که آن خوابگاه هم کلی جریان دارد. علاوه‌براین دانشگاه چمران، دو تا از خوابگاه‌های سطح شهر را فروخته و یکی هم در حال تعمیر است. جالب اینکه از این سه خوابگاه، بیش از 300 کولر به جا مانده که تکلیفش معلوم نیست. یکی دیگر از دانشجوها می‌گوید: «دخترها از مسئولان امضا گرفته‌اند که اگر مشکلاتشان حل نشود، استعفا کنند.» پس از اعتراضات دانشجویان، مسئولان برای رفع این مشکل و فرار از خواسته‌های آنها، پنکه تجویز کرده بودند. دانشجویان خوابگاهی نیز پس از اعتراض‌های بدون پاسخ مسئولان و تکذیبیه‌های پی‌درپی رئیس دانشگاه در اخبار«20:30» که نمکی بر زخم دانشجویان بود، پنجشنبه‌شب اعتراض کردند و پنکه‌هایی را که مسئولان برای دمای 50 درجه‌ای اهواز تجویز کرده بودند، شکستند.

در همین میان، یکی از دانشجویان می‌گوید: «بعد از چند روز، همچنان مشکل حل نشده و تنها راه‌حل رئیس دانشگاه، یخ و پنکه بوده است.» پس از این اعتراضات، با دستور رئیس صندوق رفاه وزارت علوم، معاون او برای بررسی موضوع و نظارت و پیگیری اتفاقات اخیر به اهواز سفر کرد.

اعتبار لازم فراهم شده اما مسئولان بی‌توجه‌ هستند

این مشکل آن‌قدر فراگیر شد که استاندار خوزستان درباره اعتراض دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم‌های تهویه این خوابگاه، گفت: «اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آنها بسیج خواهم کرد. در همین میان، مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز، دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند. همچنین حدود ۱۵۰ پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا شرایط اندکی بهتر شود. به‌دنبال حل مشکلات دانشجویان هستیم و در‌این‌زمینه همه امکانات را به‌کار خواهیم گرفت.»

غلام‌رضا شریعتی با بیان اینکه خوابگاهی نیز در مرکز شهر آماده شده است که حدود ۲۲۰ نفر گنجایش دارد اما فقط حدود دو تا سه نفر از دانشجویان حاضر شدند که در آنجا مستقر شوند، گفت: «اگر دانشجویان این آمادگی را داشته باشند تا در خوابگاه‌های دیگر استقرار پیدا کنند، همه امکانات استان را به‌کار خواهیم گرفت تا مشکلات دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) حل شود. علاوه‌براین، طبق صحبت‌هایی که با رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها فراهم شده است اما مسئولان مربوطه در‌این‌زمینه، اقدامی انجام نداده‌اند. در‌این‌زمینه از رئیس دانشگاه خواسته‌ام که اگر واقعا چنین مسئله‌ای صحت دارد، به‌طور جدی با کسانی که کوتاهی کرده‌اند، برخورد شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید