افشانی:

برنامه شهرداری برای ایجاد اورژانس هوایی/سازنده و خریدار ساختمان ناایمن مقصرند

    کد خبر :379876

شهردار تهران در مراسم بزرگداشت روز آتش‌نشان با اشاره به لزوم توجه به سکونت در ساختمان‌های بدون پایان کار گفت: سازندگان و خریداران این ساختمان‌ها مقصر هستند و با این حال بعد از حوادث در چنین شرایطی انگشت اتهام به سمت شهرداری می‌رود، این در حالی است که بسیاری از این ساختمان‌ها به دلیل عدم رعایت ضوابط آتش‌نشانی پایان کار ندارند.

محمدعلی افشانی در مراسم بزرگداشت روز آتش‌نشان که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: خدمات شما آتش‌نشانان در شهر همواره با احساس مسئولیت بالا همراه بوده است و همیشه با رشادت‌هایتان برای حفظ جان و مال مردم از جان و هستی خود می‌گذرید.

وی افزود: یاد و خاطره شهدای گرانقدر آتش‌نشان به خصوص شهدای مهر ۵۹ در حادثه پالایشگاه آبادان را گرامی می‌داریم شهدایی که امروز به مناسبت شهادت آنها به عنوان روز آتش‌نشان نامگذاری شده است. همینطور یاد و خاطره شهدای حادثه پلاسکو را گرامی می‌داریم که هیچ وقت از ذهن مردم خارج نمی‌شود.

شهردار تهران اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی یکی از سازمان‌هایی است که مردم به آنها اعتماد و امید دارند. درود خدا بر شما که این مسئولیت خطیر و این احساس مسئولیت انسانی را دارید که در لحظات خطر حاضر می‌شوند. لحظاتی که جز انسان‌های بامسئولیت و شجاع کسی نمی‌تواند اقدامات آنها را انجام بدهد. اگرچه شما عنوان آتش‌نشان را دارید ولی در تمام حوادث شرکت می‌کنید.

وی درمورد ورود نردبان‌های جدید به ناوگان آتش‌نشانی گفت: این چند نردبان که امروز رونمایی شد هدیه ما به شما آتش‌نشانان است زیرا شما عشق و آرزوتان نجات مردم است و برای این کار نیاز به تجهیزات نوین دارید تا بتوانید هم برای نجات جان مردم استفاده کنید و هم جان خود را حفظ کنید چراکه حفظ جان خودتان مهمترین سرمایه اجتماعی است.

افشانی در ادامه گفت: برای ورود این چهار نردبان حداقل ۱۰ بار در دولت و با رئیس بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌هایی برگزار کردیم و همچنین از آقای یزدانی هم باید تشکر کنم که بسیار پیگیر بودند تا بالاخره گشایش ارزی صورت گرفت و خوشبختانه این گشایش پیش از اتفاقات اخیر رخ داد و اگر اینگونه نمی‌شد با مشکلات بسیاری روبرو می‌شدیم. همچنین وقتی که این نردبان‌ها وارد گمرک شد تلاش کردیم تا هرچه سریع‌تر آنها را خارج کنیم تا در روز آتش‌نشان به عنوان هدیه به شما بدهیم.

وی با اشاره به لزوم اضافه شدن تجهیزات جدید به سازمان آتش‌نشانی گفت: هرچه در این زمینه سرمایه گذاری کنیم منجر به افزایش سرمایه انسانی و مالی خواهد شد. بنابراین توسعه ایستگاه‌ها و تجهیزات مورد اهمیت است همینطور یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری ایجاد اورژانس هوایی است.

وی افزود: وظیفه ما ساماندهی امکانات دستگاه‌های عضو در مدیریت بحران است و علاوه بر آن در تلاش به افزودن امکاناتی که بتوانیم در مواقع ضروری در حوادث از آنها استفاده کنیم هستیم.

افشانی درمورد سکونت در ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند گفت: انتظار ما از مردم این است که با خدمتگزاران خود همکاری داشته باشند. اینکه مردم را عده‌ای وادار به خرید ساختمان‌هایی بدون پایان کار می‌کنند یعنی تایید عدم رعایت استانداردهای ایمنی در شهر. مردم باید در این زمینه همکاری کنند. یکی از دلایل عدم صدور پایان کار برای ساختمان‌ها رعایت نکردن ضوابط آتش‌نشانی در آنهاست. وقتی هم که اتفاقی در این ساختمان‌ها صورت می‌گیرد انگشت اتهام به سمت شهرداری می‌رود در حالی که سازنده ساختمان و خریدار مقصر هستند. سازندگان موظف به رعایت حداقل استانداردهای ایمنی در ساختمان هستند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین به خودآموزشی تاکید کرد و گفت: آموزش‌های بدنی، استفاده از تجهیزات و امکانات از مواردی است که بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید