ظریف: سازوکار ویژه اروپا پیام مهمی به آمریکاست

    کد خبر :379609

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برنامه ای برای دیدار با جان کری پیش بینی نشده است، گفت: وی ظاهراً مشغول تبلیغ کتاب خود است و در نیویورک حضور ندارد.
محمدجواد ظریف شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی مقیم سازمان ملل متحد افزود: اما دیدارهایی با اندیشکده ها داشته و خواهیم داشت و همین طور مصاحبه های متعددی بوده است.
وی، برنامه هفته آینده خود را دیدار با اندیشکده ها برشمرد.
جان کری، وزیر خارجه دولت اوباماست که نقش مهمی در به ثمر رسیدن توافق هسته ای ایران موسوم به برجام داشت. پس از روی کار آمدن ترامپ و دولت وی، کری در یک گفت وگو اظهار کرد با ظریف دیدار داشته است.
این بخش از گفت وگوی جان کری به مذاق ترامپ و پمپئو وزیر خارجه کنونی آمریکا خوش نیامد و کوشیدند در حملاتی کلامی و توئیتری، اقدام او را مغایر منافع کشور قلمداد کنند اما کری از این اقدام دفاع کرد و خطاب به ترامپ نوشت: «اگر می خواهی چیزی از برجام بیاموزی، کتابم را خریداری کن.»

** سازوکار ویژه اروپا پیام مهمی به آمریکاست
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت وگو بر اجرایی شدن کامل بسته برجامی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع تجاری و بانکی کشورمان تأکید کرد و گفت: مهمترین گام اروپا تاکنون ایجاد مجموعه ای ویژه برای ارتباط بانکی با ایران بوده است.
ظریف افزود: این بسته ای است که چندی پیش بر سر آن توافق کردیم؛ ما اکنون شاهد گام هایی هستیم که آنها برای اجرای این بسته بر می دارند. مهمترین گام تاکنون از جمله ایجاد سازوکار ویژه ای ( Special-purpose vehicle ) است که خیلی از بانک های مرکزی اروپایی عضو آن هستند.
وی افزود: من فکر می کنم این گام ها به آمریکا نشان می دهد که اجازه نمی دهند وی برای آینده مالی آنها تصمیم گیری کند.

** سوریه
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به دیدار روز جمعه با همتای سوری خود اشاره کرد و درباره دیدگاه جمهوری اسلامی درخصوص آخرین تحولات آن کشور، گفت: اولویت ما این است که مسأله شهر ادلب به صورت مسالمت آمیز حل شود. ما با همکاری شرکایمان در آستانه، یعنی ترکیه و روسیه، مانع از بحران انسانی در آنجا شدیم و همزمان می خواهیم با تروریست ها برخورد شود.
ظریف افزود: ما تلاش داریم که وضع امنی برای غیر نظامیان در ادلب، لاذقیه، حلب و دیگر شهرها برقرار شود.

** محتوای دیدارهای دوجانبه
ظریف که در نیویورک به سر می برد، همچنین با همتایان بین المللی خود دیدار و گفت وگو داشته است. این دیدارهای فشرده در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وی درباره محتوای این دیدارها به ایرنا گفت: بحث اصلی درباره روابط دوجانبه است و موضوع برجام و حرکتی که آمریکا برای نقض برجام کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ضرورت پیدا کردن راه هایی برای ادامه همکاری با همه این وزیران خارجه به عنوان یک تعهد بین المللی احساس می شد، البته این تعهد نه تنها به خاطر روابط با ایران، بلکه به خاطر روابط بین الملل است که باید با جدیت دنبال شود. در زمینه منطقه و اوضاع مربوط به سوریه، یمن و جنایات رژیم صهیونیستی نیز در بسیاری از این دیدارها گفت وگو می شود.
ظریف از یکشنبه گذشته به همراه رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک آمد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید